Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
men vil anbefalle nylon til nybegynnere. selv startet jeg med stål og spilte til jeg blødde og det lå hud rester på strengene  :ermm: (men jeg elsket det)

hehe

Dagens gitar-økt ekke ferdig før du må gå over strengene med en klut for å få bort alt blodet ^^

Anyways - har aldri spilt på stålstrenger, hvis du ikke teller med el-gitaren min ^^

EDIT: Leif

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

Takler ikke floyd rose systemet, altfor mye ork. Men det har jeg da heller ikke bruk for. Bruker stort sett bare standard vibratoarm på strat til S.R.V-aktige blues sanger og ellers bruker jeg en gibson les paul standard.

Har noen peiling på om Blues for narada av Gary Moore finnes på tab, eller må jeg rett og slett gjøre jobben selv?

Lenke til kommentar
men vil anbefalle nylon til nybegynnere. selv startet jeg med stål og spilte til jeg blødde og det lå hud rester på strengene :ermm: (men jeg elsket det)

Må si jeg holder meg til stålstrenger, har aldri tatt meg bryet med å kjøpe en klassisk gitar. Jeg begynte å spille på el-gitar, og det gikk hardt ut over fingrene, men d var digg. :!:

Men lyden i en klassisk gitar syns jeg ikke det er noe i veien med, hvis du kommer litt opp i prisklasse. Har en kamerat som er en rev på klassisk gitar som har en ganske dyr gitar med veldig fin lyd. Kommer helt an på hva salgs musikk man skal spille. Er definitivt enig i at f.eks. Cavatina må spilles på klassisk gitar, og en del av Clapton sine sanger fra "Unplugged" passer også mye bedre til nylonstrenger enn stålstrenger... :hmm:

Lenke til kommentar
Dessuten er det mye tøffere å si Cess :tease:

Er det det? Hm. Det visste jeg ikke.

Tror jeg ville ha fått store problemer (og kanskje en solid porsjon deng) om jeg skulle ha brukt -ess endinger overfor bandet mitt....

"Hæ? Det heter H-Dur, din jazz-homo!"

T'Weed

Det vil være korrekt å si Cess og Bess hvis du f.eks. spiller i en toneart som har b for c. Eller f.eks. noen tilfeller hvor noen noter står notert med dobbel b(Noe som jeg egentlig ikke har forstått vitsen med, men...)

Kan nesten sammenlignes med f.eks. giss og ass. Samme tone, men brukes forskjellig avhengig av toneart. Spiller du i E heter den giss, i dess heter den ass. :roll:

Lenke til kommentar
Har noen peiling på om Blues for narada av Gary Moore finnes på tab, eller må jeg rett og slett gjøre jobben selv?

Jepp! Den finnes den.. Har den selv hjemme! Kunne en del av den for en del år tilbake. Bortsett fra (faktisk!) nå for et par dager siden så er det leeenge siden jeg har spilt den! Mange år.. Husket bare litt av starten i grunnen.. FLOTT sang! :love:

Den er i tab-boken til "1982 - 1994 - Ballads & Blues"..

Lenke til kommentar
noen som vet om noen digge jamme låter? bare sånn sitte for seg selv og bare kose seg med å spille. Ikke heavy, akkurat sånn passe. Litt rolige fine. noen?

Noe lignende; John Frusciante (gitarist i red hot chilli peppers) - murderers. elsker og kose meg med å spille den

Lenke til kommentar
Cavatina må spilles på klassisk gitar, og en del av Clapton sine sanger fra "Unplugged" passer også mye bedre til nylonstrenger enn stålstrenger... :hmm:

spiller stadig vekk tears in heaven på el'n min med en clean litt skarp tone, syns det blir penere lyd enn selve sangen.

Lenke til kommentar
spiller stadig vekk tears in heaven på el'n min med en clean litt skarp tone, syns det blir penere lyd enn selve sangen.

Et eksempel på smak og behag? Det er selvsagt mulig å få en fin lyd på stålstrenger/el-gitar. Men på enkelte sanger foretrekker jeg klassisk og generelt liker jeg best fingerspill på akustisk eller klassisk gitar fremfor el-gitar.

Lenke til kommentar
Noen her som har erfaring med å putte 10-50-strenger på en kassegitar? Fingrene mine dør snart, så jeg føler det er en god idè, men hva med lyden?

50 strenger på ên kassegitar?

..

Lykke til?

EDIT: 10-50 Tykkelse? ^^

-Jar

Endret av Jarek
Lenke til kommentar
Noen som har noen forslag til bra rolige sanger å spille? Noen som da helst er en del vanskeligere enn Stairway to Heaven, Tears in Heaven, Classical Gas osv... trenger litt trening

SBS:

Alt av Vinnie Moore... Går bra... Spørs hvor tekisk du er, men det er lærerikt.

Joe Pass om du er interissert i intrekate akkorder og vendinger.

Stevie Ray Vaughan - Tin Pan Ally... fin blues ballade... spill den med følelse.

Steve Vai - For The Love of God.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...