Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

nå skal vi slutte å gå rundt grøten. Tydeligvis vet ikke nordfonn hva som gjøre gitaren sin vanskelig å spille på, han mener nok at han vil ha gitaren mer lettspilt :) .Kanskje den ikke er det egentlig, han bare sammenligner med gitarer med tynnere halser og lavere action som er litt dyrere og jevnere enn special, men det vet ikke jeg så skal ikke gå ut ifra det.

 

Det som har stor betydning er justeringer på gitaren. Sitter strengene høyt over båndene må hals eller stol justeres. Hold opp gitaren, plasser øyet ditt helt i enden av den, og se opp mot halsen, krummer den seg mye eller er den jevn?

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Den enkleste veien til en mer lettspilt gitar i den forstand du snakker om her er å sette på tynnere strenger. Tynnere strenger behøver ikke strammes så hardt for å oppnå samme tonehøyde, og løsere strenger er lettere å bende.

 

Ulempen er at de "drar" mindre i halsen, og dermed kan en justering være nødvendig. Edit: Og de skjærer litt mer i fingertuppene...

 

Edit 2: Du kan prøve med de strengene du har nå. Slakk dem et par tonetrinn, ned til DGCFAD istedet for EADGHE. Hvis den da blir mer lettspilt i dine øyne så vil det hjelpe med tynnere strenger.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Den enkleste veien til en mer lettspilt gitar i den forstand du snakker om her er å sette på tynnere strenger. Tynnere strenger behøver ikke strammes så hardt for å oppnå samme tonehøyde, og løsere strenger er lettere å bende.

 

Ulempen er at de "drar" mindre i halsen, og dermed kan en justering være nødvendig.

 

Geir :)

 

Ok, kan jeg gjøre noe med strengestolen da?

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Fender Strat/Tele HH i 5000 kroners klassen? Prøvde en Epi LP i dag, og tror nok ikke en LP er noe for meg dessverre. Vil derimot ha noe litt "klassisk", så tenkte at det kanskje kunne vært moro med en Fender Strat/Tele med EMG pickups i (ikke helt sikker på hvilke, men 81/85/89 i hvert fall). Er det en dårlig ide tror dere?

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med Fender Strat/Tele HH i 5000 kroners klassen? Prøvde en Epi LP i dag, og tror nok ikke en LP er noe for meg dessverre. Vil derimot ha noe litt "klassisk", så tenkte at det kanskje kunne vært moro med en Fender Strat/Tele med EMG pickups i (ikke helt sikker på hvilke, men 81/85/89 i hvert fall). Er det en dårlig ide tror dere?

Vil du bruke 5000 på gitaren, og så kjøpe EMG'er i tillegg? Da får du en mexico-strat, og det er bra gitarer det. Om du skal bruke 5000 inklusive EMG'ene blir budsjettet snaut.

 

Om du skal ha 81 eller 85 avhenger av hvor heavy musikk du vil spille. Hvis du går for 85 så ville jeg vurdert 89 istedet. Da får du ekte singlecoils i tillegg, samt en humbucker som du neppe klarer å høre forskjell på side om side med en 85. Jeg satte to 89'ere i midten og halsen på min Mary Kaye, og la på en SPC (Strat Presence Control) i stedet for den ene tonekontrollen. Det låter utrolig fett.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
For å sitere salige Finn Westbye: Alt under 0.10 bruker du bare hvis du vil det skal høres ut som du kastrerer katta di. ;)

Nå har jeg ikke katt, så da får gitarene unngjelde i stedet... ;)

 

Det er faktisk ikke så dårlig klang i tynne strenger nå til dags. Og siden vi ikke alle er født med fingre ala SRV så er det viktigst å finne noe man faktisk klarer å spille på, spesielt i starten. Så kan man heller øke på når man har teknikken inne.

 

Selv går jeg motsatt vei: Jeg bruker .010 for øyeblikket, men ser for meg at jeg må ned på .009 om et par år, når gikta blir værre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Selve gitarene som koster 5000 ja (Strat/Tele). Blir vel litt under 2000 til på pickups. Lagt planene om ny PC på is intill videre, og da blir budsjettet betraktelig større. I tillegg faller vel ikke en Fender så utrolig mye i verdi sammenlignet med mindre kjente merker, og kopier. Har derimot mer lyst på Tele, da jeg alltid har synes at disse er utrolig pene. Oppdagde ikke før i dag at disse faktisk kommer i HH-modell, og da ble den plutselig aktuell (single coil er uaktelt pga. musikken jeg spiller). Er det noen grunn til at jeg ikke bør gå for Tele, selv om jeg skal bytte pickups?

 

Angående pickups så er jo 89 mer allsidig, så om det ikke blir 81/81 blir det mest sannsynlig den i bridge. Dette er vel også bedre mtp. salg senere, i tilfelle dette blir aktuelt en gang. Er derimot ikke typen som selger, og har allerede to el-gitarer, én bass, én akustisk, og ny el-gitar (den det er snakk om her) og akustisk som kommer. Skal hovedsaklig spille black metal, og "extreme metal" generelt. Dette betyr full diskant, halv gain og veldig lite bass (slik jeg liker det, i hvert fall).

 

edit: Tenkte jeg skulle bytte pickups selv, kan vel ikke være så vanskelig? Er vel bare å dra ut de gamle, lage plass til batteri, sette ledninger osv der det skal (må vel loddes litt?) og så sette i de nye der de gamle lå? Kjenner folk som har gjort det, så kan vel også få litt hjelp om nødvendig.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...