Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Gitarer med tremolo (andre enn Bigsby da) har fjærer under et deksel på baksiden av gitaren. Når du bytter fra .09 til .11-strenger blir det mye større spenn på strengene, og fjærene holder ikke uten at broen løfter seg.

Setter du derimot en ekstra fjær på tremoloen holder den seg mer igjen, og den vil ikke vippe noe særlig.

Hvis du aldri har satt inn eller tatt ut fjærer må du huske på at de skal stå likt! Har sett noen sette fjærene nedenfra og opp, så det blir skjevt.

Jeg kan tenke meg at du har tre fjærer i fra før av, så da skal det være plass til en i midten når du har satt i en ny ;)

Fjærene må du kjøpe for seg selv. Gitarforretninger bør ha det inne.

Okei, takk for hjelpen. Har en far som heldigvis har litt peiling. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler at jeg har veldig høy strengehøyde på gitaren min (Epi LP Std, fikk ikke justert selv uten båndklirr), den er nemlig så høy at hvis jeg bender en streng fra... tja, 5.bånd og mot 22. glir fingerne mine under den neste strengen. :confused:

Skal levere den inn på Imerslund for å få justert høyden, må bare få tak i kasse først. Hvor mye er det vanlig at dette koster? Jeg spurte en fyr i butikken deres i Skippergata, og han sa at man måtte justere action, truss rod, og intonasjon så det var en veldig omstendelig prosess. Han sa at det kom til å koste 500-600kr?

Lenke til kommentar
Gitarer med tremolo (andre enn Bigsby da) har fjærer under et deksel på baksiden av gitaren. Når du bytter fra .09 til .11-strenger blir det mye større spenn på strengene, og fjærene holder ikke uten at broen løfter seg.

Setter du derimot en ekstra fjær på tremoloen holder den seg mer igjen, og den vil ikke vippe noe særlig.

Hvis du aldri har satt inn eller tatt ut fjærer må du huske på at de skal stå likt! Har sett noen sette fjærene nedenfra og opp, så det blir skjevt.

Jeg kan tenke meg at du har tre fjærer i fra før av, så da skal det være plass til en i midten når du har satt i en ny ;)

Fjærene må du kjøpe for seg selv. Gitarforretninger bør ha det inne.

Hmm, "bridgen" (hva heter dette på norsk?) på gitaren min ser slik ut:

180px-Les_paul_tune-o-matic_stopbar.jpg

Har det da noe å si hvor tykke strengene er?

Lenke til kommentar
Skal levere den inn på Imerslund for å få justert høyden, må bare få tak i kasse først. Hvor mye er det vanlig at dette koster? Jeg spurte en fyr i butikken deres i Skippergata, og han sa at man måtte justere action, truss rod, og intonasjon så det var en veldig omstendelig prosess. Han sa at det kom til å koste 500-600kr?

Dersom det må gjøres helt fra bunnen av, så er det nok en halv-time/times jobb, og 500kr er ikke usannsynlig da.

xantir: Nei, du kan bruke det aller aller meste. Alt mellom 009 til 012/013 bør ikke være noe problem ihvertfall. :)

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Har det da noe å si hvor tykke strengene er?
xantir: Nei, du kan bruke det aller aller meste. Alt mellom 009 til 012/013 bør ikke være noe problem ihvertfall. :)

Du kan som NorthWave sier bruke hva du måtte ønske, likefullt må du regne med å justere halsen på den da å endre strengetjukkelse vil være med å endre spennet på halsen slik at den vil gi noe etter en eller annen vei.

Som igjen kan bety at du må intonere gitaren på nytt og strengehøyden.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...