Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har spillt en del i CFA#D#GC-tuning (to hakk ned) i det siste, men merker at strengene på gitaren ikke er optimale for å bli stemt såpass langt ned. En kar på Youtube bruker og anbefaler Ernie Ball 12-56, men lurer på om dette passer til gitaren jeg bruker. Og kanskje dere har noen andre anbefalinger? Jeg spiller på en Epiphone Les Paul Standard.

 

Har ikke hatt behov å bytte strenger noen gang, så har ingen peiling. :C

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar

Butikken jeg skulle bestille fra hadde den ikke på lager, det hadde selfølgelig ikke produsenten de bestile fra heller.. :( Kunne ta flere månder..

Så tenkte på å bestille fra gitarhuset.no.. Noen som har no negativt å si om dem, så si ifra, så jeg ikke går på en bommert.. :p

 

 

edit: Hvordan er det med gitarbag til explorer? Må jeg ha kasse da? Eller går det med bag, må jeg ha en spesiell bag isåfall?

 

 

edit 2: Eller bare veit om en butikk i oslo hvor de selger epiphone 58 explorer ebony til 5300 eller mindre..

Endret av SideburnsKongen
Lenke til kommentar
Har spillt en del i CFA#D#GC-tuning (to hakk ned) i det siste, men merker at strengene på gitaren ikke er optimale for å bli stemt såpass langt ned. En kar på Youtube bruker og anbefaler Ernie Ball 12-56, men lurer på om dette passer til gitaren jeg bruker. Og kanskje dere har noen andre anbefalinger? Jeg spiller på en Epiphone Les Paul Standard.

 

Har ikke hatt behov å bytte strenger noen gang, så har ingen peiling. :C

Noen som har peiling?

Kjøp et sett gitarstrenger med "vanlig" tykkelse (fx 046-010) og en D-streng for bassgitar (uslipt) med tykkelse ca 060. Bruk sistnevnte + de 5 tykkeste fra gitarsettet og selg 010-strengen på eBay.

Lenke til kommentar
Takk jon67. Har du gode erfaringer med dette oppsettet?

 

Selvsagt er det vits, man gjør vel alt man kan for å tjene en ekstra krone? Hva ellers skal jeg bruke den til? :roll:

Brukte et slikt oppsett i et thrash-prosjekt på 80-tallet. Ikke akkurat behagelig å spille på, men utrolig konsist ved hakking på dype toner. Et "vanlig" strengesett med 056 kan muligens funke, men til og med det kan bli litt sloppy med en dyp C (65 Hz).

 

Nå så jeg at du ikke har byttet strenger før, så eksperimentering med basstrenger er kanskje ikke det lureste å begynne med...

Lenke til kommentar
Takk jon67. Har du gode erfaringer med dette oppsettet?

 

Selvsagt er det vits, man gjør vel alt man kan for å tjene en ekstra krone? Hva ellers skal jeg bruke den til? :roll:

Brukte et slikt oppsett i et thrash-prosjekt på 80-tallet. Ikke akkurat behagelig å spille på, men utrolig konsist ved hakking på dype toner. Et "vanlig" strengesett med 056 kan muligens funke, men til og med det kan bli litt sloppy med en dyp C (65 Hz).

 

Nå så jeg at du ikke har byttet strenger før, så eksperimentering med basstrenger er kanskje ikke det lureste å begynne med...

Hmm, sikkert ikke. Typen musikk jeg skal spille er melodiøse riff og soloer. Spiller en del fra gamle In Flames, fra albumene Whoracle og Jester Race. Er et par fantastiske sanger der som er verdt å stemme ned gitaren for å spille.

 

Han her karen var det jeg skrev om tidligere, han bruker 12-56 strenger. Han spiller i både Normal C og Drop A med nydelig lyd uten problemer. Lurer egentlig på om jeg vil få samme spillbarheten på min gitar. Han har en Epiphone Les Paul Special, mens jeg sitter på en Standard.

 

Edit: Fikset Youtube-link.

Endret av xantir
Lenke til kommentar
Han her karen var det jeg skrev om tidligere, han bruker 12-56 strenger. Han spiller i både Normal C og Drop A med nydelig lyd uten problemer. Lurer egentlig på om jeg vil få samme spillbarheten på min gitar. Han har en Epiphone Les Paul Special, mens jeg sitter på en Standard.

Burde ikke være noe problem på din gitar da, er jo bare å prøve. Noen plastsadeler har en tendens til å sprekke med kraftige strenger, men da har man en god unnskyldning til å bytte til en sadel av ben eller grafitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...