Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg veldig kresen, men pengestykker- det er over grensa for meg. Pickfactory selger en kvartkilo plekter for en latterlig sum på QXL, og de funker greit. Tipper jeg har resten av livet. Mynter- ærlig talt.. det er for eh, metal..

 

Eller, kanskje det er helt topp for noen.

 

Men alvorlig talt, man skal spille en stund, og få en ganske finslepen teknikk, før plekteret spiller en stor rolle. Det hjelper ikke å bytte plekter, det hjelper å øve. I mange timer. Hver dag. Måned etter måned. Og år etter år.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg veldig kresen, men pengestykker- det er over grensa for meg. Pickfactory selger en kvartkilo plekter for en latterlig sum på QXL, og de funker greit. Tipper jeg har resten av livet. Mynter- ærlig talt.. det er for eh, metal..

 

Eller, kanskje det er helt topp for noen.

 

Men alvorlig talt, man skal spille en stund, og få en ganske finslepen teknikk, før plekteret spiller en stor rolle. Det hjelper ikke å bytte plekter, det hjelper å øve. I mange timer. Hver dag. Måned etter måned. Og år etter år.

 

Så er det preferansene da. Jeg lager mine egne plekter av 0.8 mm kobberplate. Billig, men krever litt jobb. Har jeg ikke disse for hånden bruker jeg gjerne en femtiøring. Og jeg spiller overhodet ikke noe som ligner metal. (skjønner ikke helt hva du mener med "mynter = metal"-argumentet) For meg og min teknikk funker relativt tynne og ubøyelige plekter best. Kanskje jeg har en finslepen teknikk........

Lenke til kommentar

Mynter har jeg brukt til nøds, og det er ganske jævlig. Skarp og vond lyd, og vanskelig å spille med.

Har nok også noe med at jeg like tynne myke plektere. Enhver idiot kan høre at noe er galt om jeg spiller med plektere på 1mm+. =p

 

edit: Skal kjøpe pakker med strenger og plektere av kjente merker på ebay når jeg har ork til det. Får vel 10 pakker med Ernie Ball strenger og et lass med plektere av Jim Dunlop, Fender osv for småpenger (kvanta tatt i betraktning).

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Begynte selv med de vanlige grå dunlop .60mm greiene... Poenget mitt var bare at folket ikke må la seg la seg lure. Musikkpolitiet er farlig i så måte, eks at man kobler mynter med metall.... Forkastelig, folk må få sjekke ut, og finne ut av ting på egenhånd uten å måtte følge en reaksjonær oppfatning av hva som er "riktig" og "feil".

Lenke til kommentar

Jeg beklager at det ikke var tydelig nok at mynter og "metal" var en spøk. Det var det ment som, og ikke noe annet.

 

Forøvrig synes jeg det er sørgelig hvis jeg oppfattes som "musikkpoliti". Jeg liker å tro at jeg har motsatte meninger, så ville heller ha ønsket tittelen musikkbanditt. ;)

 

Men, ltt alvor- hovedpoenget mitt er at jeg tror ikke plektertypen man bruker er veldig avgjørende den første tiden man spiller. Et plekter av type "normalt" år det gjelder fasong og stivhet er kanskje det lureste.

 

Tumbleweed- holder du plekteret ganske løst, siden det funker med et så stivt plekter?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Jeg beklager at det ikke var tydelig nok at mynter og "metal" var en spøk. Det var det ment som, og ikke noe annet.

 

Forøvrig synes jeg det er sørgelig hvis jeg oppfattes som "musikkpoliti". Jeg liker å tro at jeg har motsatte meninger, så ville heller ha ønsket tittelen musikkbanditt. ;)

 

Men, ltt alvor- hovedpoenget mitt er at jeg tror ikke plektertypen man bruker er veldig avgjørende den første tiden man spiller. Et plekter av type "normalt" år det gjelder fasong og stivhet er kanskje det lureste.

 

Tumbleweed- holder du plekteret ganske løst, siden det funker med et så stivt plekter?

 

Hepp. Var nok i overkant grinete i går ja...dårlig dag. Beklager.

(har vel blitt et lite korstog for meg, det med utstyrspoliti...syns generelt det er synd om noen få skal få diktere valgene for andre musikere med mindre erfaring og kunnskaper, ut fra (som oftest) tillærte og reaksjonære oppfatninger)

 

Holder plekteret ganske så fast, og synes jeg har mye bedre kontroll med et helt stivt plekter enn med et mykt. Hadde spilt lenge og mye før jeg havnet på det valget, så det var liksom ikke fra første dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...