Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter egen erfaring, og hvordan jeg har sett musikere som spiller strykeinstrumenter behandler instrumentene sine om vinteren, mener jeg at det spiller liten rolle hva som skjer når et instrument nedkjøles. Når det skal varmes opp igjen, derimot, er det grunn til å være litt forsiktig. jeg har ved flere anlendinger sett halser slå seg på grunn av for rask oppvarming.

Derfor pleier jeg å la gitaren/bassen ligge i kassen så lenge som mulig, for så å åpne lokket etter en stund.

Det verste tilfellet jeg har vært med på, er for mange år siden, der vi faktisk så en basshals på en Fender Jazzbass vri seg til den ikke kunne brukes i løpet av noen minutter.

Dette er som sagt bare basert på et par tilfeller av "korketrekkerhalser" , og å se hvordan strykefolk varmer opp instrumentene langsomt på denne måten. Det kan godt tenkes at "slakketrikset" til tronni har noe for seg. På den måten er det jo ikke så mye spenn i halsen før den varmes opp igjen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Ahh.. I det siste så har det begynnt å komme sånn irriterende rasle lyder fra stolen på gitaren når jeg slår på strengene. Veldig irriterende, kan det fikses ved å bytte strenger?

Edit: Det snakk om en Squier Stratocaster med standard stol med tremolo arm.

Mulig du allerede har fått svar nå, men:

Mest sannsynlig er det en av de to unbrakoskruene som hever/senker sadelen for den enkelte strengen som klirrer. Dette fordi den ikke er justert nøyaktig like langt ned som den andre.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg fått noe svar , men øsker en good akustisk stålstreng gitar, 0-4000kr, pen farge, bra og spille på , og god lyd.

Noen absolutt anbefalinger ?

Forøvrig har jeg lært meg barre-grep, weeeeeeeee =D Gitar er morro! :D

På gitarnorge er det en som selger en Ibanez AEL-40 SE. Har maken selv. Nydelig gitar, anbefales. Prisen er det ikke noe å si på.

Lenke til kommentar

En barytongitar har rett og slett lengre hals, (eller egentlig lengre avstand fra sadel til stol) hvilket betyr at den kan stemmes i et dypere toneleie. Mens en normal gitar har et sted rundt 25" skala, kan barytonen ha opptil drøyt 30. (Men kan også være kortere.) De stemmes da tilsvarende dypere, helt ned til A-a for de lengste. Mange bruker også langt tykkere strenger på en baryton. Det påvirker selvsagt også hvor dypt de stemnes.

De har gjerne en større kropp også, dels for balansens skyld (faktisk og visuelt), og (om det er snakk om en akustisk gitar) dels fordi det gir bedre resonnans for de dypeste tonene.

Ordet baryton (som er den norske stavemåten) er hentet fra vokalverdenen, hvor mannsstemmer er inndelt i tenor (de lyse), baryton (i midten) og bass (de mørke/dype).

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6
Ordet baryton (som er den norske stavemåten) er hentet fra vokalverdenen, hvor mannsstemmer er inndelt i tenor (de lyse), baryton (i midten) og bass (de mørke/dype).

Geir :)

Finst det tenorgitar? :p

Lenke til kommentar

Noen med forslag til gitar til person som har spilt i rundt et år, og har voskt ut av sin Squier Stratocaster?

Har gått meg helt bort blant nydlige Telecastere og Les Pauler, og slike ting, og har vanskelig for å finne en gitar i min prisklasse(<15000) som tilfredsstiller mine krav godt nok, uten at jeg aner hva kravene er. Har tenkt litt på PRS og Ibanez, men når jeg endelig har bestemt meg finner jeg en annen.

Spiller variert, alt fra klassisk akkordmusikk til metal, så kan gjerne ha humbucker og singlecoil, selv om det fortsatt ikke er et beina krav :tease:

Anyone?

Lenke til kommentar

Her kommer et dumt spørsmål: Har funnet en Les Paul Custom til 18k nå, med vinrød-finish(den fineste imo), men har ikke hørt om butikken før(en venn fant butikken).

www.dritfetegitarer.com

Siden de krever henting i Oslo så antar jeg at det må være någen lunde seriøst(om det ikke bare er bøll), men har noen erfaringer med.. butikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...