Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Er intonering ikke så farlig? eller er det et must hvis man skal ha mest mulig ut av gitaren? Bare lurer på hvor viktig det er, for vil jo ha mest mulig ut av gitaren min.. :)

Intoneringen påvirker hvordan gitaren din høres ut i åpen posisjon i forhold til f.eks 12. streng på samme strengen.

Du kan ganske enkelt finne ut om gitaren er skikkelig intonert (hvis du har stemmeboks): Slå an E-strengen i åpen posisjon, den burde være godt stemt, og "pilen" vil peke rett opp. Så trykker du ned 12. bånd på E-strengen og slår an, da skal altså pilen peke samme vei som den gjorde ved åpen posisjon. Da er gitaren intonert (tror jeg? :ph34r: )

Om det er viktig er opp til deg å bedømme, men hvis den er helt på jordet, så kan det føre til at gitaren er stemt når du stemmer den i åpen posisjon, men jo lengre opp på halsen du kommer, desto mer utstemt høres den ut.

Jeg er dårlig til å forklare, men håper det hjalp litt :p

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan ganske enkelt finne ut om gitaren er skikkelig intonert (hvis du har stemmeboks): Slå an E-strengen i åpen posisjon, den burde være godt stemt, og "pilen" vil peke rett opp. Så trykker du ned 12. bånd på E-strengen og slår an, da skal altså pilen peke samme vei som den gjorde ved åpen posisjon. Da er gitaren intonert (tror jeg? :ph34r: )

dette er sett at stemmeboksen stemmer etter noten og ikke dybden i tonen...

du har sikkert merket at du ikke kan stemme mørk E-streng med gitartuneren instilt på den lyse E-strengen?

Lenke til kommentar
Er intonering ikke så farlig? eller er det et must hvis man skal ha mest mulig ut av gitaren? Bare lurer på hvor viktig det er, for vil jo ha mest mulig ut av gitaren min.. :)

Om du vil ha gitaren din ren på båndene, altså at tonene på hele halsen skal være som det skal være må det intoneres.

Lenke til kommentar

Den enkleste måte å gjør det på er å bruke en stemmeboks.

Slå løs streng og stem den helt riktig, altså ikke litt over heller ikke litt under men helt presis.

Deretter slår du samme streng på 12. bånd.

Da skal du ha nøyaktig samme tone som ved løs streng når den er riktig intonert, dog en oktav høyere.

Lenke til kommentar

Hva med å justere halsen. Er det vanskelig? Fikk inntrykk av at det kunne gå veldig galt hvis jeg ikke hadde peiling.

(Jeg spurte om det var noe spesiellt jeg måtte tenke på når jeg skulle bytte fra tynnere til tykkere strenger)

You have to adjust the neck when you put other strings on a guitar

or use different tunings.

They is a steelbar in the wooden neck of every guitar

which is balancing out the strength of the strings.

So if you are reducing the tension of the strings

by tuning it down, you have to adjust the steelbar

or the strings will touch the frets.

Reading that you have never done this.

I propose you go to your local music dealer

and let him put on the 12-56 strings with the C Tuning

and adjust the neck and the height.

Cause you can brake your guitar by raising the tension of the

steelbar too high.

Hvor er denne steelbaren?

Edit: Evt. hvis jeg løper til en musikkforetning og ber dem gjøre det for meg, hvor mye tror dere de vil ta for det?

Endret av xantir
Lenke til kommentar
Er det noen her på forumet som har VOX amPlug? Den finnes i tre forskjellige versjoner, nemlig AC30, Classic Rock og Metal. Selv har jeg veldig lyst på enten AC30 eller Classic Rock, er det noen her som har noen erfaringer å dele?

Har noen spørsmål:

1) Kan man justere gain?

2) Hva kan man justere med knappene på toppen? :p

Interresant! Her er ett bilde jeg fant av den ovenfra, ser ut til å besvare begge spørsmålene dine?

img3_8636.jpg

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe ny forsterker snart.

Valget står mellom: Vox AD50VT eller AD50VT-212, eller Vox ToneLab SE/LE + Forsterker og høytalere som jeg har.

Noen meninger om hva som er best?

Bump :)

Jeg tenkte også på Tonelab LE når jeg skulle kjøpe ny forsterker, selv om det er "uendelrig" med muligheter er du alikevell litt hemmet, siden det er et effektbrett som må kobles inn i en eller annen forsterker, altså blir det lettere med bare en forsterker, det var i alle fall det jeg kom fram til, bare en tanke da

Lenke til kommentar
Den enkleste måte å gjør det på er å bruke en stemmeboks.

Slå løs streng og stem den helt riktig, altså ikke litt over heller ikke litt under men helt presis.

Deretter slår du samme streng på 12. bånd.

Da skal du ha nøyaktig samme tone som ved løs streng når den er riktig intonert, dog en oktav høyere.

Ikke slå løs streng men første overtone ved 12. bånd, så hører du de to tonene i samme oktav.

Lenke til kommentar

:hmm: Men vil jeg ikke få flere effekter med Tonelab SE/LE, enn med bare en av Vox forsterkerene? Og vil det faktisk høres bra ut med Tonelaben + vanlig forsterker og høytalere(Normalt anlegg)?

Det med at det blir et mellomled går bra, da jeg er vant med å spille me pedaler på Marshallen jeg har nå(MG15DFX).

Lenke til kommentar

Har sjekket litt rundt om kring, og har funnet ut at ESP har et undermerke (som jeg tror er det japanske), som selger stort sett de samme varene, men for en billigere penge. er det noen som har noen erfaringer med merket Edwards?

her er en link for de som er nysjerrig på hva jeg snakker om:

Edwards Alexi laiho signaturgitar

ebaysiden med forskjellige signaturmodeller for Alexi

er det stor forskjell på ESP og Edwards sine merker? er det et tvilsomt firma, eller blir det samme forskjell som Gibsons' Epiphone og Fenders' Squier ?

Lenke til kommentar
:hmm: Men vil jeg ikke få flere effekter med Tonelab SE/LE, enn med bare en av Vox forsterkerene? Og vil det faktisk høres bra ut med Tonelaben + vanlig forsterker og høytalere(Normalt anlegg)?

Det med at det blir et mellomled går bra, da jeg er vant med å spille me pedaler på Marshallen jeg har nå(MG15DFX).

Det er vanvittig god lyd i Tonelaben, jo du vil få flere effekter, pluss pedalen, som kan bruker som wha wha, hvis jeg ikke tar helt feil. Det er jo bare å lese om den, det er helt utrolig hvor mye du kan gjøre med den. Men det du ikke kan gjøre med den, er å plugge den rett opp, siden du må ha et mellomledd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...