Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En søm i ordets rette forstand er der to stykker tøy er festet sammen med tråd, altså en serie med sting som fester de to stykkene sammen. Som med så mange slike begreper har det etterhvert blitt brukt i overført betydning på andre områder, og brukes nå generelt om sammenføyninger av ulike slag. For eksempel snakker man om "sømløs" integrering av programmer, det vil si at to eller flere programmer virker sammen som om de skulle være ett. Du ser ikke "sømmen", det vil si der det ene programmet slutter og der andre begynner.

 

I gitarsammenheng er betydningen som følger: Treverk er dyrt. Jo større trestykket skal være, jo dyrere er det. Rett og slett fordi treet må ha vokst lenger for å blir stort nok (tid er penger i treplanting) og fordi sannsynligheten for at trestykket er helt og pent og uten kvist synker med størrelsen. Derfor vil billige gitarkropper ofte være laget av to eller flere stykker tre som er limt sammen. Det fungerer helt greit, og påvirker ikke lyden i nevneverdig grad.

 

Problemet oppstår når gitaren skal ha gjennomsiktig lakk. De to trestykkene vil ha forskjellig mønster, og dermed synes skjøten - eller sømmen - der stykkene er limt veldig godt.

 

Nå er det ikke nødvendigvis stygt, min Mary Kaye har en søm på midten, det er vanlig med flammelønn og de to stykkene er laget som en såkalt "bookmatch" Man deler et tjukt stykke tre i to og bretter delene ut som en bok. De blir ikke identiske, det er en populær misforståelse, men de passer godt sammen allikevel.

 

Men om trestykkene ikke har samme mønster, og sømmen havner ute på sidene et sted, kan det bli stygt. Hvor stygt man synes det er, er selvsaght individuelt.

 

Edit: tronni brukte Rema-metoden ("Det enkleste er ofte det beste") og svarte før meg... :)

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Takk til begge to. Da skjønte jeg. Jeg har en gitar, riktignok i deler for tiden, som er helt uten søm, rett og slett fordi den er laget av ett stykke tre. Har stygge planer om å få satt den sammen i løpet av vinteren, men treverket har ikke noen flotte flammer eller andre mønstre som jeg kan skryte av. Morsom er den, uansett, mest for meg, og mest fordi jeg har laget den selv. Fikk tak i en forferdelig gammel, støvete og tykk planke som lå under huset til en trelasthandel for mange år siden. Den var vel 20 cm tykk, og "ferdigkrummet" allerede på den tid for mange år siden, og jeg kjøpte en halvmeter for en slikk og en ingenting. Etter utallige timer med høvel og tykkelseshøvel, og mange hundre timer til med sliping og pussing, er det en gitarkropp. Den har ligget i flere måneder i kaldpresset linolje, og er derfor kjempetung. Tok et par år før den sluttet å svette, og linoljen hadde harpiksert gjennom hele kroppen. Blir det slik jeg håper, skal jeg poste bilder. Resten av delene er i hus. Det står bare på tid, og ork.

Lenke til kommentar

Ikke tilfeldigvis denne:

 

ACFFC40.jpg

 

Vet ikke merket, men en nydelig gitar i flammet (curly) koa. Jeg har intenst lyst på en strat eller lignende i flammet koa. Men det vokser bare på Hawaii, og er fredet etter at store mengeder av skogen ble hogget ned for å skaffe landbruksarealer. Så du finner det sjelden lenger, annet enn som finér til akustiske gitarer.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg har intenst lyst på en strat eller lignende i flammet koa. Men det vokser bare på Hawaii, og er fredet etter at store mengeder av skogen ble hogget ned for å skaffe landbruksarealer. Så du finner det sjelden lenger, annet enn som finér til akustiske gitarer.

 

Geir :)

Har du sjekket med intersalg.no? De har Fender Strat og Tele i koa, men usikker på om de er på lager. Om du ikke allerede har ville jeg sjekket med dem, for sikkerhetsskyld.

 

edit: Var bare toppen som var i koa, beklager. Sleipt å skrive at den er laget i koa da. =p

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...