Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Æsjameien, røyk nettopp en streng på gitaren min, den lyse e-strengen. Gitaren min er en Epiphone SG Special.

Trenger derfor noen råd til bytting.

Regner med strengen røyk, siden den virker en del kortere. Altså den rekker ikke fram til brua. Den lille skrua eller hva det er som holder strengen på plass i brua føk også avgårde og det ser ikke ut til at jeg finner denne, siden den er ganske liten, derfor lurer jeg på om jeg får kjøpt slike?

Og til slutt kunne jeg tenkt meg noen råd om hvilke strenger folk anbefaler og om jeg burde bytte alle strengene nå med en gang. Har aldri byttet strenger før. Gitaren har strengene fra fabrikken/butikken.

 

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar

Takk for tips, så da burde jeg altså bytte alle strengene, selvom kun en er ødelagt da? ;)

Jeg har også hørt at man ikke burde ta av alle strengene samtidig, men kun en og en, at man setter på en ny streng der man tok av en før man tar av neste. Er dette riktig?

 

Så bildet ditt CastorFiber, tror nok det er en slik sak, den som holder igjen strengen i brua. På min Epiphone SG kommer ikke strengen ut bak som på Fendere, bare rett gjennom brua.

Endret av Gnutiful
Lenke til kommentar
SYYYKESTE clean lyden i den!

er så utrolig digg lyd!

Overdrive kanalen duger bra den, men ikke den aller beste jeg har hørt.

Antageligvis bare preampen som overstyrer på det volumet du har testet på. Når du får mulighet til å spille så høyt at også sluttrinnet vrenger tror jeg du blir fornøyd.

Lenke til kommentar

Står mellom Vox AC30 og AC50 her. Skal hovedsaklig brukes sammen med pedaler, så det er vel en pedalvennlig forsterker som vrenger så lite så mulig av seg selv jeg er ute etter.

Var egentlig AC jeg skulle ha, men hørt at AC50 vrenger mindre, og så er jeg litt redd for at 30w kan bli litt lite, og at jeg må tyne den 100% hver gang.

Må vel også mikke opp om jeg noen gang skal spille for over 100 folk?

AC30 er jo derimot Klasse A, i motsetning til AC50?

 

Problemet er at det ikke er noen butikker i nærheten som fører AC50, så får ikke prøvd begge.

Noen som har input? Er fortsatt åpen for forslag av andre forsterkere, men helst ikke en ukjent en da jeg foretrekker å få prøvd.

 

edit: Har forresten prøvd Ashdown FA60 nå. Relativt god, og veldig mye for pengene. Vrengen var derimot ikke noe for meg, og da ville jeg heller ha noe "renere".

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Takk for tips, så da burde jeg altså bytte alle strengene, selvom kun en er ødelagt da? ;)

Jeg har også hørt at man ikke burde ta av alle strengene samtidig, men kun en og en, at man setter på en ny streng der man tok av en før man tar av neste. Er dette riktig?

 

Så bildet ditt CastorFiber, tror nok det er en slik sak, den som holder igjen strengen i brua. På min Epiphone SG kommer ikke strengen ut bak som på Fendere, bare rett gjennom brua.

 

På en SG spiller det liten rolle om du tar en og en streng, eller alle samtidig. Fordelen med å ta alle, er at da kan du stele litt med gripebrettet samtidig. Kjøp en flaske med sitronolje når du kjøper strenger.

 

Strengene må klippes av før de monteres, så du trenger en god avbiter, også. Og hvis du vil spare deg for en del jobb, kjøper du deg en strengesveiv. Koster ikke stort, og gjør at strengeskiftingen går mye raskere.

Lenke til kommentar

Jeg fikk høre det stikk motsatte, og det av en selverklært "Fendermann". At de "farget" lydbildet med "typisk Fenderlyd". Prøvde såvidt en med samme oppsett som jeg prøvde Voxen med, og synes Voxen var bedre. Skal se om jeg ikke skal få gitt den en ny sjanse, det kan jo hende at den ikke var satt opp skikkelig.

 

edit: Var en Hot Rod DeVille 410 jeg prøvde.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
På en SG spiller det liten rolle om du tar en og en streng, eller alle samtidig. Fordelen med å ta alle, er at da kan du stele litt med gripebrettet samtidig. Kjøp en flaske med sitronolje når du kjøper strenger.

 

Strengene må klippes av før de monteres, så du trenger en god avbiter, også. Og hvis du vil spare deg for en del jobb, kjøper du deg en strengesveiv. Koster ikke stort, og gjør at strengeskiftingen går mye raskere.

 

Aha, tusen takk for nyttig info, men har et lit spørsmål til.

Vil si at gitaren er rimelig ny, knapt en måned gammel, vil det være nødevendig å bytte alle de andre strengene likevel?

 

Og forresten, hva er standard tykkelse på Epiphone SG strenger? Hvilken tykkelse skal jeg kjøpe? ;)

Takk

Endret av Gnutiful
Lenke til kommentar
Nja, hva som er mest pedalvennlig er vel ikke 100% subjektivt?

Forsto ikke den helt?

 

Aha, tusen takk for nyttig info, men har et lit spørsmål til.

Vil si at gitaren er rimelig ny, knapt en måned gammel, vil det være nødevendig å bytte alle de andre strengene likevel?

Tommelregelen er vel at du skal bytte ca en gang i måneden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...