Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tenkte på å kjøpe meg TonePort, blir tilfelle GX siden jeg ikke har så mye penger :p

Men lurte, kunne det ikke være lurere å kjøpe seg et lydkort med gitarinngang i stedet? Ville jeg ikke få mer for pengene på den måten? Fordelen med TonePort i stedet for f. eks. et eksternt lydkort?

 

Du lurte på om det ikke er lurere å kjøpe et lydkort med gitarinngang istedenfor GX som er et lydkort med gitarinngang? Ser også du spør hva fordelene med GX lydkort kontra et lydkort?

 

Bare for å sette det på spissen :)

 

Altså... kunne jo vært lurt med noen ekstra innganger tenkte jeg, men får jeg noe mer for et vanlig lydkort? Eller er GX rimelig?

Lenke til kommentar

Har så smått sett på gitarmerket Schecter og gjort opp meningen min om at gitarene er jæskla pene, så jeg må ha en. Så gjennom hva de hadde og likte Schecter C-7 FR. Har til nå rablet gjennom rubbel og bit av hva jeg vet hvor de selger gitarer (både brukte og nye), men fant ikke stort. Bare en haug av Schecter C-7, altså ikke FR, som da betyr Floyd Rose. Det jeg lurte på til syvende og sist var om det ville vært kostbart å kjøpt en C-7 (non-FR) og frest ut rom nok til FR. Jeg ville selvfølgelig overlatt dette til fagfolk, iom. at å satse på å gjøre det selv, er en risiko jeg ikke vil ta, hehe.

 

Med tanke på at dette kan bli en ganske så dyr affære, så lurer jeg også på om det finnes andre kurante 7-strengere rundt om kring. Har hørt at man burde holde seg unda Jackson sine. Selv om jeg har spurt tidligere her i tråden, spør jeg gjerne igjen, i håp om det har skjedd noe her siden sist jeg har spurt :p .

Lenke til kommentar

En kompis har akkurat vært igjennom samme affære som deg med sin nye C-7 FR.

Han endte til syvende å sist med å bestille fra en tysk forhandler som sendte til Norge, kan sikkert skaffe navnet og hva han betalte hvis det er aktuelt. Den svenske kjeden Musikkbørsen kan også med stor sannsynlighet skaffe, visstnok. Disse har også en del butikker i Norge etterhvert.

Når det gjelder hvor dyrt det blir å frese ut for FR er det noe du må ta opp med din lokale gitarsjappe. Merk at det er slettes ikke alle steder de har kompetanse eller utstyr til dette.

 

7-strengere med flytende brigde (FR/Egde o.l.) i <10-15k klassen er ikke akkurat lett å oppdrive, så jeg har ingen alternativer sånn på stående fot.

Lenke til kommentar
En kompis har akkurat vært igjennom samme affære som deg med sin nye C-7 FR.

Han endte til syvende å sist med å bestille fra en tysk forhandler som sendte til Norge, kan sikkert skaffe navnet og hva han betalte hvis det er aktuelt. Den svenske kjeden Musikkbørsen kan også med stor sannsynlighet skaffe, visstnok. Disse har også en del butikker i Norge etterhvert.

Når det gjelder hvor dyrt det blir å frese ut for FR er det noe du må ta opp med din lokale gitarsjappe. Merk at det er slettes ikke alle steder de har kompetanse eller utstyr til dette.

 

7-strengere med flytende brigde (FR/Egde o.l.) i <10-15k klassen er ikke akkurat lett å oppdrive, så jeg har ingen alternativer sånn på stående fot.

Et navn hadde jeg satt utrolig stor pris på. Da har jeg noe å sikte etter ihvertfall. Du vet ikke hvor mye han måtte punge ut for en slik en? Jeg sendte mail til et firma som stod på listen av forhandlere på Schecter-siden, og han fortalte at det ble rundt 13 000 kr. Jeg tenker meg at disse går jo for rundt 300-800$, og med dollar-kursen slik den er nå, så er det jo utrolig hvor mye man kan spare. Tenker meg hvis frakta havner på kanskje 400$ og legger til momsen i tillegg, så har jeg ennå spart noen kroner vil jeg tro.

 

Hva skal man med syvstrengere? :)

Kort svar: Å få en tykkere streng.

Langt svar: Det er å foretrekke hvis man vil gå i et dypere register, uten å la det gå utover bassisten. Sett utifra at en som liker å spille hinky billy dolly-pop-rock, vil ikke tjene så mye i å investere i en sjustrengers. Er det dø-metall, jazz-fusion, klassisk, hva-det-enn-skulle-være, osv. som står for spill, kan det vurderes. Som fBlikeng sier, så er jo muligheten allerede der, men man må da ofre en streng for å få en dypere streng til disposisjon. Dette kan da løses med en ekstra streng på nakken ;) .

Endret av Seian
Lenke til kommentar

heisann, her har jeg ikke vært før gitt :) laang tråd, så jeg får bare spørre; noen andre lefties her? :)

 

er et reint hælvete å skaffe seg venstrehendt gitar, så vurderer å gå til anskaffelse av en brukt Gibson SG Classic med p90 mikker og rive av plekterbrettet++

Lenke til kommentar
heisann, her har jeg ikke vært før gitt :) laang tråd, så jeg får bare spørre; noen andre lefties her? :)

 

er et reint hælvete å skaffe seg venstrehendt gitar, så vurderer å gå til anskaffelse av en brukt Gibson SG Classic med p90 mikker og rive av plekterbrettet++

 

Fungerer det like greit? tenkte på knappene og switchen, og man må vel skifte saddelen da, siden den er feil tilpasset strengene?

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
heisann, her har jeg ikke vært før gitt :) laang tråd, så jeg får bare spørre; noen andre lefties her? :)

 

er et reint hælvete å skaffe seg venstrehendt gitar, så vurderer å gå til anskaffelse av en brukt Gibson SG Classic med p90 mikker og rive av plekterbrettet++

 

Fungerer det like greit? tenkte på knappene og switchen, og man må vel skifte saddelen da, siden den er feil tilpasset strengene?

det vil jeg tro. eventuelt rive ut tonekontrollene (bruker dem aldri) og kjøre single volume knob. saddelen må nok byttes ja, men det er jo null problem. det BESTE er selvsagt en venstrehendt gitar, og om man finner en, er det jo liten tvil...

Lenke til kommentar

ikke vær så (skrå)sikker. det er ikke snakk om å finne én stykk venstrehendt gitar. det er snakk om å finne den gitaren jeg har lyst på som er venstrehendt. sett at jeg vil ha en Gibson. de produserer lefties på bestilling, og det kan ta mer eller mindre enn 4 mnd før man har den i henda. om det er en god gitar, er det nok verdt å vente, men det er ikke alltid man sikter så høyt ved gitarkjøp. det er også veldig skjeldent at butikker tar inn venstrehendte gitarer bare for å ha på lager, spesielt i Norge. det kan godt hende at det finnes produsenter som er bedre på dette, men det er som sagt snakk om å finne en gitar jeg er villig til å punge ut for.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg at man ikke skal være skråsikker.

Og du har garantert rett i at det er lett å finne gitarer som man ikke uten videre får som lefty- gitar.

Men når man først er der, så trodde jeg at det kanskje var greiere å finne en ferdigbygd lefty, i stedet for en høyrehendt- gitar, som man faktisk ikke fikk prøvd, og så bygge den om, før man finner ut at man liker den?

 

Oppsøker man litt større butikker, som for eksempel Jammusic, så har de en hel vegg med venstregitarer. Var der selv i sommer i Stockholm, da jeg deltok på ukulelefestival. :Dhttp://ukulelefestivalen.se/

 

Bare butikken i seg selv er jo gitarnirvana. http://www.jamshop.se/

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med deg at man ikke skal være skråsikker.
jeg VET at du er enig :D

 

Og du har garantert rett i at det er lett å finne gitarer som man ikke uten videre får som lefty- gitar.

Men når man først er der, så trodde jeg at det kanskje var greiere å finne en ferdigbygd lefty, i stedet for en høyrehendt- gitar, som man faktisk ikke fikk prøvd, og så bygge den om, før man finner ut at man liker den?

du har et poeng, men man har da en viss idé om hvordan gitaren vil føles når man tar i f eks en SG.

 

Oppsøker man litt større butikker, som for eksempel Jammusic, så har de en hel vegg med venstregitarer. Var der selv i sommer i Stockholm, da jeg deltok på ukulelefestival. :Dhttp://ukulelefestivalen.se/

 

Bare butikken i seg selv er jo gitarnirvana. http://www.jamshop.se/

dzzoing! det var noe annet enn tre'45 ja!

 

humret godt av den her. kommer den som venstrehendt tro? :p

jimistrat.JPG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...