enema Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 en liten guide for ikke-elektriske gitarer: om du skal ha en rockegitar (ikke el) så burde du kjøpe deg en akkustisk gitar, ikke stålstrenger, for med en akkustisk gitar (nylonstrenger) kan du rive og slite i strengene mer og du får bedre lyd med mindre skurr. de er også enkle og billige å reparere, noe du i noen tilfeller kan gjøre selv. det å skifte strenger er "pis åff keik", eller på godt norsk: barte blåbær. min egen har blitt ødelagt to ganger og deretter blitt "lappet" sammen med superlim og dopapir, det ser ut som hodet har falt av, men allikevel får jeg en god klang som ikke kan sammenlignes. ------- stålstrenger er bra kun for spilling ved leirbål langt uti hutteteita med rolig musikk, for stålstrengere har en spesiell god klang i fingerspill, men de er også verre å venne seg til. de er dyrere å reparere, vanskeligere å reparere, og du trenger skikkelig verktøy (ikke bare snekkerbu) for å gjøre det selv. det å skifte strenger på en stålstrenger fører noen ganger til at du (faktisk) må ha en gaffel/kniv/mynt (få opp pluggene) og en hammer (få ned pluggene) jeg spilte til fingrene begynte å blø engang p.g.a. at strengene var så skarpe -------- ta hensyn til hva slags gitar du skal ha før dui kjøper feil, sier nå jeg Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Øøøøøhm... Nå er det streng tatt NYLONstrenger som egner seg best til (og er ment for) fingerspill, ikke stålstrenger. Hvor mange rockeband har du forresten sett med akustisk NYLONstrenger kontra stålstrengere? Det handler om smak og behag, og om hva slags lyd du er ute etter. Endret 1. juli 2005 av HalTan Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Ja, jeg syns enema sitt innlegg var noe snodig... Tvert motsatt av hva jeg ville sagt. Som Haltan sa så er det svært sjelden å finne rockeband som spiller på akustisk nylonstreng-gitar. En klassisk gitar gir da ikke veldig rocke-lyd akkurat... for med en akkustisk gitar (nylonstrenger) kan du rive og slite i strengene mer og du får bedre lyd med mindre skurr Forresten: Akustisk gitar != Nylonstrenger (Altså "akustisk gitar" vil ikke nødvendigvis medføre nylonstrenger) Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 In Flames spiller en hel masse på nylon vel? Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 In Flames spiller en hel masse på nylon vel? "Ingen regel uten unntak" som min kjære norsklærer sa Jeg har ikke hørt for mye på In Flames akkurat, men det lille jeg hørte av akustisk gitar-spill hørtes ikke veldig "rockete" ut syns jeg... Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Jeg har ikke hørt for mye på In Flames akkurat, men det lille jeg hørte av akustisk gitar-spill hørtes ikke veldig "rockete" ut syns jeg... Nei. Men det er vakkert og pent. De prøver jo og få en middelalders aktig preg på musikken sin om jeg husker riktig. Syns den lyden de bruker på kasse funker til det. Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Jeg skulle ønske In flames spilte på gitarer uten strenger og at vokalisten hadde mikrofonen slått av! Stålstrengere passer jo helt fint til fingerspill, men å si at de er skapt kun for det blir jo bare for dumt. Viss man blør på fingra etter man har spilt på stålstrenger, så bør man kanskje spille litt mer Jeg tar enemas innlegg som ironi (tror det var det det var ment som, eller håper ivertfall for hans skyld ) Endret 1. juli 2005 av tørrfisk Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Jeg skulle ønske In flames spilte på gitarer uten strenger og at vokalisten hadde mikrofonen slått av! Jeg tar enemas innlegg som ironi (tror det var det det var ment som, eller håper ivertfall for hans skyld ) Hørt Acoustic Medley og Man Made God? Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Jeg tar enemas innlegg som ironi (tror det var det det var ment som, eller håper ivertfall for hans skyld ) Hentet fra enemas profil: "Mest aktiv i: Humor 46 innlegg i dette forumet" Endret 1. juli 2005 av Knut Marius Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Hvem er ''The Great Kat'' ? Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Hvem er ''The Great Kat'' ? Skummel traktorlesbe som er en gitargimmick Styr unna! Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Har spurt en annen og, men får bare slike kødde svar. Noen som kan forklare ordentlig så jeg skjønner? Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Det er en skummel dame som visstnok skal "shredde". Comprende? Lenke til kommentar
kaiern Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Har spurt en annen og, men får bare slike kødde svar.Noen som kan forklare ordentlig så jeg skjønner? tørrfisk sitt første svar var da helt riktig Lenke til kommentar
razh0r Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 http://www.google.com/search?q=The+Great+K...=utf-8&oe=utf-8 Lenke til kommentar
figure_02 Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Seriøst? Er ho no flink da? Spiller hu i no band? Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Nei men gutter (og jenter? hva vet jeg...). Spiller dere i band noen av dere? Kunne vært artig å høre litt om i så fall Lenke til kommentar
razh0r Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 (endret) Jeg spiller i et band. Vi har laget vår første sang.. Det eneste som mangler er tekst. Har ikke peiling på hva sangen skal handle om osv. :S Vi spiller punk, rock og metal. Midi-versjon av sangen vi har laget (mekket i Guitar Pro): NB: Skal være et refreng før soloen. 3. vers skal være etter soloen, deretter refreng x2. Tommene er annerledes når vi spiller den selv. Endret 1. juli 2005 av razh0r Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Midi-versjon av sangen vi har laget (mekket i Guitar Pro): NB: Skal være et refreng før soloen. 3. vers skal være etter soloen, deretter refreng x2. Tommene er annerledes når vi spiller den selv. Den er meget kul. spent på å høre den med instrumenter Lenke til kommentar
razh0r Skrevet 1. juli 2005 Del Skrevet 1. juli 2005 Takker. Den er ikke så veldig avansert, men veldig moro å spille! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå