tom waits for alice Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Gitarister har en stygg tendens til å være frampå i edru tilstand. Litt alkohol drar ned testosteronet og gjør det lettere å være på slaget. 2 halvlitere før en gig er passe. Litt mer går også bra hvis man sitter backstage og varmer opp mens man drikker Og ikke glem scenepilsen! Røyking på scenen er det dessverre slutt med... innendørs iallfall. Det er en myte at man kan drikke seg til presisjon, IMHO. Jeg har kjent folk som spilte brukbart med mye innabords, rett og slett fordi de alltid hadde mye innebords, hvilket definitivt ikke var noen fordel på livets andre områder. En av mine samtidige musikere var kjent for alltid å ha en masse pils med på scenen, og spilte fletta av de fleste. Men så drakk han også lett en flaske whisky på fest. Det sier seg selv at han gikk på en smell til slutt. Selv om man ikke driver det så langt er det velkjent at man blir nokså likeglad av alkohol. Mindre triggerhapppy, ja, men det er ikke nødvendigvis noen fordel. Selv om det er riktig at enkelte roer seg litt med litt innebords, finnes ingen regel for hvor mange pils som er passende. Hvor stor promille som skal til for å havne "på slaget" tror jeg ikke lar seg beregne, og det er nok høyst individuelt om det i det hele tatt er et problem. Og jeg er rimelig sikker på at for mange av oss vil det punktet være forbi det punktet hvor man rett og slett spiller dårligere. Dermed blir det i beste fall et spørsmål om å velge mellom to onder. Geir Lenke til kommentar
stratosfære Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 BC rich, Dean, Schecter, Jackson USA modeller og USA gitarer generelt ser jeg på som de gitarene som det er mest å spare på. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) . Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Amper er det også mye å spare på. Ikke fra USA, nei. USA sitt strømnett er på 110v 60hz, i Europa er det 220v 50hz. Altså må du bytte en dyr trafo, som vil påvirke forsterkerens lyd. Forklar hvorfor trafoen skal ha en betydelig innvirkning på lyden, og hvordan det kan bidra til dårligere lyd (forutsatt at man bruker riktig trafo med hensyn på spenning og effekt, selvfølgelig). Nyere forsterkere av kjent merke (les: som selges over hele verden) vil nok ha en trafo med todelt primærside. Da kan ledningene bare loddes om, og vips så passer det. Noe hendige gitarister eller gitarteknikere ikke burde ha noe problem med å ordne. Det finnes også trafoer du kan kople i mellom forsterkeren (som går på 110V) og lysnettet (som er 230V). Er det snakk om små effekter (feks vintage røramper) så er ikke disse spesielt dyre. Endret 28. oktober 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hei! jeg må kjøpe pedaler til gitaren min. Hvilken pedal burde jeg kjøpe hvis jeg vil å noe liknende pink floyd lyd? skjønner jo at det trengs en heftigere gitar til, men må jo ha en pedal også.. Lenke til kommentar
edge Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Er det noen konkrete grunner til å velge Seymour Duncan's over EMGs eller omvendt? ESP M-II det er snakk om.. fortsatt Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Amper er det også mye å spare på. Ikke fra USA, nei. USA sitt strømnett er på 110v 60hz, i Europa er det 220v 50hz. Altså må du bytte en dyr trafo, som vil påvirke forsterkerens lyd. Eh jo? Du kjøper bare en omformer på clas ohlson. Det påvirker ikke forsterkerens lyd. Hvem har sagt at en trenger å bytte trafo? Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Utgangen på gitaren min er litt rar. Det er akkurat som om den er "litt for stor". Det skal veldig lite til for å røske ut kabelen som står i, er det noe jeg kan gjøre med dette? Det er ingen plate rundt utgangen slik som på en Fender, det er bare et "hull" Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 prøv å feste kabelen slik at den går gjennom bærereimen (så langt nede som mulig). bilde viser sånn ca hvordan du gjør det (paint ftw ) Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Utgangen på gitaren min er litt rar. Det er akkurat som om den er "litt for stor". Det skal veldig lite til for å røske ut kabelen som står i, er det noe jeg kan gjøre med dette? Det er ingen plate rundt utgangen slik som på en Fender, det er bare et "hull" Kanskje lederen som holder fast tuppen på jackpluggen er bøyd, slik at den ikke holder fast slik den skal. Skru ut jackinputen og bøy den litt forover slik at den tar bedre tak. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Jeg holder meg til Valkyrias metode foreløpig tror jeg. Er ikke helt klar for å begynne å skru, føler meg veldig dårlig med sånt. Men takk for tipset, vet ihvertfall hva som kan være galt BTW: Rå tegning Valkyria! Endret 28. oktober 2007 av Martin-sama Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hallo, noen som kan beskrive noe for meg, evt link til en video som viser godt hvordan man lager lyden man får ved x'ene på feks denne tabben under her: |-------------------------------------- b|-------------------------------------- G|------------5-5-x--------7-7-7-------- D|--5-5-5-5xx-5-5-x-2-x-22-7-7-7-------- A|--5-5-5-5xx-3-3-x-2-x-22-5-5-5-------- E|--3-3-3-3xx-------0-x-00-------------- Det er Boston - More Than A Feeling om noen lurer. Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hmm. Jeg har sett en del på et par brukte gitarer: RGT42DX og S520EX. RG-en ser ut til å være i god stand og brukt et halvt år, minuset med den er at tremoloen skal være nokså dårlig, og den er 700 kroner dyrere enn S-en. Minuset med S-en er at den har et ganske tydlig hakk på "kanten" av gitaren til venstre (se bilde), mangler bakdeksler. Hva ville dere gått for? Og kan hakket på bildet fikses? Vil det fortsatt vises etter en eventuell reperasjon? Lenke til kommentar
haarod Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Hallo, noen som kan beskrive noe for meg, evt link til en video som viser godt hvordan man lager lyden man får ved x'ene på feks denne tabben under her: |-------------------------------------- b|-------------------------------------- G|------------5-5-x--------7-7-7-------- D|--5-5-5-5xx-5-5-x-2-x-22-7-7-7-------- A|--5-5-5-5xx-3-3-x-2-x-22-5-5-5-------- E|--3-3-3-3xx-------0-x-00-------------- Det er Boston - More Than A Feeling om noen lurer. Du holder på strengene, men du presser dem ikke ned. Du hindrer med andre ord vibrasjonen. Lenke til kommentar
TPRTPR Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Noen som har noen meninger om VOX AD50VT-212? Vurderer å kjøpe den. Trenger virkelig en ny forsterker. Bump Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 (endret) . Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
jealei Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 åssen vil det funke og kjøper pedaler fra statene? vil det funke her i norge? Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 åssen vil det funke og kjøper pedaler fra statene? vil det funke her i norge? Effektpedaler? Isåfall, ja, samme kabler og utganger på gitarene og pedalene her og i USA Lenke til kommentar
jealei Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 men nå tenkte jeg på volten da? f.eks boss gt 8 vil den funke i norgen siden det er et annet strømnett i usa? Lenke til kommentar
edge Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 åssen vil det funke og kjøper pedaler fra statene? vil det funke her i norge? Du må vel kjøpe en strømforsyning som gjør om til 9V, fra Norsk stikkontakt. Slike strømforsyninger med 20 forskjellige plugger selges vel på enhver någenlunde seriøs elektrobutikk. Kan dog hende at enkelte pedaler vil ha noe annet en 9V, men slike strømforsyninger bruker å kunne gå i hakk(har en selv som kan gi fra 1.5 til 12 volt med hakk på 1.5V, regner med at de er lette å oppdrive). Men noen som har gjort dette før bør bekrefte før du starter å høre på meg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå