Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan få en Marshall AVT-150 i god stand til 2500, bør jeg slå til? Skal stort sett brukes til black metal, sammen med en EP LP Std., men vil helst ha en litt allsidig forsterker. Hørt clean er bra, emn at distortion er litt dårlig. Dette kan vel fikses med en distortion pedal?

Har også hørt at rør-forsterkere fungerer best når de "tynes", altså at på en 150w forsterker som denne er, så bør man holde seg rundt 150w for å få den beste rør-lyden. Stemmer dette? Hørt at man på noen forsterkere kan "dempe" lyden, slik at man kan spille på "full watt" uten at det blir for høyt, gjelder dette denne?

 

Takker på forhånd for svar. =)

 

edit: Skal for øyeblikket bare brukes til øving, men er jo ikke helt umulig at det blir til at den skal bli brukt foran folk også. Derfor er det en stor ulempe om jeg må spille på full guffe for å få noe skikkelig lyd. Grunnen til at jeg ble interessert var at denne koster 8k ny.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Ganske sikker på at AVT-serien ikke er rørforsterkere.

 

Er det forsterkertopp med kabinett, eller er det en combo?

Ganske sikker på at det er denne (altså combo). Ser nå at det bare er rør i forforsterkeren. Da forsvinner vel alle problemene med rør-forsterker (selvfølgelig på bekostning av mye ved de positive sidene)? De andre spørsmålene gjelder derimot fortsatt, hadde vært flott om du kunne svart på noen av dem også! =)

 

edit:

Det endelige gitarvalget falt på denne lekkerbisken her: http://www.thomann.de/se/gibson_explorer_7...906e81de63b215d

 

Må bare selge Xboxen nå, så bestiller jeg!

Hvorfor kjøpe fra utlandet? Selv om du slipper toll/mva og får billig frakt, så koster de fortsatt omtrent det samme i Norge. Se bl.a intersalg.no. Endret av Innos
Lenke til kommentar

:dribble:

 

så til alvor:

http://www.youtube.com/watch?v=vcxS3uNX000...feature=related

på youtube fant jeg tilfeldigvis denne filmen... i noen av commentene sier de ting som:

 

u need to pick a different way or else u will permanently fuck u ur arm! u dont need that! i have tendonitis right now and it compromises ur playing so much!!!! dont make the same mistake i did.

jeg har aldri hørt at man kan få permanent skade av å spille gitar, men dersom dette er sant, kan noen forklare hvordan man IKKE skal holde? (vil ikke skade meg selv :p )

Lenke til kommentar
Det endelige gitarvalget falt på denne lekkerbisken her: http://www.thomann.de/se/gibson_explorer_7...906e81de63b215d

 

Må bare selge Xboxen nå, så bestiller jeg!

Hvorfor kjøpe fra utlandet? Selv om du slipper toll/mva og får billig frakt, så koster de fortsatt omtrent det samme i Norge. Se bl.a intersalg.no.

 

Det er her du tar feil, min gode venn! 25% moms er inkludert i den prisen, musikkinstrumenter er tollfrie og det blir kun 30 euro i frakt til Norge, med andre ord sparer jeg 2000 kroner! :)

Lenke til kommentar
Ganske sikker på at det er denne (altså combo). Ser nå at det bare er rør i forforsterkeren. Da forsvinner vel alle problemene med rør-forsterker (selvfølgelig på bekostning av mye ved de positive sidene)? De andre spørsmålene gjelder derimot fortsatt, hadde vært flott om du kunne svart på noen av dem også! =)

Regner med at den vil fungere knall til metal, du har masse watt å gå på. Det er ikke en fullblods rørforsterker, så tviler på at maks tyn er noe bedre en mindre. Sålenge gain står i taket så gjetter jeg at du ikke hører forskjell.

 

Forøvrig har jeg spilt på en JCM2000 på fullt tyn, og annet en at det var usannsynlig høyt(100 rørwatt høres!) så var det ikke stor forskjell ned til kvart styrke.

 

Og om du er misfornøyd med overdriven så er det, som du nevner, bare å slenge på en pedal. Gjetter at den holder i masser fra før, men det er nå meg.

Lenke til kommentar
jeg har aldri hørt at man kan få permanent skade av å spille gitar, men dersom dette er sant, kan noen forklare hvordan man IKKE skal holde? (vil ikke skade meg selv :p )

 

De tenker nok på den gitarronkinga han driver med. Om det er skadelig i lengden vet jeg ikke, men det er uansett ikke noe bra teknikk, så bare det er en god nok grunn til å ikke spille slik.

 

Det skulle forresten vært aldersgrense på youtube, de som kommenterer alt må jo han en snittalder på 12 år(?).

 

edit: Og jeg kan legge til, Innos, at AVT har noe innestengt clean, vil ikke si at det er dens styrke.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
I dag fikk jeg en Epi LP og en Roland Cube 30X. Så til den dårlige nyheten. Forstereren lager en periodisk dure-/skrapelyd når den er koblet til kabel og evt gitar. Denne lyden forsvinner av og til, men kommer tilbake igjen. Noen som har vært borti dette?

Er fortserkeren koblet til et jordet uttak? er inngangen til gitaren litt løs? er jack'ene på gitarkabelen løse?

 

Noe som kan forårsake det hvertfall :)

Lenke til kommentar
Jordet uttak ja, og kabelen sitter tilsynelatende bra i begge ender. Har dessverre ingen kabel jeg kan prøve. Lyden er som sagt periodisk, og kommer og går med jevne mellomrom selv når gitaren står i stativet.

hvis du spiller og sitter nærme forsterkeren, kan det oppstå ulyder hos meg. Kanskje prøve og sitte så langt unna kabelen rekker til forsterkeren og spille da for å se om lyden kommer? :)

 

Det jeg snakker om nå er jo egentlig feedback.. Men har du mikrofon tilgjengelig slik at du kanskje kunne tatt opp (u)lydene? Er andre her som har flere år med erfaring enn meg her, så det beste hadde vel å fått hjelp fra de... :)

Lenke til kommentar
Det endelige gitarvalget falt på denne lekkerbisken her: http://www.thomann.de/se/gibson_explorer_7...906e81de63b215d

 

Må bare selge Xboxen nå, så bestiller jeg!

En kompis har en slik.. Sinsyk gitar, herlig å spille på..! Blir nok dessverre litt for dyr for meg, så går for epiphone til 5300 ,- .. Håper også den er god..

 

Anngående de pedalen over her, gjør det vledig mye med lyden? Har ikke testa pedal enda.. Skal ha meg en Epiphone 58 explorer ebony, Marshall 12" 50w, vil lyden bli veldig mye fetere enn slik jeg kan stille den inn på forsterkeren?

Lenke til kommentar
Ganske sikker på at det er denne (altså combo). Ser nå at det bare er rør i forforsterkeren. Da forsvinner vel alle problemene med rør-forsterker (selvfølgelig på bekostning av mye ved de positive sidene)? De andre spørsmålene gjelder derimot fortsatt, hadde vært flott om du kunne svart på noen av dem også! =)

Regner med at den vil fungere knall til metal, du har masse watt å gå på. Det er ikke en fullblods rørforsterker, så tviler på at maks tyn er noe bedre en mindre. Sålenge gain står i taket så gjetter jeg at du ikke hører forskjell.

 

Forøvrig har jeg spilt på en JCM2000 på fullt tyn, og annet en at det var usannsynlig høyt(100 rørwatt høres!) så var det ikke stor forskjell ned til kvart styrke.

 

Og om du er misfornøyd med overdriven så er det, som du nevner, bare å slenge på en pedal. Gjetter at den holder i masser fra før, men det er nå meg.

Så jeg bør slå til altså? Nypris tatt i betraktning virket det jo som et svært godt kjøp.
Lenke til kommentar
Så jeg bør slå til altså? Nypris tatt i betraktning virket det jo som et svært godt kjøp.

Jeg ville ikke tatt avgjørelsen bare på det jeg sier, men om det ikke er noen feil ved den så virker det som et godt kjøp. Har dog ingen erfaringer med akkuratt den forsterkeren, men harmony-centrals reviews sier at den ikke er det verste kjøpet i den klassen vil jeg tro.

 

linky

 

Om det er rett amp da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...