Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gripebrettet er formet som en bue. Denne buen er en liten del av en sirkel, og hvos du tenker deg at du har hele denne sirkelen så er det radius i denne man mener:

 

post-52698-1194446074_thumb.jpg

 

Edit: Den lille firkanten øverst i tegningen er altså halsen. Den er typisk et sted rundt 1 3/4 til 1 7/8 tomme bred ved sadelen. På min tegning er den nok kanskje i smaleste laget, men det gir et inntrykk

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er mye en smakssak. "Conventional wisdom" sier at et rundere gripebrett (mindre radius) er mer behagelig å spille akkorder på, spesielt barre-grep. Flatere gripebrett (større radius) lar deg spille raskere fordi du kan ha strengene lavere. Et rundt gripebrett kan også skape problemer ved bends, fordi når du dytter en "lavere" streng innover gripebrettet vil den ta bort i bånd lenger oppe på halsen.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hovedregel er hvis varen koster over 200kr, så må du legge til 25% av varens verdi, men også på frakta. Dette er momsen du må betale. Det kommer også et tollgebyr på 90 kr.

 

Når man bestiller fra utlandet skal man heller ikke betale moms. Send derfor mail og spør om de har momsen inkludert i den prisen eller ikke. Moms forkortes til "VAT" på engelsk. :)

Lenke til kommentar

Noen av strengene mine sitter så løst etter at jeg bytta strenger sist gang, mulig jeg fikk endret høyden og rekkefølgen på humbuckerne (?). Gjelder egentlig bare de "øverste" (streng 6 og 5). Rimelig sikker på at det er samme tykkelse på strengene som før.

 

Noen som vet hva jeg kan gjøre. Gitaren er en strat-kopi fra "Louder" med tremolo.

Lenke til kommentar

En "humbucker" er en type gitarpickup, og en strat- kopi har typisk ikke slike pickups, så her tror jeg det er en begrepsforvirring ute og går. Forklar hva du mener en humbucker er, så blri det kanskje litt mer forståelig.

 

Det er klart at hvis du har byttet om 5. og 6. strengen, så vil 6. strengen bli veldig slapp. Er 5. strengen veldig stram?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Når man bestiller fra utlandet skal man heller ikke betale moms. Send derfor mail og spør om de har momsen inkludert i den prisen eller ikke. Moms forkortes til "VAT" på engelsk. :)

Priser i USA er alltid uten moms. (Sales tax.) Dette fordi momsen er delt i to, en delstats-del og en kommunal del. Den betales bare av egne innbyggere, så om du sitter i Washington og bestiller en vare fra California skal du ikke betale sales tax.

 

Merk at i andre land er momsen inkludert i prisen. Du kan heller ikke kreve at butikken skal trekke den fra om den er inkludert. Dette er merarbeid for dem i en del land, og de er ikke pliktige til det. Som king_of_kong sier er det normalt lurt å spørre først.

 

Når det gjelder frakten er den avhengig av størrelse og vekt. En forsterker veier noen kilo, så det kan fort bli et par tusen kroner i frakt. (Og den skal du også betale moms på.) Men det kan bare butikken svare på, rett og slett fordi det kan hende de bruker en spesiell speditør, og prisene varierer fra selskap til selskap.

 

Husk også på å spørre om forsterkeren har en strømforsyning som takler 230 Volt. Hvis ikke må du ha en omformer til den, og det koster ytterligere noen kroner...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...