Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Det tryggeste stedet for en gitar, er inne i en hardcase. Nytørket, slik at svette og slim fra siklende gitarister er fjernet, og plassert langt vekk fra snubleføtter, er best. Gitarene er også beskyttet fra lys, noe de faktisk også reagerer på.

Ved å konsekvent bruke kasse, og tørke av den etter hver gang jeg spiller på den, har jeg faktisk en 1974- modell Ibanex Lawsuit bass som ser nesten ny ut. Men nå har lakken begynt å sprekke opp her og der. Og det skal den få lov til. Den har vibrert i mange timer til sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg flytta nettopp gitare/forsterker ca 30cm fra hvor jeg sitter når jeg bruker PCen, og merker godt at det blir mye mer spilling. Tilgjengelighet er viktig, skulle tenkt på det fra starten av. =/

 

edit: Sparer også strøm da forsterker faktisk blir skrudd av når den ikke er i bruk, istedenfor å stå på hele dagen. =p

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Går det an å bruke et 6,3mm-3,5mm adapter, sette det i hodetelefonutgangen i gitarforsterkeren, for så å ta en 3,5mm kabel (kan selvfølgelig droppe alle de foregående stegene og bruke 6,3mm til 3,5mm kabel, men det kan se ut til at det blir vanskelig å få kjøpt ferdig) derfa til pcens mikrofoninngang og ta opp? Er vel bare det å koble gitar til PC direkte (uten forsterker altså) som blir et problem, eller har jeg misforstått?

 

delvis. Det høres grælt ut fra line out/headset utgangen til integrert pc-lydkort. Støy vil prege opptaket i veldig stor grad. Som en nødløsning til å ta opp et riff eller lignende går det, men et eksternt lydkort beregnet for gitar er mye heller å anbefale. Da får du støyfrie opptak med muligheter for effektbrett på software, så du slipper å gå gjennom forsterker og pedal. Ikke er de rimeligste noe dyre heller, line6 har f.eks. flere varianter.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Er selvfølgelig bare en nødløsning, blir nok til at jeg kjøper et UX2 om i det hele tatt noen andre enn meg skal høre det. =p

Skal bare spille inn litt riff osv slik at jeg slipper å tabbe hele tiden, og sanger jeg øver på, for å lettere høre hva jeg gjør feil osv.

Lenke til kommentar

Lurt lenge på å kjøpe meg en gitar av noe slag, og har aldri rørt en gitar. Skal derfor ikke være altfor dyrt. Så lurte jeg på om noen spesialister hadde noen forslag til oppsett som kan funke bra ei god stund framover.

 

Har et forslag selv, og kom gjerne med innvendinger:

 

Epiphone Les Paul 100:

www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=961

 

Samt en tilsynelatende kraftig forsterker:

www.sound1.com/portal/asp/produktdetalj1.asp?Produkt_ID=2145

 

Vil disse to funke bra sammens? Må ha mye lyd, og burde ha muligheter til distortion. Kan jo også avansere senere med å erstatte pickup'sene på gitaren med noen bedre, tenker jeg.

Endret av Ben-o
Lenke til kommentar

Man skal heller se etter lav watt enn høy watt når det er den første.

Nå som jeg har spilt ett år, og vet hva jeg vil, ville jeg nok kjøpt en billig fullrørsforsterker som min første. Distortion ville jeg ikke stresset med nå. Når du har spilt et halvt år elns har du nok mye bedre peiling på hva du er ute etter, og kan kjøpe en pedal og få nøyaktig den lyden du er ute etter. Vrengen i den Fenderen der skal uansett være ganske dårlig.

Generelt litt skeptisk til den fenderen. En 100w forsterker med 2x12" høyttalere osv til den prisen har garantert noen store ankepunkter.

 

Om du aldri har spilt før og sier du skal ha mye lyd tror jeg du undervurderer 100 watt. Jeg har nok et mellomstort rom, og på min 15w-forsterker har jeg lyden på 1/4 eller noe slikt (og jeg spiller langt ifra lavt).

 

Har ikke "real-life experience" med en, så kan ikke direkte anbefale den, men er imponert over Epiphones Valve-serie. For omtrent samme pris som den du linket til får du en fullrørs klasse-A forsterker, med et par effekter og en enkel EQ. Det er mer enn nok til å begynne med. Du har også muligheten til å koble til en ekstra høyttaler, men usikker på hvor mye mer lyd det vil gi deg.

 

 

Når det gjelder gitar tror jeg en Epiphone Les Paul er det sikreste valget. Tror derimot en Standard er et bedre valg. Blir litt dyrere enn du hadde tenkt kanskje, men om du bestemmer deg for å slutte så synker en standard mindre i verdi.

 

Noen andre kan vel komme med noe mer konkret, men her har du i hvert fall noen basics. Går jo selvfølgelig mye på egne meninger, men tror ikke jeg er alene om de som er uttrykket i dette innlegget.

 

edit: Ellers er jo Squier Strat og Roland Cube også gode valg.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Noen som har lyst til å forklare meg, eller gi link til noen gode og enkle nettsider, med litt om skalaer? Har litt lyst til å kunne f. eks. blues-skala osv.

 

Om du bare er ute etter en oversikt over skalaer finner du absolutt alle mulige på Chord House (Gå inn på Guitar Room->Advanced).

 

Hvis du vil ha en leksjon i hvordan skalaer fungerer anbefaler jeg leksjonene 11-15 fra justinguitar.coms begynnerkurs :)

Lenke til kommentar
Jeg flytta nettopp gitare/forsterker ca 30cm fra hvor jeg sitter når jeg bruker PCen, og merker godt at det blir mye mer spilling. Tilgjengelighet er viktig, skulle tenkt på det fra starten av. =/

 

edit: Sparer også strøm da forsterker faktisk blir skrudd av når den ikke er i bruk, istedenfor å stå på hele dagen. =p

Merker selv dette. :D Kassegitar på venstre side, og forsterker med elektrisk gitar på høyre side.

Lenke til kommentar
Om du skal bytte fra 09 til 11 må du huske på å legge til en ekstra fjær under "broa" (er det det som heter stol på norsk? =p). Det visste du kanskje allerede, men bare i tilfelle. =)

Nei, det visste jeg ikke. :p Hva vil dette si? Er det noe jeg får med når jeg kjøper strenger, eller må jeg kjøpe det selv?

Lenke til kommentar
huf: Tar du deg av frakta då?

Har ein customshop Les Paul å betale, så eg naglar ikkje frakta akkurat no. Du kan få ha den ei veke ekstra. :------------)

:-------)

 

 

Æsj, vil ha meg ny vintageforsterkar til å bruke på stratten og telen, men klarar ikkje å bestemme meg. :-(

(Budsjett: minst mogleg)

 

Kanskje ein Fender twin eller ein vox av noko slag.......

 

Kva skal eg velge, Kim?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...