Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hva vitsen med med 5 way switch er på en gitar med 2 humbuckere er?

 

Det skal vell holde med 3 way switch når det kun er 2 pickup enheter?

 

(Altså: Neck-Begge-Bridge)

 

"Begge" kan varieres med serie eller parallell og fase eller motfase (kan jo høres ut som om mesteparten av lyden blir borte om de kobles i motfase, men mener å ha hørt (!) at det blir brukt)

 

M.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-yzDjfSSl
"Såpestykker" (soapbars) som PRS'en har er perfekte rockepickuper. Men de er single coil. Til metall ønsker du nok humbuckere, så da passer EMG bedre. LTD har en EMG 81 i stolen og en 85 ved halsen, og det er tingen for det bruk.

 

Så det spørs jo litt hvor heavy du vil være...

 

Geir :)

 

Jeg kommer til å spille AC/DC, Van Halen, Metallica, Black Sabbath, Gary Moore, Nirvana o.l.

 

Veldig variert altså.

Går det an å få en nogenlunde god clean-lyd på LTDen?

 

EDIT: Leif

Endret av Slettet-yzDjfSSl
Lenke til kommentar
"Såpestykker" (soapbars) som PRS'en har er perfekte rockepickuper. Men de er single coil. Til metall ønsker du nok humbuckere, så da passer EMG bedre. LTD har en EMG 81 i stolen og en 85 ved halsen, og det er tingen for det bruk.

 

Så det spørs jo litt hvor heavy du vil være...

 

Geir :)

 

Jeg kommer til å spille AC/DC, Van Halen, Metallica, Black Sabbath, Gary Moore, Nirvana o.l.

 

Veldig variert altså.

Går det an å få en nogenlunde god clean-lyd på LTDen?

 

EDIT: Leif

Til det bruket vil du faktisk klare deg med både soapbars, P90, P100 og humbuckers. Humbuckers har eit forsprang når det gjeld hi-gain, men til "cleankanal på full guffe-vreng" og tubescreamer overdrive ol. klarar soapbar eller P's jobben. Dei let som ein singlecoil, men litt tjukkare og med meir botn. P100 let meir moderne enn P90.

Lenke til kommentar
"Begge" kan varieres med serie eller parallell og fase eller motfase (kan jo høres ut som om mesteparten av lyden blir borte om de kobles i motfase, men mener å ha hørt (!) at det blir brukt)

Nei, lyden blir ikke borte, men den blir definitivt "spinklere" og "sprøere". For at lyden skal bli borte må signalene være identiske. Når du har to pickuper med så stor avstand vil signalet de lager være tilstrekkelig forskjellig til at det blir lyd av det. Jeg har en fasevender på min Andy Summers tele, akkurat som originalen. Hør gjerne på utvalgte låter av the Police. So Lonely er et godt eksempel om jeg husker rett, hør på soloen der.

 

Skal ha en på Mary Kaye straten også.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Leter etter gitar til mellom 4000 og opptil 6000 (hvis det er et bra tilbud). Vil ha mest mulig for minst mulig, så brukt er bare fint. Gitar jeg leter etter skal hovedsakelig brukes til metal, men spiller også clean. Typisk sang er vel Cemetary Gates. Vil ha en lettspilt gitar som er god å tappe med.

 

Har tenkt på å rett å slett gå for Gibson Les Paul Studio (fra Ebay), men tror ikke allikevel at dette er gitaren for meg. I tillegg får jeg ikke prøvd gitaren som er dumt.

 

Så kom jeg over en brukt Ibanez RG-1570 (Prestige). Noen som har noen erfaringer å dele med meg? Hørt at Ibanez er et elsk hat produkt pga halsen. Har nok ikke helt klart hvilken side jeg er på enda.

Ibanez RG-1570 Klikk på eventyr.

 

Og i det hele tatt +/- med 22 vs. 24?

 

LTD Truckster eller noe lignende har jeg også sett på, men lite å finne brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...