Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Har en gammel Marshall MG15CDR stående..

 

Hva er dette for en forsterker? Transistor eller rør? Har ikke peiling jeg, har ikke brukt den på år og dag.. vertfall er den elendig :p

 

Hvor mye (lite) kunne jeg fått for den?

 

Billigste sort transistor. Betalte 999,- kroner for denne på Smart Club, så om den er gammel får du neppe mye for den :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Blir sjøsjuk bare av å se på den. Full barre i 1. bånd må jo være en drøm på den der...

Tilvenningsak som alt annet, tenker jeg. Dessuten, slike bånd åpner til nye muligheter med tanke på grep. Slik som en vilkåerlig 8-strengersgitarist sier:

. In fact, the only place on the neck that they really took any getting used to was on the first few frets. Many of the "cowboy chords" are pretty awkward to play with those frets angled, the good old F barre chord being one of the weirdest. On the other hand, I've developed some fingerings that would be difficult or impossible with non angled frets. Above about the 5th fret, the angle gets so slight that it's not really noticeable at all.
Lenke til kommentar

Hvis jeg har skjønt poenget med dette riktig, og har forstått det jeg har lest riktig, så er det slik at man ved å sette båndene på denne måten, så får man forskjellig skalalengde for alle strengene. Den dypeste strengen får en vesentlig større skalalengde enn den tynneste. Dette skal visstnok gi bedre lyd, fordi grove strenger klinger bedre med større skala. Har noe med svinginger og overtoner å gjøre.

 

Det er ikke helt uten grunn at "shortscale"- basser og gitarer aldri har blitt noe annet enn "pussige instrumenter".

 

Innrømmer gjerne at jeg er på gyngende grunn, men håper jeg ikke er helt uten landkjenning. Har aldri spilt på en slik gitar, men det hadde vært morsomt å prøve.

Lenke til kommentar

Som oppfinneren av fanned frets så pent sier det:

The "fanning" of the frets results from manipulating the scale length of the bass side of the neck relative to the treble side: the fret spacing is wider for the long scale and closer for the short scale.

 

Looking inside a grand piano, or at a harp, we see that the string lengths vary with the pitches of the strings. But fretted instruments are traditionally constructed to a single scale length, negating the benefits of scale length relative to pitch. Since there are relatively few strings on most stringed instruments, compromises are made and string gauges are manipulated for workable results. Players, accustomed to the compromises of single scale-length construction, are often pleasantly surprised by the richness and clarity of Fanned-Fret® instruments. When the fanned-fret concept is applied to the six-string guitar, the resulting instrument has a "focused" sound - clear, articulate and balanced. Some players say "more in tune" or "more accurate."

 

One of the real advantages of the Fanned-Fret® concept lies in its application to instruments like the seven-string guitar, eight-string guitar, five-string bass, six-string bass, baritone guitar, and mandolin. The range of tunings and number of strings force compromises that make these instruments poor performers or even impractical when constructed with the traditional single scale-length. The fanned-fret concept addresses those problems and makes these intruments playable and practical.

Lenke til kommentar

På gyngende grunn jeg også, men her er min forklaring:

 

Hold albuen helt i ro og beveg undearmen oppover og nedover gripebordet. Du ser at vinkelen hånden utgjør mot gripebrettet forandrer seg. Det er naturlig, siden albuen utgjør sentrum i en sirkelbue, vil underarmen være som viseren på en klokke.

 

Siden halsen er rett, så må vi kompensere for dette når vi spiller. Det gjør vi ved å bevege overarmen og ved å vri på håndleddet. Ved å sette båndene i vinkel som det er gjort her vil hånden ved en naturlig bevegelse stå i samme vinkel til båndene uten at vi kompenserer med håndleddet, hvilket fører til mindre arbeid for å komme "i posisjon". Det betyr at man spiller raskere og med mindre belastning.

 

Nå er ikke denne løsningen perfekt, av den enkle grunn at halsen i motsetning til urskiva er rett og ikke buet. Av naturlige grunner. Så avstanden fra albuen til gripebrettet vil variere langs halsen, og dette må man kompensere for, ved å trekke albuen litt bakover eller til siden. Men man slipper altså å vri håndleddet i prosessen.

 

Edit: Det er flere som påstår å ha funnet opp dette. De har litt forskjellige forklaringer på hvordan og hvorfor. Sannheten er at det ble oppfunnet av klassiske instrumentmakere for flere hundre år siden.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...