Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Mener også å huske at thomann trakk fra den momsen som var lagt til på nettsiden.

 

Husker du ca hvor mange %?

 

Hvis du velger feks sverige på forsida, så blir alle prisene du ser inkludert svensk moms (eller er det EU-moms..?). Uansett, så trakk de fra det som var lagt til, slik at jeg slapp å betale dobbelt opp med moms.

 

Det skal sies at jeg bestilte via mail, siden den gang jeg bestilte var det ikke mulig å velge norge, verken gjennom å gå inn på den svenske eller den danske delen av nettsiden.

 

Mulig jeg surrer kraftig med dette momsgreiene, men det jeg betalte for gitaren var mindre enn det som sto på nettsida. Men hvis du bestiller, så ikke regn med at noe blir trukket fra, bare ta det som en bonus hvis det blir det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dett en helt grei ultranybegyner gitar? Skal bare ha noe billige greier for å se om jeg faktisk vil holde på med dette

Hei sann! Jeg har samme gitarpakke selv. Eller jeg har en litt eldre modell, men de er helt like, bare utseendet på giteren som er forskjellig. Gitaren er fin og ganske bra å spille på synes jeg (men det jo min første el-gitar). Men det største ankepunktet med gitarpakken er forsterkeren... Den er ganske dårlig, også har man ikke så mange justerings muligheter på den. Jeg kjøpte meg en Line 6 spider 15watter ikke så lenge siden. Det blir så mye gøyere å spille, når det man spiller høres bra ut! Så hvis jeg skulle kjøpt meg min første gitar den dag i dag så hadde jeg kjøpt en slik Epiphone gitar og en Line 6 SP3 15w som koster 1100kr på sound1.com.. Du kommer sannsynligvis angre hvis du kjøper en billig startpakke. (Det gjør jeg)

Endret av Baba2
Lenke til kommentar
Er dett en helt grei ultranybegyner gitar? Skal bare ha noe billige greier for å se om jeg faktisk vil holde på med dette

Hei sann! Jeg har samme gitarpakke selv. Eller jeg har en litt eldre modell, men de er helt like, bare utseendet på giteren som er forskjellig. Gitaren er fin og ganske bra å spille på synes jeg (men det jo min første el-gitar). Men det største ankepunktet med gitarpakken er forsterkeren... Den er ganske dårlig, også har man ikke så mange justerings muligheter på den. Jeg kjøpte meg en Line 6 spider 15watter ikke så lenge siden. Det blir så mye gøyere å spille, når det man spiller høres bra ut! Så hvis jeg skulle kjøpt meg min første gitar den dag i dag så hadde jeg kjøpt en slik Epiphone gitar og en Line 6 SP3 15w som koster 1100kr på sound1.com.. Du kommer sannsynligvis angre hvis du kjøper en billig startpakke. (Det gjør jeg)

Takk for bra og utfyldende svar.

Jeg skal se hva det blir til, spørs hvor mye penger jeg får til jul.

Aukustisk gitar har jeg ikke noe særlig lyst på, det er el-gitar jeg vil spille! :p

 

EDIT: Men vis jeg går det du sa, vil jeg trenge en drøss med småting da? (kabler og ting)

Endret av thadon
Lenke til kommentar
Jeg mener det er lurere å lære seg å spille akustisk gitar først.

Grunnen til dette er at da lærer du deg rytmer osv. før du evt. begynner å spille solo gitar.

 

tullete, du kan spille akkurat det samme på elgitar. Eneste grunnen til å kjøpe akustisk er dersom du ønsker å spille akustisk...

 

thadon: Jeg tror også du gjør lurt i å se litt høyere prisskikt allerede nå. Er klar over at det kan svi litt med det første, men det er absolutt verdt det. Det vil bli lettere og du vil få større spilleglede. Dersom du mot formodning skulle finne ut at gitar ikke er noe for deg, er det jo bare å selge det igjen. Dersom du synest det virkelig var greia, da sitter du igjen med en bedre pakke som kanskje betyr at du ikke trenger å kjøpe noe bedre med det første... Penger spart :)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Ikke det ene eller det andre er bedre å begynne med, for igjen å understreke:

 

KJØP DEN TYPE GITAR EN ØNSKER Å SPILLE PÅ.

Vil en spille piano, kommer ingen å sier at en bør begynne med trommer, fordi det er lettere. Skal alt være lett så slutt å spill instrument og heller kjøp en cd-spiller(..og da har en vel ingenting å gjøre på denne tråden). Ja jeg overdriver, men poenget er at både kasse og el gitar fungerer greit å spille på for nybegynnere, så at noen synest det ene er lettere enn det andre og vice versa bør en ikke vekte for mye, legg heller hode i is og tenk over; hva er det jeg ønsker å spille...

Lenke til kommentar
Jeg mener det er lurere å lære seg å spille akustisk gitar først.

Grunnen til dette er at da lærer du deg rytmer osv. før du evt. begynner å spille solo gitar.

 

tullete, du kan spille akkurat det samme på elgitar. Eneste grunnen til å kjøpe akustisk er dersom du ønsker å spille akustisk...

 

thadon: Jeg tror også du gjør lurt i å se litt høyere prisskikt allerede nå. Er klar over at det kan svi litt med det første, men det er absolutt verdt det. Det vil bli lettere og du vil få større spilleglede. Dersom du mot formodning skulle finne ut at gitar ikke er noe for deg, er det jo bare å selge det igjen. Dersom du synest det virkelig var greia, da sitter du igjen med en bedre pakke som kanskje betyr at du ikke trenger å kjøpe noe bedre med det første... Penger spart :)

Så du er ikke enig i å kjøpe seg en billig nylonstrenger første månedene for å få herdet fingrene, å så gå over til el-gitar?

Er ikke bare og bare å starte å spille på harde stålstrenger for en nybegynner?

Lenke til kommentar
Jeg mener det er lurere å lære seg å spille akustisk gitar først.

Grunnen til dette er at da lærer du deg rytmer osv. før du evt. begynner å spille solo gitar.

 

tullete, du kan spille akkurat det samme på elgitar. Eneste grunnen til å kjøpe akustisk er dersom du ønsker å spille akustisk...

 

thadon: Jeg tror også du gjør lurt i å se litt høyere prisskikt allerede nå. Er klar over at det kan svi litt med det første, men det er absolutt verdt det. Det vil bli lettere og du vil få større spilleglede. Dersom du mot formodning skulle finne ut at gitar ikke er noe for deg, er det jo bare å selge det igjen. Dersom du synest det virkelig var greia, da sitter du igjen med en bedre pakke som kanskje betyr at du ikke trenger å kjøpe noe bedre med det første... Penger spart :)

Så du er ikke enig i å kjøpe seg en billig nylonstrenger første månedene for å få herdet fingrene, å så gå over til el-gitar?

Er ikke bare og bare å starte å spille på harde stålstrenger for en nybegynner?

 

Bare greit å få herdet fingrene på stål fra starten av, synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Begynte rett på el-gitar og musikken jeg ville, og fremgangen min er det ikke noe å si på. Er bare barn som helst skal begynne på akustisk, lære seg et vidt spekter med sjangre og teknikker. Jeg vet selv akkurat hva jeg vil spille, og lærer ikke mer enn jeg trenger. Så fort jeg kommer over noe jeg ikke kan, som jeg har bruk for, er det bare å lære det.

 

Anbefaler deg å kjøpe den type gitar du vil ha, og lære deg akkurat de sangen du vil i starten (selvfølgelig ganske lette, men du finner garantert noe slikt innen musikken du hører på). Til rundt 4000-6000 tusen helst, om det ikke er noe for deg får du solgt noe i denne prisklassen, i motsetning til noe til 2000-3000. Er også mye mer motiverende å spille på noe som faktisk låter bra, og en gitar i denne prisklassen er generelt mer lettspilt enn det som er billige.

Squier og Epiphone er merker som er lette å selge, spesielt LP og Strat. I tillegg er Strat og LP nok de mest brukte gitarene, så generelt er det nok dette som låter mest korrekt når du spiller andres låter. Mtp. at det virker som du liker metall vil jeg anbefale deg en LP, eller i hvert fall en Strat med humbucker. Singe coil passer ikke til metall.

 

Kan forresten nevne at sanger som f.eks Arntor Ein Windir er gode nybegynnersanger, var vel den andre sangen jeg lærte. =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...