Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv for en nybegynner som ikke hører forskjell mellom en måneds gamle strenger og nye?

 

Du kan fint spille lenger enn en måned på strengene hvis du vil. Det er din gitar, og du bestemmer selv. Strenger fås kjøpt i sett, og løst. Hvis du ønsker, bytter du bare den strengen som har røket. Hvis du ikke har spilt ekstremt mye, og i tillegg er flink til å vanke hendene før du spiller gitar, holder strenger lenger enn en måned.

 

Du hører godt når strenger er "helt ferdige". Da er lyden "død", og gitaren går ikke an å stemme skikkelig. Den stemmer ett sted på gripebrettet, men er sur på andre steder. Da er det veldig på tide å bytte!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Nja, hva som er mest pedalvennlig er vel ikke 100% subjektivt?

Forsto ikke den helt?

Er ikke så viktig. Tenkte bare at hva som er pedalvennlig og ikke, ikke er helt subjektivt. Tenkte ikke på hva som var mest eller minst pedalvennlig.

 

At en forsterker er pedalvennlig betyr at lyden som kommer ut av den er så "ren" som mulig, ikke sant?

Når jeg leser litt rundt på nettet om hva som er pedalvennlig ser jeg Fender nevnes i fleng, så det var vel kanskje han som hjalp meg som var litt skrudd? Tok det som god fisk fordi Fenderen var dyrere. =p

Lenke til kommentar
Du hører godt når strenger er "helt ferdige". Da er lyden "død", og gitaren går ikke an å stemme skikkelig. Den stemmer ett sted på gripebrettet, men er sur på andre steder. Da er det veldig på tide å bytte!

 

Hæ? Mener du at intonasjonen er avhengig av hvor gamle strengene er? En gitarstreng holder samme stemning uansett hvor gammel den er, så fremt den er stemt riktig. Har ingenting med alder på strengene å gjøre. Gamle strenger mister noe i den tonale kvaliteten, men om noe er de lettere å stemme enn nye strenger. Gamle strenger har ingen betydning på om gitaren er intonert. Herre....

Lenke til kommentar
Da tenker jeg at siden jeg foreløpig er rimelig nybegynner, hører jeg ikke forskjell på ny og gammel streng og det blir mye penger å bytte strenger så ofte. Får heller se på det om jeg blir litt bedre og erfaren etterhvert. ;)

Takk for info.

 

 

Jo(!), du hører forskjell på nye og gamle strenger. Jeg, som kan kalles en noe nær tonedøv og godt under middels gitarspiller, hører veldig godt forskjellen på gamle og nye strenger. Gamle strenger har en døll klang.

Lenke til kommentar
Du hører godt når strenger er "helt ferdige". Da er lyden "død", og gitaren går ikke an å stemme skikkelig. Den stemmer ett sted på gripebrettet, men er sur på andre steder. Da er det veldig på tide å bytte!

 

Hæ? Mener du at intonasjonen er avhengig av hvor gamle strengene er? En gitarstreng holder samme stemning uansett hvor gammel den er, så fremt den er stemt riktig. Har ingenting med alder på strengene å gjøre. Gamle strenger mister noe i den tonale kvaliteten, men om noe er de lettere å stemme enn nye strenger. Gamle strenger har ingen betydning på om gitaren er intonert. Herre....

 

Hiss deg ned et hakk eller to. Jeg har ikke nevnt ordet "intonasjon" med et ord.

Selvsagt forandrer ikke denne seg det spøtt med alderen av strengen, det ville jo være latterlig å påstå. Nå virker det kanskje som om det er det du er ute etter, å latterliggjøre, og det bryr jeg meg ikke noe særlig om.

 

Dette fenomenet med at skikkelig gamle slitne strenger låter surt, har jeg, og mange av mine medmusikere, opplevd mange ganger.

Jeg har ikke noen bedre forklaring enn at kanskje overtonene i strengen forandrer seg, får en litt mindre vellydende sammensetning, slik at det av den grunn låter "syrlig", og at man stemmer, og stemmer, men får det ikke reint. Et stemmeskift gjør susen. Fenomenet er forøvrig enda mer framtredende på bass.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Dette fenomenet med at skikkelig gamle slitne strenger låter surt, har jeg, og mange av mine medmusikere, opplevd mange ganger.

Fenomenet kan bekreftes av meg og mange andre gitarister jeg kjenner. Surheten blir av og til spesielt fremtredende på typiske "bende"-strenger (3. og 2.). Vet ikke forklaringen, men kanskje belastning over tid gir variasjoner i strengenes elastisitetsmodul i lengderetningen elns.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...