Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
noen har en mening som disse humbuckerne?

 

De er en personlig favoritt her i gården. Ikke så mye vreng synes jeg, men nok hvis du skur opp gainen på forsterkeren. Kommer naturligvis ann på hvilken musikk du spiller.

jeg er ute etter en god clean humbucker, ville du anbefallt disse til det? og vet du om det er 2 eller 4 ledere?

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg akkurat skiftet strenger på straten min, og har et problem med å stemme den.

siden broen kan bøyes begge veier, så finner jeg ikke det midtpunktet som gjør at når jeg strammer strengene, blir de andre ustemt, og jeg ender opp med en lang sirkel der strengene blir mørkere for hver jeg gjør lysere.

(dette var kanskje litt dårlig formulert, men poenget er at når jeg strammer strengene så trekker de i vib-arm-systemet, og trekker den frammover som om jeg skulle dyttet vib-armen nedover...)

 

hvordan kan jeg få fikset det slik at alle strengene bli stemt skikkelig i riktig posisjon?

Lenke til kommentar
Ok, nå har jeg akkurat skiftet strenger på straten min, og har et problem med å stemme den.

siden broen kan bøyes begge veier, så finner jeg ikke det midtpunktet som gjør at når jeg strammer strengene, blir de andre ustemt, og jeg ender opp med en lang sirkel der strengene blir mørkere for hver jeg gjør lysere.

(dette var kanskje litt dårlig formulert, men poenget er at når jeg strammer strengene så trekker de i vib-arm-systemet, og trekker den frammover som om jeg skulle dyttet vib-armen nedover...)

 

hvordan kan jeg få fikset det slik at alle strengene bli stemt skikkelig i riktig posisjon?

 

Stem til den er stemt. Det er to ting du må ta til høyde for. Nye strenger må strekkes litt når de er satt på. Hold på strengen med venstrehånd og trekk den ut med høyre (men ikke ryk strengen, hehe). Da vil strengen bruke mindre tid på å sette seg. Det andre er at, som du sier, tremoloen trekker til når du strammer strengene. Dette skal ikke ta mange runder likevel. Grovstem et par ganger så finstemmer du et par ganger til. Vanlig strat tremolo er ikke vanskelig på dette.

Lenke til kommentar
Heisann..

Så lurer jeg på om noen kan anbefale en nogenlunde billig, men likevel grei nok kassegitar? :hmm:

 

Yamaha LL6 eller Yamaha fgx720?

Litt for dyr den første da, og den andre fant jeg nesten ingenting om :hmm:

Kan se om JEG finner noen selv, så får jeg høre hva dere syns om dem da :p

Takk uansett ;)

 

Edit: Det finnes jo forresten forskjellige typer; Western, klassisk osv?

Edit2: Hva med elektrisk akustisk elr hva det nå heter? Hadde vært greit å kunne "skru opp lyden litt" da :p

Endret av Patrick1991
Lenke til kommentar
Ok, nå har jeg akkurat skiftet strenger på straten min, og har et problem med å stemme den.

siden broen kan bøyes begge veier, så finner jeg ikke det midtpunktet som gjør at når jeg strammer strengene, blir de andre ustemt, og jeg ender opp med en lang sirkel der strengene blir mørkere for hver jeg gjør lysere.

(dette var kanskje litt dårlig formulert, men poenget er at når jeg strammer strengene så trekker de i vib-arm-systemet, og trekker den frammover som om jeg skulle dyttet vib-armen nedover...)

 

hvordan kan jeg få fikset det slik at alle strengene bli stemt skikkelig i riktig posisjon?

Ser du fjærene bakpå gitaren?

Justèr og balansèr.

Lenke til kommentar
*snip*

nei, jeg får den ikke til å bli stemt i det hele tatt...

eneste måten jeg klarer¨å få alle strengene stemt er ved å holde tremoloen nede (på baksiden) mens jeg stemmer alle strengene. når jeg slipper tremoloen, blir så alle strengene ustemt igjen, og den broen hopper på plass der jeg ønsker å ha den... så om jeg prøver å stemme fra den posisjonen, da peker broen sesten helt ned innen jeg har fått strengene stemt. :no:

Lenke til kommentar
hva med Yamaha FX370C? (sound1.no, gikk ikke å legge inn direkte link da)

 

Greie gitarer det også, men LL6 og FGX720 ligger langt foran hva angår lydkvalitet. FX370 er noe døllere i lyden, og det gjenspeiles i prisen.

Skønner det, men som jeg sa så ble det litt for dyrt da... Men hvis det er verdt det å kaste ut to ekstra lapper for LL6'en så kan jeg vurdere det hvis den er mye bedre :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...