Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Skal vel være noen umbraco-skruer ved stolen, som du kan skru slik at strengene løftes.

 

Det kan være greit å gi gitaren noen dager til å "sette seg" hvis den er helt ny. Vi snakker om treverk her og det er påvirkelig for temperatursvingninger og endringer i luftfuktigheten. Det vil også endres over tid etterhvert som treverket tørker. Hvis gitaren er kjøpt ny i butikk ville jeg først og fremst satt på helt nye strenger og se om det hjalp. Deretter kan du vurdere å justere på truss-roden eller endre strengehøyden noe.

 

I en del tilfeller hender det at halsen er skjev og dette bør da justeres hos en god reperatør.

 

1. Det er nok ikke så mye å hente på å vente til gitaren "setter seg" Det er normalt ikke noe å hente i å drømme om store forandringer i selve treverket ved hjelp av "Father Time" eller temp/fukt-endringer. Vi lever i Norge, for søren, og all fornuft tilsier at de gitarene som selges her i landet (og i verden forøvrig) er bygget av rimelig stødig treverk. (man hogger ikke et tre på dag en, og bygger gitar av det på dag to).

Bare å justere med en gang, det første å gjøre er å sjekke at halsen har noenlunde kurant bue (maks 1,5 mm, min 0,7mm ved 7 bånd*), dernest sjekker man at nut ved hodet er riktig filt (dvs at strengene ikke ligger for lavt i forhold til gripebrett - gir klirr ved åpne strenger) det andre er å justere strengehøyden ved broen, her er det litt avhengig av hvilken type bro man har, men i all hovedsak er det høydejusteringsmuligheter (puh) for hver streng via unbrako-skruer

 

2. Om dette ikke hjelper kan det være behov for en båndsliping: båndene er ikke jevne, og må slipes ned slik at alle båndene er like høye i forhold til spenning på halsen og radius på gripebrett. Denne operasjonen er omfattende og bør overlates til en kyndig person. Dessverre er dette nokså vanlig på rimelige gitarer. Jobben forutsetter trussrod-sjekk, nytt strengesett og minimum 3 timers arbeid. Forklaring til jobben kan gis på PM. Ingenting er umulig, mange rimelige gitarer kan bli strålende instrumenter med litt innsats.

 

Ang punkt 1. har undertegnede postet tips tidligere i tråden, og TWFA har bidratt med strålende illustrasjoner, så det er bare å lese seg bakover. Og uansett hvilken tilnærming man velger: Finn det strengesettet som passer deg best før du begynner med oppsettet. En perfekt satt opp Les Paul med 010 - 046 vil ikke funke særlig bra med 008 - 038 feks.

 

* Ad x mm ved 7 bånd. Det er litt vanskelig å komme med absolutte verdier her, da det er litt avhengig av stemming, strengetykkelse, radius etc. Eks: jeg har en Warmothhals med compound radius på en av telecasterne mine som tillater 0,4mm på en god dag.

 

Edit @kjeklulf - har mangfoldige år i bransjen selv, og i 99% av tilfellene kan "fenomenet" tilskrives selve flyttingen og ikke endringer i strukturen i treverket. (snakker om gitarer og piano)

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Tror ikke det er så mye å hente på å vente til gitaren "setter seg" (det er normalt ikke mye å hente i å drømme om store forandringer i selve treverket ved hjelp av "Father Time").

 

Nuvel, etter å ha jobbet noen år i bransjen har jeg sett nok tilfeller av gitarer (og andre instrumenter med treverk) som går fra uspillelige til glimrende (og omvendt) etter litt flytting og frakting. Man skal ikke undervurdere betydningen av litt hvile på en ny plass. :)

Lenke til kommentar
Har nettopp bestilt en Gibson Explorer fra Tyskland, men så så jeg på siden at det stod "Goods are liable to customs duty". Betyr dette at jeg må betale ekstra? :cry:

 

"Bumper" denne til neste side og håper på svar, må nesten avbestille om jeg må betale ekstra. :(

 

Du må betale MVA og tollgebyr på den, ja, uten at jeg er noen ekspert på dette. Hvis jeg ikke tar feil, er musikkinstrumenter tollfrie ut over det.

Lenke til kommentar
Kan med en gang si at det ikke er noen billig gitar han har kjøpt seg heller. Han betalte tross alt 8000 for den. Men skal ta å si i fra til han hva han må gjøre (altså gi gitaren til en sakkyndig person). Takk for rådene. :)

 

Det er lite prisen kan gjøre med at treverk er treverk og at materialet lever lenge etter det har blitt til en gitar. Naturlige svingninger hører med, og det er jo det som er med å gi et instrument personlighet også. :)

Lenke til kommentar
Har nettopp bestilt en Gibson Explorer fra Tyskland, men så så jeg på siden at det stod "Goods are liable to customs duty". Betyr dette at jeg må betale ekstra? :cry:

 

"Bumper" denne til neste side og håper på svar, må nesten avbestille om jeg må betale ekstra. :(

 

Du må betale MVA og tollgebyr på den, ja, uten at jeg er noen ekspert på dette. Hvis jeg ikke tar feil, er musikkinstrumenter tollfrie ut over det.

 

MVA er jeg klar over, men hva og hvor mye vil tollgebyr si?

Lenke til kommentar
Kan med en gang si at det ikke er noen billig gitar han har kjøpt seg heller. Han betalte tross alt 8000 for den. Men skal ta å si i fra til han hva han må gjøre (altså gi gitaren til en sakkyndig person). Takk for rådene. :)

 

Det er lite prisen kan gjøre med at treverk er treverk og at materialet lever lenge etter det har blitt til en gitar. Naturlige svingninger hører med, og det er jo det som er med å gi et instrument personlighet også. :)

 

Må få lov til å uttrykke min skepsis her altså. Skepsisen min er basert på lang erfaring som gitarbygger/reparatør, og jeg har aldri vært borti at treverk brukt i gitarer har endret karakteristikk med tanke på normale (norske) svingninger i temperatur eller fukt.

Lenke til kommentar
Må få lov til å uttrykke min skepsis her altså. Skepsisen min er basert på lang erfaring som gitarbygger/reparatør, og jeg har aldri vært borti at treverk brukt i gitarer har endret karakteristikk med tanke på normale (norske) svingninger i temperatur eller fukt.

 

Vel, da har vi veldig ulike erfaringer. Jeg må som regel justere om mine basser når det blir kjøligere ute og sentralfyren inne står på fullt. Jeg har også jobbet noen år i bransjen og sett dette mange ganger. Nå legger sikkert vi forskjellig innhold i "endret karakteristikk" så det er ikke sikkert vi er så uenige at det gjør noe. :)

Lenke til kommentar
Må få lov til å uttrykke min skepsis her altså. Skepsisen min er basert på lang erfaring som gitarbygger/reparatør, og jeg har aldri vært borti at treverk brukt i gitarer har endret karakteristikk med tanke på normale (norske) svingninger i temperatur eller fukt.

 

Vel, da har vi veldig ulike erfaringer. Jeg må som regel justere om mine basser når det blir kjøligere ute og sentralfyren inne står på fullt. Jeg har også jobbet noen år i bransjen og sett dette mange ganger. Nå legger sikkert vi forskjellig innhold i "endret karakteristikk" så det er ikke sikkert vi er så uenige at det gjør noe. :)

 

Tja, tror nok vi er uenige så det holder, men sånn får det vel være.

Lenke til kommentar
jeg har aldri hørt at man kan få permanent skade av å spille gitar, men dersom dette er sant, kan noen forklare hvordan man IKKE skal holde? (vil ikke skade meg selv :p )

 

De tenker nok på den gitarronkinga han driver med. Om det er skadelig i lengden vet jeg ikke, men det er uansett ikke noe bra teknikk, så bare det er en god nok grunn til å ikke spille slik.

 

 

Gitarrunking er vel fort opp og ned på halsen med venstrehånden?

 

Det han her kommer til å ødelegge seg på er høyrearmen med plekteret. Han bruker hele underarmen til å "speedpicke" eller hva en skal kalle det, mens det kun behøver en liten bevegelse i håndleddet, som selvfølgelig er mye mindre anstrengende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...