Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

en liten guide for ikke-elektriske gitarer:

 

om du skal ha en rockegitar (ikke el) så burde du kjøpe deg en akkustisk gitar, ikke stålstrenger, for med en akkustisk gitar (nylonstrenger) kan du rive og slite i strengene mer og du får bedre lyd med mindre skurr. de er også enkle og billige å reparere, noe du i noen tilfeller kan gjøre selv. det å skifte strenger er "pis åff keik", eller på godt norsk: barte blåbær.

 

min egen har blitt ødelagt to ganger og deretter blitt "lappet" sammen med superlim og dopapir, det ser ut som hodet har falt av, men allikevel får jeg en god klang som ikke kan sammenlignes.

 

-------

 

stålstrenger er bra kun for spilling ved leirbål langt uti hutteteita med rolig musikk, for stålstrengere har en spesiell god klang i fingerspill, men de er også verre å venne seg til. de er dyrere å reparere, vanskeligere å reparere, og du trenger skikkelig verktøy (ikke bare snekkerbu) for å gjøre det selv. det å skifte strenger på en stålstrenger fører noen ganger til at du (faktisk) må ha en gaffel/kniv/mynt (få opp pluggene) og en hammer (få ned pluggene)

 

jeg spilte til fingrene begynte å blø engang p.g.a. at strengene var så skarpe

 

--------

 

ta hensyn til hva slags gitar du skal ha før dui kjøper feil, sier nå jeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øøøøøhm... Nå er det streng tatt NYLONstrenger som egner seg best til (og er ment for) fingerspill, ikke stålstrenger. Hvor mange rockeband har du forresten sett med akustisk NYLONstrenger kontra stålstrengere? :roll: Det handler om smak og behag, og om hva slags lyd du er ute etter.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Ja, jeg syns enema sitt innlegg var noe snodig... Tvert motsatt av hva jeg ville sagt. Som Haltan sa så er det svært sjelden å finne rockeband som spiller på akustisk nylonstreng-gitar. En klassisk gitar gir da ikke veldig rocke-lyd akkurat...

 

for med en akkustisk gitar (nylonstrenger) kan du rive og slite i strengene mer og du får bedre lyd med mindre skurr

 

Forresten: Akustisk gitar != Nylonstrenger

(Altså "akustisk gitar" vil ikke nødvendigvis medføre nylonstrenger)

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hørt for mye på In Flames akkurat, men det lille jeg hørte av akustisk gitar-spill hørtes ikke veldig "rockete" ut syns jeg...

Nei. Men det er vakkert og pent. De prøver jo og få en middelalders aktig preg på musikken sin om jeg husker riktig. Syns den lyden de bruker på kasse funker til det.

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske In flames spilte på gitarer uten strenger og at vokalisten hadde mikrofonen slått av!

 

Stålstrengere passer jo helt fint til fingerspill, men å si at de er skapt kun for det blir jo bare for dumt. Viss man blør på fingra etter man har spilt på stålstrenger, så bør man kanskje spille litt mer :p

Jeg tar enemas innlegg som ironi (tror det var det det var ment som, eller håper ivertfall for hans skyld :hmm:)

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar

Jeg spiller i et band. Vi har laget vår første sang.. Det eneste som mangler er tekst. Har ikke peiling på hva sangen skal handle om osv. :S

 

Vi spiller punk, rock og metal.

 

 

Midi-versjon av sangen vi har laget (mekket i Guitar Pro):

 

NB:

 

Skal være et refreng før soloen.

 

3. vers skal være etter soloen, deretter refreng x2.

 

Tommene er annerledes når vi spiller den selv.

Endret av razh0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...