Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er det mulig å få montert en humbucker på en fender strat som er s.s.s ?

og hva vil det koste? (er plekterbrett med på kjøpet? :ph34r: )

På gitarist.no har de humbuckere som tar plassen til en vanlig Strat-singlecoil

Hvorfor skal du ha en humbucker?

 

Ja det finnes humbuckere i strat-fasong, såkalte "stacked coil" pickuper som har spolene plassert oppå hverandre istedet for ved siden av hverandre. Hvis du vil ha en støyfri pickup med fet lyd fungerer en del av disse bra.

 

Men det låter ikke nødvendigvis som en tradisjonell humbucker. Så hvis du er ute etter en bestemt lyd så trenger du kanskje en slik.

 

Nå er noen strat'er ferdig freset for humbucker selv om de er utstyrt med single coil. Da er det bare å skifte plekterbrett og pickup. Men er gitaren freset for single coil må det freses ut for en humbucker. Men mindre du er flink med slikt selv må du få noen til å gjøre det for deg. (Du kan selvsagt ta fram verktøykassa og spikke det til med hoggjern og kniv, men det blir neppe pent. Og du må du passe på at det står igjen nok tre bakover til at stolen får feste.)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Kan noen tipse meg om sanger/band med relativt krevende/utfordrende rytme-gitar..?

 

Har nylig jobbet opp utholdenhet nok til å komme meg gjennom The Coming Curse og Wolf, begge av Iced Earth, så jeg er på utkikk etter mer som ligger litt i samme bane som disse :)

 

Jeg er fortsatt på utkikk etter sånt :)

Har nøyd meg med å lære mer av Iced Earth siden jeg postet, men det virker ikke som det er stort mer jeg kan lære av det ^^

 

EDIT: Det vil si, det meste bygger på samme teknikker osv., så det blir litt repetitivt sånn sett! :)

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

Hva anbefaler egentlig folk her til en "nybegynner" når han spør etter innspillingsutstyr?

Jeg har spilt i ett år nå og har lyst til å kunne ta opp gitarlyd med ganske god kvalitet.

 

Har sett en del på Line6 Toneport UX1, der følger det med programvare hvor jeg kan tweake lyden, noe jeg liker å gjøre. Og lydkvaliteten er vel også ganske god?

 

Alternativet er vel å kjøpe en mic og et annet eksternt lydkort. I tillegg til at dette vil bli en del dyrere, så gir ikke det muligheten til å jamme og ta opp, uten å bry hele huset. Jeg har vel heller ikke en amp med en så heftig lyd at det er noe særlig vits å ta opp lyden fra den.

 

Men hva sier folket?

Lenke til kommentar
Har bestemt meg for å teste ut Ibanez gitarene som anbefalt, men trenger en forsterker. Vet ikke helt hvor mye man bør gi for å få en ganske bra en. ser ikke etter en veldig dyr forsterker ihvertfall.

En kamerat av meg har Roland Cuben den funker helt fint til øving. Har hvertfall 2 forskjellige disortion lyder om ikke 3. Noe småmorsomme effekter og slikt også. Bor du i Oslo så kan du ta jo en tur på Imerslund i Trondheimsveien 2. Mener de har størst utvalg på Ibanez gitarer av butikkene i Oslo.

Lenke til kommentar
er det mulig å få montert en humbucker på en fender strat som er s.s.s ?

og hva vil det koste? (er plekterbrett med på kjøpet? :ph34r: )

På gitarist.no har de humbuckere som tar plassen til en vanlig Strat-singlecoil

link? finner det ikke :(

 

http://gitarist.mystore.no/ds_product_info.../products_id/68

 

http://gitarist.mystore.no/ds_product_info.../products_id/67

 

http://gitarist.mystore.no/ds_product_info...products_id/103

Lenke til kommentar
Hva anbefaler egentlig folk her til en "nybegynner" når han spør etter innspillingsutstyr?

Jeg har spilt i ett år nå og har lyst til å kunne ta opp gitarlyd med ganske god kvalitet.

 

Har sett en del på Line6 Toneport UX1, der følger det med programvare hvor jeg kan tweake lyden, noe jeg liker å gjøre. Og lydkvaliteten er vel også ganske god?

 

Alternativet er vel å kjøpe en mic og et annet eksternt lydkort. I tillegg til at dette vil bli en del dyrere, så gir ikke det muligheten til å jamme og ta opp, uten å bry hele huset. Jeg har vel heller ikke en amp med en så heftig lyd at det er noe særlig vits å ta opp lyden fra den.

 

Men hva sier folket?

Ville kjøpt en Shure SM57 og et USB-lydkort (evt. en mikser med 2 eller flere XLR-kanaler). Det er bedre å mikke opp forsterkeren etter mine erfaringer i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...