Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken forsterker anbefaler dere for en spirende gitarist som spiller Metallica og tyngre? Dvs jeg kommer nok til og bruke mye distortion men den skal jo funke til uten vreng også. Tenkte noe rundt 2-3k. Har pedal også, siden forsterkeren jeg har nå ikke hadde distortion. Vet ikke om dette har noe og si da.

Endret av Kjekssmulen
Lenke til kommentar

Ja, da var jeg komt til det punktet der jeg vil begynne å lære meg litt om forskjellige tunings på gitaren :)

jeg vet at den er stemt EADGHE / EADGBE, men i guitarpro har jeg komt over sanger som er tunet i blandt annet DADGHE (dropped D tuning)... er det da BARE den mørke e-strengen som er tunet ned en note ?

 

grunnen til at jeg tviler, er at Dropped C tuning er CGCFAD (altså ikke bare mørk e-streng)

og så HVORDAN tuner jeg gitaren i disse posisjonene? Jeg har en Morgan T30GB som jeg stemmer gitaren i vanlig stemmeposisjon, men det er ikke mulig å stille inn hvilken tuning man skal ha på den (tror jeg :hmm: )

 

så hvordan stemmer jeg gitaren i de forskjellige tuningene?

Lenke til kommentar
Ja, da var jeg komt til det punktet der jeg vil begynne å lære meg litt om forskjellige tunings på gitaren :)

jeg vet at den er stemt EADGHE / EADGBE, men i guitarpro har jeg komt over sanger som er tunet i blandt annet DADGHE (dropped D tuning)... er det da BARE den mørke e-strengen som er tunet ned en note ?

 

grunnen til at jeg tviler, er at Dropped C tuning er CGCFAD (altså ikke bare mørk e-streng)

og så HVORDAN tuner jeg gitaren i disse posisjonene? Jeg har en Morgan T30GB som jeg stemmer gitaren i vanlig stemmeposisjon, men det er ikke mulig å stille inn hvilken tuning man skal ha på den (tror jeg :hmm: )

 

så hvordan stemmer jeg gitaren i de forskjellige tuningene?

Min "stemmegreie" har en knapp som legger til små notelignende greier på displayet, antar at det er halvtoner elns (kalles "flat" på "greia" mi). Legg til to slike før du stemmer 6. strengen for å få drop-D, og gjør det på alle når skal ha C-drop. Slik jeg har forstått det i alle fall, virker logisk for meg (har dog ikke prøvd å stemme ned på denne måten selv).
Lenke til kommentar

Etter litt søking på nettet fant jeg stemmeboksen jeg har, men den er av et annet merke (wtf?)

http://www.aproducts.no/show.asp?page=goxp...13dbpT30GB.html

ALT er make, bortsettfra at logoen er byttet ut med morgan-logo.

 

anyways, er det mulig å stemme slik med den?

 

edit: Når jeg skrur den på, stemmer den gitareren i en rekkevidde på +/- 80 cents...

dersom jeg vet hvor mange -(minus) f eks drop D tuning er kan jeg jo selv velge et punkt å stemme etter :)

så hvor ligger Drop C tuning og Drop D tuning?

(og hva er cents?)

Endret av Valkyria
Lenke til kommentar

Når det gjelder Cent.

En oktav er delt inn i 1200 cent.

Dette blir ganske teknisk, men- en halv tone, forutsatt at det er snakk om et temperert instrument, er 100 cent.

 

Folkelig sagt, kan man si at cent- funksjonen er der for å kunne justere seg litt opp og ned fra kammertonen, som i våre dager mest vanlig er en A på 440 Hz. Trekker du fra 200 cent, vil tonen altså være en G.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...