Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm. Jeg har sett en del på et par brukte gitarer: RGT42DX og S520EX. RG-en ser ut til å være i god stand og brukt et halvt år, minuset med den er at tremoloen skal være nokså dårlig, og den er 700 kroner dyrere enn S-en. Minuset med S-en er at den har et ganske tydlig hakk på "kanten" av gitaren til venstre (se bilde), mangler bakdeksler.

 

Hva ville dere gått for?

 

Og kan hakket på bildet fikses? Vil det fortsatt vises etter en eventuell reperasjon?

 

Bilde: https://www.diskusjon.no/index.php?act=atta...t&id=186576

 

Bumper denne. :)

Lenke til kommentar

Kan noen tipse meg om sanger/band med relativt krevende/utfordrende rytme-gitar..?

 

Har nylig jobbet opp utholdenhet nok til å komme meg gjennom The Coming Curse og Wolf, begge av Iced Earth, så jeg er på utkikk etter mer som ligger litt i samme bane som disse :)

 

Kan anbefale de to nevnte sangene for andre, hvis noen skulle være interessert ^^

(Sjanger: Metall, av et eller annet slag)

 

 

Lenge siden jeg har postet i denne tråden, ja.. Hadde ikke trodd den skulle vokse så mye som det her når jeg lagde den =)

Endret av SGE7000
Lenke til kommentar

Hei, lurte på en ting. En ny gitar hadde frista og hatt en plan om men lurte egentlig bare på om det ville holdt og bytte pickups.

Har en epiphone g-400 vintage "SG" med "Elektronikk: Pickups designet i USA (Alnico-V '57N HB, "Hot-B"), 2 x volum, 2 x tone, 3 veis pickupvelger". Har denne forbedrings potensiale ved pickup-skifte? Dere som har peiling, er dette dårlige pickups?

Lenke til kommentar
Kanskje jeg har hengt meg litt for mye opp i spesifike forsterkere, men å bytte trafoen kan i visse tilfeller gi støy, eller endre lyden. Dette har jeg hørt et lydklipp av, men det spørs om om det er helt sant...

 

@Tormod: En slik omformer vil i de fleste tilfeller støye på forsterkeren.

Det het seg faktisk i gamle dager at spenningsomformere og trafobytte påvirket lyden, men jeg har aldri sett noe videnskapelig bevis for at det er slik. Så det er muligens en myte som henger igjen. Men de fleste spenningsomformere gjør bare nettopp det, de endrer spenningen fra 230 til 110 Volt. De endrer derimot ikke frekvensen (fra 50 til 60 Hz), og det kan nok påvirke lyden, siden forsterkeren på en eller annen måte er skjermet mot 50 Hz nettstøy og kanskje ikke fanger opp 60Hz. Bare en gjetning.

 

Og så er det selvsagt slik at ikke alle trafoer er like, noen har kanskje dårlig skjerming i utgangspunktet.

 

Hvis man skal kjøpe en omformer så pass på at den har kapasitet nok. Husk at det er inneffekten som skal dekkes, ikke uteffekten. Førstnevnte er noe høyere siden det er et visst effekttap underveis i form av varme.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

nå har jeg tenkt til og kvitte meg med gfx 5en min, men er usikker på hva jeg skal kjøpe, jeg har sett litt på gt 8/gt 6 pod xt/x3 live, digitech df 7, line 6 echo, osv osv, jeg bruker clean, distortion, delay, men jeg liker og ha muligheten til og bruke wah, flanger, osv selv om jeg ikke bruker det i praksis, men hva burde jeg kjøpe med en multi fx, eller stompboxer?

Lenke til kommentar

Morn godtfolk!

 

Lurer litt på en ting. Har fryktelig mye eh, statisk støy, er det det det heter? Sånn during i bakgrunnen.. På forsterkeren.

 

Hadde den med på skolen i dag, og der var den clean, er bare her hjemme det er sånn.. Ganske irriterende, hvertfall med overdrive. (Da tar den jo HELT av :p )

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...