Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig ikke, skal se det litt an, men tror nok det blir til at jeg kjøper om han virker troverdig. Har lest masse om den, både user-reviews og mer proffesjonelle. Kan ikke se for meg at jeg får noe mer enn dette, for så lite. Var en slik amp jeg hadde tenkt meg, men med litt mindre watt og lavere pris (så spesielt på den 30 watteren til VOX som også hadde rør i pre-amp og 12").

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom en forsterker har to separate kanaler på forforsterkeren er det helt greit å kjøre to gitarer på den. Da har de hver sin signalkjede, og det er ingen grunn til at det ikke skal låte bra. De begrenses litt av at de deler sluttrinnet, men i prinsippet fungerer det helt greit. Nå er ikke alle forsterkere laget for å kunne kjøre de to kanalene samtidig, jeg hadde selv en i gamle dager hvor den ene inngangen effektivt blokkerte signalet fra den andre.

 

En forsterker med bare en inngang og en splitter foran vil derimot ikke fungere optimalt. Det kan fort bli "sørpe" ja. Men det blir jo lyd av det, og til øving fungerer kanskje det greit nok også. Så det spørs på behovet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Da har jeg vært på første øving med mitt nye band! Det gikk fryktelig bra og jeg ser fremover til neste gang. Jeg har spillt Piano/Keyboard i flere år og band før, men dette blir mitt første band der jeg spiller gitar.

 

Jeg spiller da rytmegitar i et punkrock/hardrock band. De fleste i bandet er ganske gode teknisk og jeg lurer på om jeg kan få noen gode rytmegitartips (sanger å øve på o. l). Jeg har spillt gitar det siste halvåret (da mest akkustiske sanger med fingerspill og akkorder) og har faktisk hatt ganske bra progresjon for å si det slik. Nå når jeg mer skal spille en del riff og ikke for det meste ikke trenger å bruke fingrene så fort spør jeg etter både enkle å utfordrene sanger jeg kan spille for å bli bedre.

 

Jeg vil helst unngå alle metallambefalingene da jeg ikke er så glad i metall.

Lenke til kommentar
Da har jeg vært på første øving med mitt nye band! Det gikk fryktelig bra og jeg ser fremover til neste gang. Jeg har spillt Piano/Keyboard i flere år og band før, men dette blir mitt første band der jeg spiller gitar.

 

Jeg spiller da rytmegitar i et punkrock/hardrock band. De fleste i bandet er ganske gode teknisk og jeg lurer på om jeg kan få noen gode rytmegitartips (sanger å øve på o. l). Jeg har spillt gitar det siste halvåret (da mest akkustiske sanger med fingerspill og akkorder) og har faktisk hatt ganske bra progresjon for å si det slik. Nå når jeg mer skal spille en del riff og ikke for det meste ikke trenger å bruke fingrene så fort spør jeg etter både enkle å utfordrene sanger jeg kan spille for å bli bedre.

 

Jeg vil helst unngå alle metallambefalingene da jeg ikke er så glad i metall.

Megadeth - Duke nukem Theme. Helt konge til det du vil ha mener nå jeg ;)

Metallica - Master of Puppets. Den er jo fin og øve på, til og trene plekterslag som bare går nedover.

Pagan's Mind - Through Osiris' Eyes. Fin den også vil jeg si :)

 

edit:

 

Oida, du skulle ikke ha noe metal nei... Sorry for den..

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
Et lite spørsmål, når man stemmer gitaren i C-F-Hb-Eb-G-C, burde man stille brua opp?

Tenker på gitar med fast bru nå, type Les Paul. Og hvis, burde man stille den opp før eller etter man stemmer ned?

 

 

Frekk liten bump.

 

Hvor mye er det "forsvarlig å skru den opp også, med tanke på intonasjon å alt annet som kan gå til h*** når man skal ned i vanlig E igjen. Altså, tar gitaren noen "skade" av å få stilt høyden opp og ned?

Lenke til kommentar
En venn av meg har nettopp kjøpt seg ny elgitar, men når han spiller, lager strengene en slags dirrelyd. Som om de vibrerer mot halsen. Er dette noe som går vekk etter tid eller er det noe han må leve med?

 

Han må nok bare leve med det, men det høres jo ikke hvis han skrur opp volumet på forsterkeren litt

Lenke til kommentar
Hvor mye er det "forsvarlig å skru den opp også, med tanke på intonasjon å alt annet som kan gå til h*** når man skal ned i vanlig E igjen. Altså, tar gitaren noen "skade" av å få stilt høyden opp og ned?

 

Overhodet ikke. Det er så lite spenn i en gitarstreng at det ikke er noen fare for å ødelegge noe. En bass er en helt annen verden sånn sett. Du må regne med at intonasjonen ryker med en gang du hever eller senker bridgen, eller justerer truss-roden eventuelt. Thats a part of the game.

Lenke til kommentar
Skal vel være noen umbraco-skruer ved stolen, som du kan skru slik at strengene løftes.

 

Det kan være greit å gi gitaren noen dager til å "sette seg" hvis den er helt ny. Vi snakker om treverk her og det er påvirkelig for temperatursvingninger og endringer i luftfuktigheten. Det vil også endres over tid etterhvert som treverket tørker. Hvis gitaren er kjøpt ny i butikk ville jeg først og fremst satt på helt nye strenger og se om det hjalp. Deretter kan du vurdere å justere på truss-roden eller endre strengehøyden noe.

 

I en del tilfeller hender det at halsen er skjev og dette bør da justeres hos en god reperatør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...