Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går G-skalaen sånn her?

 

-------------------------------------

-------------------------------------

-------------------------------------

--------------------2--4--5---------

----------2--3--5-------------------

---3--5-----------------------------

 

Eller det blir jo: G, A, H, C, D, E, F#, G?

 

Prøver og lære meg litt noter og sånn, og lærte meg noterekka her om dagen. (seint ute)

 

Vet ikke om G-skalaen er sånn engang, men den høres mest korrekt ut sånn..(synes jeg)

 

Kommer ikke så langt med tabs..

Lenke til kommentar
jeg vil si det er helt klart grunn til reklamasjon. Varen har en mangel, og du kan kreve at selger retter denne. Selger har to forsøk på å rette mangelen, hvis samme mangel fortsatt er der etter andre avhjelpsforsøk, kan du kreve kjøpet hevet.

 

 

Å fikse noko slikt vil vere håplaust, i alle fall håplaust dyrt. Sansynlegvis måtte heile gitaren omlakkerast. Gå inn og sei at du vil ha ein ny. :)

 

Åh, kjempe bra! For er ikke en liten ripe det er snakk om. Den har flaket av fra toppen til bånn, 3cm bred.

 

Håper de forstår i butikken da..

 

Nå har jeg spurt litt fram og tilbake med venner osv, å broren min datt over gitaren i fylla, yey.

 

Men altså, er det noen mulighet for at en slik skade kan ha skjedd uten at han hadde dotti over den? Lakken har ikke dotti av, men den har fått luft under seg, å lakken er løs, det minner meg om dårlig grunning og lakk faktisk.

 

Hva er det jeg kan si i butikken så jeg kan hevde garanti, heving av kjøp, hva som helst ?

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar
Går G-skalaen sånn her?

*snip

 

G-dur skalen går slik ja!

Flytt den opp og ned på halsen med grunntonen så får du de ulike durene

 

G-moll skalen er forøvrig slik

----------------------------

----------------------------

----------------------------

--------------------3-5-----

------------3-5-6-----------

---3-5-6--------------------

Lenke til kommentar
Går G-skalaen sånn her?

*snip

 

G-dur skalen går slik ja!

Flytt den opp og ned på halsen med grunntonen så får du de ulike durene

 

G-moll skalen er forøvrig slik

----------------------------

----------------------------

----------------------------

--------------------3-5-----

------------3-5-6-----------

---3-5-6--------------------

Ok :) Hva er det som egentlig skiller en dur fra en moll? Jeg vet det at mollen er mer "trist/dramarisk", mens duren er mer "glad/livlig".. Har lagt merke til at f. eks forskjellen mellom E-akkorden og Em-akkorden at G'en i E-akkorden blir til en F# i Em-akkorden. Det samme skjer med A-akkorden (Den 4. strengen sin tone fra starten av A-akkorden går en halvtone ned. Fra C# til C.)

 

Ble litt vanskelig å forklare det her.. :)

Lenke til kommentar

 

Treverk kan komprimeres ved slag, la oss si at det har blitt en stripe (fra et armlene på en stol elns, mens det har ligget press på fra baksida...(ved feks en en eller annen har fallt over). Da skal det uhyre mye til at ikke det skjer noe med lakk/ treverk.

 

Mulig transportskade? (plystre plystre...)

 

Tror egentlig at broderen din har kjøpt seg gitar... :-)

Lenke til kommentar

Dur - to helnoter fra første til tredje note i skalaen

Moll - en hel- og en halvnote fra første til tredje note i skalaen

 

såvidt jeg har lært. Første tre toner i G-dur blir da:

G-A-H (G# og A# kommer i mellom, da blir det to helnoter fra G til H)

 

første tre toner i G-moll:

G-A-A#

 

fra og med fjerde note i skalaen er dur og moll like.

 

Videre: grunnakkorden (er det rett ord?) består av første, tredje og femte note i skalaen, derfor går den tredje noten ned en halvtone fra dur til moll (g-dur->g-moll: H skifter til A#)

 

edit - svarer på Stratospheres innlegg :)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Da var endelig gitaren i hus, en Jackson DKMG, med licensed floyd rose og EMG 85/81. Kostet meg 4000 total (koster 7k i Norge, var etter min mening verdt det), men tross at den er laget i Japan var den satt opp helt forferdelig (greit om den kostet 1000 kr og var laget i Kina), og jeg er ikke kresen i det hele tatt. Tok evigheter å få den spillbar, måtte jo gjøre noe med så og si alt utenom elektronikken. Tipper jeg har vært borti hver eneste del én for én.

Tror derimot jeg har satt stolen for lavt igjen, da det kan virke som det er en del bånklirr. Evt. så er det strengene, som jeg aldri har prøvd før.

I håp om at noen skal hjelpe med en diagnose har jeg laget dette lydklippet. Kvaliteten er ikke god, og den skarpe skrapelyden er åpenbart plekteret, så er ikke det jeg sikter til.

 

Om det kan stemme lurer jeg på om jeg kan heve stolen uten å ta av strengene?

Orker ikke fikse det med det første om jeg m gjøre alt på nytt.

 

Ellers vil jeg si at det er en knakende god gitar. Den virker slid, men får vanvittig med fettmerker. Genialt med glossy lakk på en gitar. =/

Blir litt kjedelig lyd med denne forsterkeren, så må få oppgradert snart.

Vil da igjen dra opp spørsmålet mitt om Marshall Mode Four og kraftig forsterker og puslete kabinett (watt-messig):

Og når jeg først "er her"; er Marshall Mode Four gode greier? En som er i "henteavstand" som skal selge en Mode Four topp til 5k, og da jeg er ute etter forsterker har tanken om å i hvert fall ta en titt streifet meg.

Har derimot ikke mer enn ca 3k å bruke på kabinett da, så da kommer spørsmålet om det blir et problem med kabinett på 50-100w sammen med 350w forsterker opp.

Burde vel gå greit så lenge man ikke guffer?

Spiller mest black metal, som betyr mye gain, enda mer diskant og veldig lite bass.

 

edit: Legger til bilde slik at innlegget ikke blir så langt og kjedelig:

post-38251-1200691513_thumb.jpg

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Hva betyr at gitaren er intonert? Trodde man stemte gitaren ved og stramme strengene jeg..
Om gitaren er intonert er "forholdet mellom båndene" likt. Om stemmeren gir samme utslag på åpen streng og tolvte bånd er den mest sannsynlig intonert.

 

Må forresten si at floating bridge var vanvittig gøy. Utenom dime squeals og det vanlige, så var det moro å erstatte bends og vibrato ved å bruke håndleddet på tremoloen. Ga en litt spesiellt lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...