Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ang forsterkere. Hva vil ohm si?

Hvor lav høyttalerimpedans (måles i ohm) den er konstruert for å kunne drive. Få høyttalere er på under 4 ohm, hvilket de fleste forsterkere klarer uten å svette. Dersom du begynner å koble flere høyttalere på forsterkeren kommer de i parallell og du får en lavere impedanse og må begynne å passe på.

 

En forsterker som ikke er grovt underdimensjonert skal gi flere (ideelt dobbelt så mange) watt i 4 ohm enn i 8 ohm (som er de to vanligste høyttalerimpedansene)

 

Var det svar på det du lurte på? :)

 

M.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg har fått i "oppdrag" og spille Lindsay Lohan - Ultimate på juleballet på skolen min, og lurer på hvilke pedaler/osv jeg trenger.

Har en hagström Super Swede gitar og en SKIKKELIG jalla forsterker.

Jeg kan nok ikke bruke overdriven på den siden den er så voldsom.

 

Hvilke pedaler kan dere anbefale?

(Har kanskje tilgang på en marshal amp.)

 

 

Lov å bumpe denne? :innocent:

Lenke til kommentar
Ang forsterkere. Hva vil ohm si?

Hvor lav høyttalerimpedans (måles i ohm) den er konstruert for å kunne drive. Få høyttalere er på under 4 ohm, hvilket de fleste forsterkere klarer uten å svette. Dersom du begynner å koble flere høyttalere på forsterkeren kommer de i parallell og du får en lavere impedanse og må begynne å passe på.

 

En forsterker som ikke er grovt underdimensjonert skal gi flere (ideelt dobbelt så mange) watt i 4 ohm enn i 8 ohm (som er de to vanligste høyttalerimpedansene)

 

Var det svar på det du lurte på? :)

 

M.

 

Yes. Blei litt klarere nå ja :)

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert flere som har spurt om dette men,

Er det noen som vet om en internett side o.l. der man kan bygge en gitar helt ifra bunnen av el. bestille hver enkelt del man vil ha osv? dvs. kropp, hals/hode, gripebrett, elektronikk, hardware...

Husker jeg fant en side for lenge siden, men jeg husker ikke hva den heter :hmm:

 

Takker for alle svar :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...