Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har planer om å endre humbuckere på gitaren min, og mulig endre farge, men lurer på noen få ting.

EMG er mikrofontypen som står øverst på listen min, og jeg lurer på hvilken model som passer best til metal og til denne gitaren her:

 

 

 

En kamerat av meg har gjort det, men han har bare en humbucker, som er ved bridge. Jeg har kanskje lyst til å gjøre dette, men trenger som sagt litt hjelp.

 

 

Jeg har også tenkt litt på å sette inn en scarface-logo i denne duren:

 

 

 

Da tenkr jeg bare på hodet, ikke resten av kroppen. Er dette mulig? I så fall hvor kan man få gjort en slik jobb?

 

 

Takk, og håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den blir helt lik... Du spiller jo uansett bare med en pickup omgangen bortsett fra når du har pickup-switchen midt på. Da spiller du med begge.

Så... hvis du bare har èn i f.eks. bridge posisjon så blir det som å spille med pickup-switchen stilt ned hele tiden.

 

Edit: Håper det jeg sa nå er rett... Ble plutselig litt usikker...

Endret av kalli
Lenke til kommentar

Bumper dette spørsmålet jeg...

 

En liten ting til...off the side...

Jeg har en Boss GT6 pedalbrett...type strøkent, kun stuebrukt.

Dersom jeg ønsker å selge denne...hvilken pris bør jeg legge meg på?

 

Grunnen jeg spør er fordi en kompis har spurt om han kan kjøpe det da jeg nesten ikke bruker det lengre. Har gått over til andre pedaler.

Men jeg ønsker ikke rippe ham og ønsker ikke "gi" det bort heller.

Pengene blir evt. lagt i en bass gitar.

 

Eller er det slik at folk ikke vil fortelle for det er hellibrøde å bruke pengene på bass?

I tilfelle så kan jeg forsikre om at det er kun for å gi gitaren fortsatt er hovedretten...men ett godt glass øl til maten ikke er å forakte :thumbup:

Lenke til kommentar
Den blir helt lik... Du spiller jo uansett bare med en pickup omgangen bortsett fra når du har pickup-switchen midt på. Da spiller du med begge.

Så... hvis du bare har èn i f.eks. bridge posisjon så blir det som å spille med pickup-switchen stilt ned hele tiden.

 

Edit: Håper det jeg sa nå er rett... Ble plutselig litt usikker...

Det er i prinsippet riktig det. Men det fordrer jo at man aldri har bruk for halspickupen da.

 

En ørliten forskjell er det dog. Alle pickuper inneholder magneter, og disse "trekker" ørlite på strengene. Om du ikke har noe halspickup i det hele tatt får du ikke det magnetfeltet. Mange mener at gitarer uten halspickup låter bedre når man bruker pickupen ved stolen fordi strengene svinger friere. Fender laget en egen versjon av Telecasteren uten halspickup som de kalte Esquire, og en del gitarister sverger til den. At man faktisk kan høre forskjell er jeg dog ikke sikker på om jeg tror noe på.

 

Ikke minst så ser det tøft ut.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nja. begge het faktisk Esquire når de kom ut. Single pickup versjonen kom et par måneder før dual pickup versjonen. Så døpte man sistnevnte om til Broadcaster på slutten av året, men det navnet (med "k" istedet for "c") hadde Gretch trademark på, så de døpte dem om til Telecaster. Gitarene var i starten helt like, eneste forskjellen var at Esquiren ikke hadde halspickup. Men den var freset for en, og den hadde switchen, men istedet for å velge pickup koblet den inn tonekontrollen (i midtposisjonen) og en basskrets i andrepos.

 

Men kronologisk har du selvsagt rett. Og de lages ennå innimellom, men helst som Custom Shop modeller.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Den blir helt lik... Du spiller jo uansett bare med en pickup omgangen bortsett fra når du har pickup-switchen midt på. Da spiller du med begge.

Så... hvis du bare har èn i f.eks. bridge posisjon så blir det som å spille med pickup-switchen stilt ned hele tiden.

 

Edit: Håper det jeg sa nå er rett... Ble plutselig litt usikker...

Det er i prinsippet riktig det. Men det fordrer jo at man aldri har bruk for halspickupen da.

 

En ørliten forskjell er det dog. Alle pickuper inneholder magneter, og disse "trekker" ørlite på strengene. Om du ikke har noe halspickup i det hele tatt får du ikke det magnetfeltet. Mange mener at gitarer uten halspickup låter bedre når man bruker pickupen ved stolen fordi strengene svinger friere. Fender laget en egen versjon av Telecasteren uten halspickup som de kalte Esquire, og en del gitarister sverger til den. At man faktisk kan høre forskjell er jeg dog ikke sikker på om jeg tror noe på.

 

Ikke minst så ser det tøft ut.

 

Geir :)

 

Det stemmer forsåvidt i prinsipp, men EMG's magneter er på langt nær like kraftige som ordinære pickups.

 

Off topic: Jeg har ofte vært ute for gitarister som har levert gitaren med problembeskrivelsen "den klirrer sånn i bånda", hvor problemet har vært muskel-pickups som har vært oppjustert slik at de har dratt strengene såpass ned at de har laget klirr.

(fem sekunder med en passende skrutrekker, så var det problemet løst. Jeg har nevnt dette før i en tidligere post, men kjappe og billige løsninger kan ikke gjentas for ofte)

Lenke til kommentar
et par spørsmål når jeg alikvel var en tur innom å titta ;P

 

A) Hvorfor har ingen gratulert meg med ny gitar? hahah

Gratulerer!

 

B) Hvordan er kvaliteten til Tanglewood gitarene over tid? Kompis sin Morgan til 8500kr er det sugen lyd i nå, selv med nye strenger..

Hva mener du med sugen lyd? Er det en akustisk eller en elektrisk? Jeg ser ikke noen grunn til at en gitar skulle bli dårligere i lyden med årene, med mindre den har vært utsatt for skade eller slitasje. Mer sannsynlig at det er justering eller rensing av elektronikken som skal til. Litt elektronikkrens i pot'ene eller pickupvelgeren kanskje.

 

Tanglewoods gitarer har jeg ikke noe kjennskap til, desverre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
et par spørsmål når jeg alikvel var en tur innom å titta ;P

 

A) Hvorfor har ingen gratulert meg med ny gitar? hahah

Gratulerer!

 

B) Hvordan er kvaliteten til Tanglewood gitarene over tid? Kompis sin Morgan til 8500kr er det sugen lyd i nå, selv med nye strenger..

Hva mener du med sugen lyd? Er det en akustisk eller en elektrisk? Jeg ser ikke noen grunn til at en gitar skulle bli dårligere i lyden med årene, med mindre den har vært utsatt for skade eller slitasje. Mer sannsynlig at det er justering eller rensing av elektronikken som skal til. Litt elektronikkrens i pot'ene eller pickupvelgeren kanskje.

 

Tanglewoods gitarer har jeg ikke noe kjennskap til, dessverre.

 

Geir :)

 

Altså, lyd kvaliteten på gitaren har minsket fra da den var ny til nå. Uskarp, lavere, mindre "fyldig".

Nå skal det sies at huset den er i er veldig kaldt hver dag, så blir det varmet opp igjen, så fukt ol kan det jo være..

 

Akustisk.

Endret av JD_Scrubs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...