Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fuck it. Nå bestiller jeg en Marshall.

Takk igjenn for innspill.

What, no!

Peaveyen gruser AVT!

Han har etterlyst folk som har testet begge, så hvis du har burde du få det klart frem og fortelle litt om forskjellene.

Har selv bare hørt AVT'er i aksjon (øving og live), og de låter umiskjennelig Marshall. Vil tro at Peaveyen både har mer trøkk pga av bare rør og er mer allsidig, men det er jo også andre ting som spiller inn. F.eks at kabinettet på Marshallen er lukket mens Peaveyens er åpent, dvs at Marshallen har kraftigere bassrespons og mer fremoverrettet lyd. Det kan også være vanskelig å justere lave lydnivå på forsterkere med rørsluttrinn ("av/på"-effekt).

Lenke til kommentar

Sa då bakover i tråden at eg ville anbefale Peaveyen. Hvis han lurte på noko meir en det går det jo an å spørre. NP med lavt volum på peaveyen, den har master. Har hatt 100w-versjonen av den marshallen som min førsteamp og den låt temmeleg kjipt. Peaveyen derimot får skryt overalt der den vert teken opp. For min del hadde det vore lite tvil. Eit enkelt søk på google og eit par klikk på testar ville ha vist at peaveyen var eit veldig trygt kjøp.

(Og ein skal ta det som står på harmony central med ei klype salt.)

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Marshallen har ikkje særleg imponerande vreng tykkjer eg. Tykte den var driiitfeit då eg var 13år og kunne lage masse høg bråk, men etter kvart åpnar ein øyrene meir for kva som faktisk er bra og ikkje. Mange let seg lure av Marshall-logoen trur eg. Det eg har høyrt av peaveyen har vore bra og det at den faktisk er heilrøyr bude vere overbevisande nok til å velgje den over ein transe. Det stusselege preamprøyret i AVT'en er meir ein gimmick enn noko anna. Hi-gain kanalen på valvekingen er visst den folk klagar mest på, men for søren da. Ikkje bruk den då vel, køyr på med ein pedal istaden. Er sikker på at ingen hadde klaga hvis den kom utan den kanalen i utgangspunktet til same pris. Modeleringar er uansett ikkje bra same kvar ein går. Det er det analoge signalet ein bør forholde seg til, ikkje alt dilldallet ved sidan av, berre sprøyt alt i hop. Skal ein ha autentisk lyd må ein faktisk som regel ha den aktuelle forsterkaren for å få lik lyd, det er det visst ikkje alle på HC som har forstått heller. Du kan ikkje kjøpe ein amp til 4k og klage fordi higain-kanalen ikkje let likt som ein triple rectumfryer til 20k. Vil tru du får meir enn nok vreng til streit rock og blues ved å knekke forforsterkeren, og litt hardarde vreng skal eg aldri tru vil bli noko problem heller. Men på superdupergain sliter alt som ikkje er bygd som higain EL34-ampar i utgangspunktet.

jon: Kabinettet på marshalleb er åpent mot toppen. Håplaus skranglete kontruksjon.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Er på utkikk etter forsterker selv, hadde jeg vært i ditt tilfelle, hadde jeg uten tvil valgt Peavey'n.

Skal sies at jeg ikke har prøvd noen av dem, men Peavye'n er fullrør, den er billigere, og på de stedene jeg har sett er folk veldig fornøyd med den. Mens jeg har sett mange som er skuffet over Marshalls AVT-serie.

Lenke til kommentar

Tror nok jeg ville valgt Valveking over AVT hvis jeg måtte svi av 4 lapper her og nå uten prøving. Statusen Marshall nyter skyldes hovedsaklig (og fortjent) deres stacks (rørtopper + 4x12-kabinetter) og ikke comboene (med et par hederlige unntak).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...