Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har det da noe å si hvor tykke strengene er?
xantir: Nei, du kan bruke det aller aller meste. Alt mellom 009 til 012/013 bør ikke være noe problem ihvertfall. :)

Du kan som NorthWave sier bruke hva du måtte ønske, likefullt må du regne med å justere halsen på den da å endre strengetjukkelse vil være med å endre spennet på halsen slik at den vil gi noe etter en eller annen vei.

Som igjen kan bety at du må intonere gitaren på nytt og strengehøyden.

Okei. Dette høres veldig skummelt ut, men skal jeg spille i C så skal jeg spille i C!

Lenke til kommentar
Okei. Dette høres veldig skummelt ut, men skal jeg spille i C så skal jeg spille i C!

Ingenting skummelt med det! :)

En C er fortsatt en C, regner med det er intoneringen du tenker på.

Det er bare at en streng definere tonen ut fra tre forhold, som er tjukkelse, hvor stram den er og hvor du trykker ned.

Når du trykker ned i 12. bånd skal strengen gi en tone som er en oktav høyere enn hva løs streng er.

Så når du intonerer gitaren endrer du strengelengden, eller mer presist ratioforholdet mellom 0. bånd og 12. bånd vs broen.

(kan gjerne se på andre ratio men 12. bånd er greit siden det er en oktav høyere enn 0. bånd)

Intoneringen gjøres som regel ved å skru stolen på broen frem og tilbake.

Da kan du bruke en tuner, slå løs streng stem strengen til en ren tone, og deretter slå strengen på 12 bånd og få samme tone.

Er den for høy må du stramme skruen på stolen og er den for lav så slipper du litt ut.

Gjør dette om og om igjen til du får en ren streng.

Lenke til kommentar

Prata med Arne i sta, han mente det var bedre å spare opp 2k til, og gå for Blues DeVille istedet for Jr.

 

Synes igrunn det høres vettugt ut, i tillegg til at 60w passer meg godt når jeg skal på bandøving osv(til nå må jeg låne en kompis sin Cube 60 til det, og hvis jeg skal ha ny selv så er det greit å ha en som kan brukes).

 

Hva tror folket om nevnte amp?

Lenke til kommentar
Okei. Dette høres veldig skummelt ut, men skal jeg spille i C så skal jeg spille i C!

Ingenting skummelt med det! :)

En C er fortsatt en C, regner med det er intoneringen du tenker på.

Det er bare at en streng definere tonen ut fra tre forhold, som er tjukkelse, hvor stram den er og hvor du trykker ned.

Når du trykker ned i 12. bånd skal strengen gi en tone som er en oktav høyere enn hva løs streng er.

Så når du intonerer gitaren endrer du strengelengden, eller mer presist ratioforholdet mellom 0. bånd og 12. bånd vs broen.

(kan gjerne se på andre ratio men 12. bånd er greit siden det er en oktav høyere enn 0. bånd)

Intoneringen gjøres som regel ved å skru stolen på broen frem og tilbake.

Da kan du bruke en tuner, slå løs streng stem strengen til en ren tone, og deretter slå strengen på 12 bånd og få samme tone.

Er den for høy må du stramme skruen på stolen og er den for lav så slipper du litt ut.

Gjør dette om og om igjen til du får en ren streng.

Takker og bukker.

 

Med C så mener jeg å spille i C tuning, 2 hakk lenger ned enn vanlig.

Lenke til kommentar
Arne er jo guru. Stol på han. Med 60w har du eit enormt headroom.

Synes absolutt ampen virker som et solid kjøp til under 8000. Skal prate litt med far om saken, så får man se. Har litt andre ting jeg må prioritere nå, men blir vel om ikke alt for lenge :wee:

 

Men for å erstatte Cuben så må det vel et pedalberg til og. Dog er vel de eneste effektene jeg bruker der metal og clean så burde vel ikke være noe problem. Hvilke pedaler er must-have?

Lenke til kommentar

Skal man stemme ned gitaren fra vanlig tuning, det vil faktisk si at gitaren er stemt som et C- instrument, til Bb, krever det som regel et nytt oppsett på gitaren. Det kan til en viss grad bøtes på ved å sette på tykkere strenger, men skal man ha et godt resultat, kreves det en ny intonering. En faktor her, er at gitaren trenger litt tid på å tilpasse seg den nye stemmingen. Man får en glidende overgang, før halsen "setter seg" med de nye belastningene.

 

Pussig dette, forresten, at "gitarverdenen" snakker om å "stemme gitaren i C", når det man egentlig gjør, er å stemme om gitaren til et Bb- instrument. Slik en gitar er stemt til vanlig, og notert, er den et C- instrument. E- strengen er da faktisk ikke normen for hvordan gitaren er stemt.

 

For alle andre instrumenter snakker man om hvordan det klinger når man spiller noten "C".

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Plutselig så forstod jeg det med intonering av gitar, så godt dere forklarte det her, takker..:-)

 

Fikk en "deja vu" da jeg var på www.vilvite.no i Bergen, der hadde de en trommel (til å snurre på) som var malt/ sorthvit stripete i front for denne en del strenger som kunne strammes ved hjelp av fotpedaler,

Der så en skikkelig tydelig frekvenser og bølger på strengene, samtidig som en hørte lyden av strengene.

 

Prøvde å finne apparatet på hjemmesidene til "VilVite" -senteret, men greide det ikke; men her er en annen link:

 

http://home.online.no/~taninfo/fysikk/boel...lydboelger.html

 

Plutselig så ble det klart for meg at de som har utviklet gitarer har hatt hue med seg.... hele veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...