Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-xZFMnIz6

Har ein gammal kassagitar som nesten ikkje går an å stemma fordi stemmeskruene er altfor vanskelige å vri på. Kan eg olja dei på nokon måte? I så fall, kva olje skal eg bruka?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du skjønner ikke poenget mitt. Skal si meg enig i at det er atskillelig lettere på en stol som er fast-montert på gitaren (aner ikke hva det heter), men jeg har tremolo-arm. Det vil si at hvis jeg strammer en streng, vil fjærene til stolen (som utgjør tremolo-arma) gi etter. Ergo, alle de andre strengene slakkes. For at jeg skal stemme fra EADGBE, til DADGBE, så må jeg jo selvsagt stemme ned E til D, men det utgjør også at jeg må slakke ned resten for at de skal forbli *ADGBE....

Går man fra E til Eb på en gitar med helt flytende brigde (Floyd/Egde) bør man intonere og balansere brigden på nytt, og systemet vil dermed være lite anvennelig på en slik gitar. På strat type tremoloer fungerer det sikkert tilfredstillende.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Har ein gammal kassagitar som nesten ikkje går an å stemma fordi stemmeskruene er altfor vanskelige å vri på. Kan eg olja dei på nokon måte? I så fall, kva olje skal eg bruka?

Har brukt symaskinolje med stort hell.

Symaskinolje er bra, ja. Sykkeolje er også greit. Ikke bruk for mye, bare noen dråper og så vrir du til oljen har fordelt seg godt utover.

Hemmeligheten med olje er å bruke en som ikke er for tykk (da kommer den ikke til der den skal) og ikke for tynn (da smører den dårlig og renner i tillegg utover alt og det blir bare griseri.)

I et knipetak går det til og med an å bruke matolje, men det anbefales ikke fordi den fort harskner og mister effekten.

Geir :)

Lenke til kommentar
Går man fra E til Eb på en gitar med helt flytende brigde (Floyd/Egde) bør man intonere og balansere brigden på nytt, og systemet vil dermed være lite anvennelig på en slik gitar. På strat type tremoloer fungerer det sikkert tilfredstillende.

Nå er det kanskje jeg som roter meg bort litt, men flytende vil si at den kan både gå opp og ned, sant?

Lenke til kommentar
Jo, faktisk.

PaceMaker

ok... folk kommenterer at det er et bra program, men jeg får det ikke til å funke...

trenger jeg winamp, og hva er nå det for noe?

er det noe som endrer lydinstillingene for hele maskinen, eller hva?

hvordan begynner jeg for å kunne ende opp med det programmet?

bumpelitei :)

det kan da vel ikke være SÅ vanskelig å svare på? ^^

Lenke til kommentar

Det var den jeg begynte med, og kan si deg det at hvis du aldri har holdt i en gitar før, så er den egentlig alt du trenger. Kanskje lit drøyt å skrive at den passer til avanserte da, men likevell helt grei å begynne med :)

og kan noen svare på innlegget mitt som er 4 innlegg lenger opp?

Lenke til kommentar

Jeg tror den pluginen kun skiller mellom left og right og kutter den med vokal. Det er kun hva JEG TROR, for den kutter en del annet også da jeg testet.

EDIT: Svarte vist på noe litt annet, men WinAmp er en mediaspiller og pluginen gjør ikke noe mer enn å endre innstillingene i Winamp

Endret av Arnold Layne
Lenke til kommentar
Da har jeg endelig fått meg ny gitar! En Ibanez JEM7VWH, fantastisk god lyd og rå å spille på (For ikke å glemme det utrolige utseende)

*Misunne*

Svinefin gitar det der. Kjøpte du brukt?

Hehe, ja kjøpte en som var et halvt år gammel. Akkuratt som ny:)

Endret av Bakoversveis
Lenke til kommentar

Nå er det kanskje jeg som roter meg bort litt, men flytende vil si at den kan både gå opp og ned, sant?

Flytende vil si at posisjonen til tremoloen bestemmes helt og holdent av forholdet mellom strengetrekk og fjærtrekk. En tradisjonell Strat tremolo har en relativt stor flate som ligger mot gitaren, samt 6 skruer. Dette skaper en del friksjon og vil dermed ikke være like følsomt for forskjeller i strengetrekk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...