Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan får man gitaren til å "skrike" egentlig?

har hørt mange av CoB sine sanger og det går ofte igjen der...

f eks 0.31 eller 0.51 gjør han det

 

Man tar tommelen som du holder plekteret med og treffer strengen rett etter du har "slått den"...!

 

Her er en liten video som forklarer litt bedre:

 

Kult å sette inn i f.eks. soloer når man får det til ordentlig...!

Lenke til kommentar
Ekke no gitar ekspert her heller men ekke gitar plekter sinnsykt billige?!

 

Nå er det lenge siden jeg kjøpte plekter, men det er vel maks 5-10 kroner på hvilken som helst musikkinstrumentsjappe. Svarte Dunlop 1mm er knall.

 

Unngår fancy blanke / glatte plektre da jeg synes de har en tendens til å skli mellom fingrene.

Lenke til kommentar
Leter etter gitar til mellom 4000 og opptil 6000 (hvis det er et bra tilbud). Vil ha mest mulig for minst mulig, så brukt er bare fint. Gitar jeg leter etter skal hovedsakelig brukes til metal, men spiller også clean. Typisk sang er vel Cemetary Gates. Vil ha en lettspilt gitar som er god å tappe med.

 

Har tenkt på å rett å slett gå for Gibson Les Paul Studio (fra Ebay), men tror ikke allikevel at dette er gitaren for meg. I tillegg får jeg ikke prøvd gitaren som er dumt.

 

Så kom jeg over en brukt Ibanez RG-1570 (Prestige). Noen som har noen erfaringer å dele med meg? Hørt at Ibanez er et elsk hat produkt pga halsen. Har nok ikke helt klart hvilken side jeg er på enda.

Ibanez RG-1570 Klikk på eventyr.

 

Og i det hele tatt +/- med 22 vs. 24?

 

LTD Truckster eller noe lignende har jeg også sett på, men lite å finne brukt.

 

Jeg hadde valgt Gibson over Ibanez any day.

 

Klarer vel få ESP'er også under 6000 på ebay? Det er jo typiske "metalgitarer" i mine øyne/ører.

LTD er vel ESP's "billigmerke", akkurat som Epiphone er "billigmerket" til Gibson.

 

Det beste tipset: :)

Stikk innom noen butikker og prøvespill de aktuelle modellene. Prøv da også å få testet de på samme forsterker, så du kan høre forskjellen i lyden på gitaren.

Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt Gibson over Ibanez any day.

 

Klarer vel få ESP'er også under 6000 på ebay? Det er jo typiske "metalgitarer" i mine øyne/ører.

LTD er vel ESP's "billigmerke", akkurat som Epiphone er "billigmerket" til Gibson.

 

Det beste tipset: :)

Stikk innom noen butikker og prøvespill de aktuelle modellene. Prøv da også å få testet de på samme forsterker, så du kan høre forskjellen i lyden på gitaren.

 

Jeg har prøvd mange gitarer, men har selv bare vært borti noen billige ibanez gitarer. Også er det snakk om penger her som vanlig. Men bare latt merke til at de fleste på youtube og noen kjente gitarister som Steve Vai som tapper mye bruker ibanez. Skulle gjerne hatt Jem gitaren som er lik Steve Vai sin for 40-55k :p Jeg har hørt mye fint om LTD sine gitarer, og at du får mye for pengene. Selv har jeg en LTD som jeg har hatt et år. Blitt skjev hals, vært på intonering 3 ganger, ikke alle tonene som funker helt selv om strengene ligger høyt. (Valget var mellom alle toner funket og strengene høyt, eller så 6 ødelagt toner og strengene lavt. Tok en mellomting som gjør at tonene funker bra med forsterker, men holder ikke tonen lenge.) Og LTD funker akkurat som billigmerke til ESP, bak på halsen står det ESP på LTD gitarer. Også er gitarene omtrent like.

Lenke til kommentar
Leter etter gitar til mellom 4000 og opptil 6000 (hvis det er et bra tilbud). Vil ha mest mulig for minst mulig, så brukt er bare fint. Gitar jeg leter etter skal hovedsakelig brukes til metal, men spiller også clean. Typisk sang er vel Cemetary Gates. Vil ha en lettspilt gitar som er god å tappe med.

 

Har tenkt på å rett å slett gå for Gibson Les Paul Studio (fra Ebay), men tror ikke allikevel at dette er gitaren for meg. I tillegg får jeg ikke prøvd gitaren som er dumt.

 

Så kom jeg over en brukt Ibanez RG-1570 (Prestige). Noen som har noen erfaringer å dele med meg? Hørt at Ibanez er et elsk hat produkt pga halsen. Har nok ikke helt klart hvilken side jeg er på enda.

Ibanez RG-1570 Klikk på eventyr.

 

Og i det hele tatt +/- med 22 vs. 24?

 

LTD Truckster eller noe lignende har jeg også sett på, men lite å finne brukt.

Jeg kjøpte en Ibanez RG-1570 Prestige for 3-4 måneder sia. Kosta 9000kr ny på Myhrbraaten. Halsen er etter min mening helt fantastisk og lettspilt. RG-1570 Prestige har faktisk samme hals som RG-2620 som koster 11000. Men gitar er noe som bør/MÅ prøves før kjøp. Selvom enkelte sier at "Gibson er best!" så trenger ikke det gjelde for deg. Dra til din favoritt gitar butikk og prøv de som er aktuelle så sitter du igjen med en vinner.

Endret av Tremolo
Lenke til kommentar
Sweet Child O' Mine virket litt vanskelig, men ska få stemt ned gitaren og i hvert fall prøve. De to siste var for lette. Fant en versjon av In Memoriam som ikke var fullt så lett, men denne var for 7-strengers gitar, og sikkert gjort mer fancy enn den skal være (kan selvfølgelig gjøre den om, men da blir det ikke helt pent).

Det optimale er sanger der jeg kan bruke det jeg kan av solo-tekniker, men spille fortere.

 

Takk for alle forslagene!

Noen som kan komme på flere? =)

 

Da kan du prøve:

 

Pagan's Mind - Aegean Shores.

Liquid Tension Experiment - Acid Rain.

Liquid Tension Experiment - Universal Mind.

Liquid Tension Experiment - Paradigm Shift.

Eddie Van Halen - Eruption.

 

tror noen av disse skal funke hvis de andre var for lette.

Aegean Shore var fin, takk.

Kan litt av fingerspillet på "slutten" (er vel egentlig ca halve sangen =p) av Eruption fra når jeg prøvde fingerspill for første gang, kan vel prøve å ta resten også. LTE er ALT for vanskelig. Forstår ikke engang hvordan jeg skal spille dem, er f.eks Acid Rain en eller annen form for fingerspill?

Lenke til kommentar

Ser etter ny el-gitar. Helst noe av Ibanez innenfor prisklassen 4-7000 kr med forsterker.

 

Vil ha noe skikkelig når jeg først skal kjøpe min egen el-gitar og forsterker. Spiller mest metal og rock (Metallica, Led Zeppelin, Tool, RATM osv.) Har prøvd en rekke med gitarer rundt omkring og likte Ibanez gitarene best.

 

Takker for anbefalinger!

Lenke til kommentar

Ok. en s 470 har tre pickups, to såkalte "humbuckere", som rett og slett er to pickups koblet sammen ved siden av hverandre. En gitarpickup er i bunn og grunn en magnet, som det er viklet kobbertråd rundt. Kobler man sammen to sånne, har man en såkalt humbucker. De støyer mindre, og har en litt annen lyd enn hvis man bruker kun en magnent og en spole, også ofte kalt singlecoil.

 

Typiske eksempler på klassiske gitarer med de to systemene er Gibson Les Paul, som bruker humbuckere, og Fender Stratocaster, som har singlecoils.

 

Så har man mange gitarer som har en blanding, som for eksempel s 470.

 

Når deg gjelder gitarbutikker i Oslo, er jeg lite kjent da jeg bor langt ute på landet, så det håper jeg at noen andre kan tipse om.

Lenke til kommentar
Aegean Shore var fin, takk.

Kan litt av fingerspillet på "slutten" (er vel egentlig ca halve sangen =p) av Eruption fra når jeg prøvde fingerspill for første gang, kan vel prøve å ta resten også. LTE er ALT for vanskelig. Forstår ikke engang hvordan jeg skal spille dem, er f.eks Acid Rain en eller annen form for fingerspill?

 

Ja, LTE er vel for vanskelig når jeg tenker meg om. Er vel bare jeg som drømmer..:p

Tenkte egentlig mest på introen til universal mind når jeg tenkte LTE...

 

Anyways,

ser du Petrucci spille introen til Acid Rain.

 

edit: leif

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...