Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkustisk Morgan, ikkje noko veldige greier, men det har eg vel neppe bruk for på dette stadiet.

Skifta strengar etter anbefaling av min bror. Heile familien og slekta er musikalsk, unntatt meg, spelte piano ei stund for aldri så lenge sidan, så har det vore stopp fram til no.

Bror min fekk Guitar Hero og til jul, så det passa jo bra, ein litt mild start på gitarkarriera. :p

Eg er veldig klar for å prøve meg, har lenge hatt lyst til det.

Lenke til kommentar

Takk for det, men spelar du kun tabs? Er det ikkje lurt å kunne litt akkordar og notelære?

Å plunke låter frå ein tab er greit nok, det har eg lyst til, men vil gjerne være litt friare, gjerne småkomponere litt og spele i lag med andre. Sjølvsagt på sikt, forventar ikkje noko mirakel dei første åra. :p

Lenke til kommentar

Svarte før du sa at det var akustisk du skulle lære deg. Da kan det nok lønne seg å lære akkorder ja.

Det viktigste i første omgang er derimot å lære seg å faktisk bruke gitaren. Jeg tror egentlig ikke akkorder er det beste å begynne med, da det blir mye rot av å bruke så mange fingre på en gang (var i hvert fall slik for meg).

Nå spiller jeg derimot ikke den slags på akustisk, bare fingerspill her i gården. Kan derimot ikke skryte på meg å være noe flink i det hele tatt. =p

El-gitar er såpass dominerende i denne tråden at det ikke falt meg inn at det var snakk om akustisk. Vil derimot tro at det er mange her inne som kan en del på akustisk også.

Og ja, jeg spiller bare tabs. Teori tar jeg når jeg føler jeg har blitt flink nok til å faktisk spille på gitaren. Teknikker lærer jeg fra youtube, og tabs til sanger hvor disse er brukt.

edit: Har forresten aldri gått på noe kurs jeg heller, det trenger du ikke før du begynner å bli flink. Da kan du satse på at en som er skikkelig flink faktisk har [k]lyst[/k] til å lære deg. Kan hende en onkelen min kjenner som har spilt aktivt i 30+ år skal begynne å lære opp meg (er nok ikke over gjennomsnittet flink på noen måte, bare veldig dedikert). =D

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Vi vet sikkert alle hvordan man kan få tak i programvare som egentlig koster uten å betale for det, men det er i strid med retningslinjene for forumet. En post er slettet.

GuitarPro er forøvrig ikke noen stor investering, og mer enn verd pengene man eventuelt betaler for den. Det har jeg gjort - med glede - fordi da vet jeg at de lager nye versjoner.

Reaksjoner på moderering tas som vanlig på PM, ikke i tråden.

Geir :)

Lenke til kommentar

Kjem nok til å kjøp el-gitar med tida, men jo betre eg blir med akkustisk, jo meir fleksibel er eg. Så vidt eg har forstått er det enklare å spele el-gitar enn akkustisk, teknisk sett.

330,- for GuitarPro på deiras nettsider, det går vel bra? Finnes sikkert i Norge til nokre hundrelappar ekstra, men når dollaren først er låg. Synest det er veldig greit å laste ned programmer og, har ikkje behovet for alle desse boksane.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Du kan og kjøpa lærebøker, som t.d. Bjørn Schandys Gitarboka 1, som eg begynte med. Der lærer du alt du treng for å få ein god start på gitarkarrieren.

Å lære seg bluesskalaen er veldig nyttig, då kan du spele soloar og lage dine eigne melodiar. Det finst sjølvsagt andre skalaer, men bluesskalaen er veldig fin å begynne med.

Noko anna som kjem til å bli svært viktig for deg som gitarist er å vite kor du har notane på gitaren. Då må du også kunne skalaen (C-D-E-F-G-A-H-C). Då kan du finne ut ting sjølv.

Til dømes så veit du at øverste og tjukkaste strengen på gitaren heiter E. Mellom E og F og mellom H og C er det berre èin halvtone, så det er berre eitt band du må gå opp for å komme frå E til F. E er laus streng, det betyr at F er 1. band. For å gå ein tone opp, må du gå to band opp, for det er to halvtonar mellom F og G. Då finn du ut at G er i 3. band. Og sånn går det oppover. A i 5. band, H i 7. band, C i 8. band, osv.

Kjekt å sjå kvemmingar på forumet! (Er frå Norheimsund)

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar
Så vidt eg har forstått er det enklare å spele el-gitar enn akkustisk, teknisk sett.

Ikke egentlig :) Det er forskjellige teknikker. Jeg spiller i hovedsak elektrisk gitar, men det hender jeg klimprer og ekperimenterer litt med akustisk også. Og det er for eksempel en del dempeteknikker som jeg har utviklet mens jeg har spilt elgitar, som gjør at det ikke låter like kult på akustisk.

Jeg tror det er altfor mange teknikker og spillemåter til at man kan si at en av dem er vanskeligere enn den andre. Skal du spille enkle viser på akustisk, vil det være vanskeligere, teknisk sett, å spille lange kjappe soloer på elgitar. I motsetning, vil det være vanskeligere og spille Andy McKee-type akustisk spilling, enn det vil være og spille låter fra f.eks. Nirvana :)

EDIT: Skriveleif.

Endret av Strat90
Lenke til kommentar

McKee har eg ikkje noko mål om å kopiere, men har lyst å være litt allsidig, ikkje kun plunke frå tabs, både med akkustisk og el-gitar. Når eg ein gang kjøper el-gitar blir det nok mindre akkustisk, men det er kjekt å kunne spele litt forskjellig.

Har litt litteratur og skalaen, har blant anna eit ark som viser alle notene på gitaren, då ser eg kva som blir spelt på kvar akkord. Dette med halvtonar set ikkje heilt, må studere det litt meir.

Lenke til kommentar
McKee har eg ikkje noko mål om å kopiere, men har lyst å være litt allsidig, ikkje kun plunke frå tabs, både med akkustisk og el-gitar. Når eg ein gang kjøper el-gitar blir det nok mindre akkustisk, men det er kjekt å kunne spele litt forskjellig.

Høres bra ut. Jeg skulle ønske jeg kunne mer akustisk teknikk :) Det er utrolig moro og kunne dra en trall på hytteturer o.l.

Lenke til kommentar
Selv har jeg både akustisk og elektrisk, og noen sanger er jo bare mye finere på akustisk.

QFT

Var innom Imerslund og Myhrbraaten musikk på fredag, ble veldig imponert over utvalget! Hadde aldri forventet at blant annet Gibson Les Paul Classic og robotgitaren skulle henge på rekke og rad bortover veggene i en norsk butikk :mrgreen:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Do never underestimate the utvalg in a norsk butikk!

Det er ofte bra utvalg i butikkane, og har dei ikkje det du leiter etter, så pleier dei å bestille det til deg.

Hagström og musikk-Magazinet i Bergen dekker dei fleste behov. (Musikalsk, vel og merke :))

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Jackson DKMG? De har alt jeg er ute etter i en gitar stock (floating bridge tremolo, 24 bånd og EMG pickups), og fra ebay ser det ut til at jeg kan få dem helt nye til nesten halv pris av hva de koster i Norge, ferdig levert (altså ca 3,5-4k).

Er ingen butikker i nærheten som selger dem, så blir vanskelig å få prøvd.

Om jeg ikke liker den kan jeg vel selge den uten å ha tapt noe særlig, eller kanskje til og med tjene litt også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...