Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt hekta på sigøynermoll! :D

(Det er faktisk en ekte dritkul skala)

Jeg og to venner har lagd en sang, forslag til navn?

hehe, tabba nettopp den skalaen til guitarpro, skikkelig sånn russisk/østeuropeisk klang :)

e---------0-1-4-5--------
h-----1-4----------------
g-2-4--------------------
d------------------------
a------------------------
e------------------------

tror det skal være riktig...

gikk ut ifra den her

sigoynermoll_noter.png

http://www.seierstad.name/nordberg/musikk/..._mai/index.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som kan fortelle meg hva singelcoil, coiltapping osv er for noe?

Og vis jeg skal kikke på en akutisk gitar i prisklassen 3-4tusen, burde jeg gå for ny el brukt gitar? Har begynt å få satt meg inn i endel el-gitarer men på akutiskfronten er jeg ganske braindead foreløbig. :)

Endret av Supernaut_
Lenke til kommentar

Og vis jeg skal kikke på en akutisk gitar i prisklassen 3-4tusen, burde jeg gå for ny el brukt gitar? Har begynt å få satt meg inn i endel el-gitarer men på akutiskfronten er jeg ganske braindead foreløbig. :)

Single coil er en type gitar-pickups(mikrofoner)

Wikipedia vet mer enn meg. :tease:

Lenke til kommentar

Singlecoil er en pickup. Som navnet sier er den "single" i motsetning til en humbucker, som består av 2 singlecoils so to speak. En singlecoil er bare en enkel rad med pickups. Du ser de på Telecastere og de to pickupene nærmest halsen på stratocastere. En humbucker finner man på Les Paul gitarer, og nederst på stratocasteren.

Coiltap er etter det jeg vet en bryter man finner på Hagstrøm Super Swede gitarer o.l. Ikke helt sikker på hva den gjør egentlig, men du får en knall lead guitar lyd.

Jeg har en spansk akkustisk til 4k. Den har en utrolig lyd. Det er en del dilemmaer med akkustiske gitarer.

Skal du kun bruke den til øving? Skal du en gang opptre live med den, eller spille inn? Da må du ha en halv-akkustisk. Denne har en mikrofon inne i kassa som tar opp lyden. Den kan fremdeles brukes som en hel-akkustisk. De koster bittelitt mer.

Skal du ha en spansk, eller western? Hovedforskjellen er strengehøyden, og lyden. Spanske gitarer er for min del klin umulig med fingerspill høyt oppe på båndene, fordi de har en strengehøyde på rundt 1 cm. Western ligner mer på el-gitarer.

Incut eller normal? Incut er det du finner på el-gitarer som lar deg spille på bånd 12 og oppover uten å måtte ha fingre som Mr. Fantastic. Man kutter rett og slett vekk en del av gitarkroppen. Slapp av. Hullet "tettes" ;)

Du får en nokså god hel-akkustisk for 3-4, men du må opp et par tusen for en el-gitar av samme klasse. I tillegg kommer forsterker.

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Takk Greblak langt og utfyllende svar. :thumbup:

Skal bare bruke den til øving og spilling for meg selv, skal prøve å få snekra sammen et lite band prosjekt om ikke så lenge så har gitar og forsterker som ihvertfall duger til litt bandøving. Tror det som passer meg best i beskrivelsen din er en western normal, tror ikke behovet for incut er no stort.

Angående humbuckere så lurer jeg på noe på gitaren jeg har hjemme.

*bilde*

Når pinnen til å switche med står i mellom rythm og treble så skal den ta opp lyd fra begge miccene? Og det er vell no gæernt om jeg sliter med å få bra lyd når jeg settern på rythm?

Det blir mye svakere og skurrete som oftest, får ordna det med å sitte og ta den switch-pinnen litt frem og tilbake da plutselig funker den helt fint igjen.

Endret av Supernaut_
Lenke til kommentar
Det er humbuckere ja. Merkelig om du får dårlig lyd i en EP SG. De er brukbart gode. Kan være noe galt med switchern ja. Dårlig kontakt med halshumbuckeren?

Det kan virke så. Har ikke peiling på hvordan man fikser sånt men kan ta den med til onklen min som nyling har bytta miccer på sin Les Paul så han vet sikkert littegranne mere.

Lenke til kommentar
Hva med .......

KRAFTAKKORDER !

Blir ikke mer rock enn det...

styrkeakkorder eller maktakkorder hørtes like bra ut det.

"hmm, det hadde passa bedre med et par maktakkorder etter det mellomspillet der..."

ser det for meg :p

Nå som vi er først inne på det, er det norske ord på..

- lick? ("det var et tøft blues-lick")

- Sweeping?

- economy og alternate picking?

- et norskt verb som er på likhet med å pinche/squeale? tenker ikke på "å lage en kunstig overtone" men å finne et verb som betyr det samme ( - å overtone :roll: )

- string ferrules?

Hahaha, KRAFTAKKORD får min stemme XD

Skal vi se..

lick - SLIKK (så klart) "det var et snasent blå-slikk du hadde der"

Sweeping - bainjsoping

Alternate picking - Alternerende plukking

To pinch an artificial harmonic/To squeal - Å squeale. Rett og slett.

String ferrules - Fæ-rullåa

Vad tycks? ^^

Hva med klypehyl? :p

Lenke til kommentar
Er det lurt å gå for en Epiphone Les Paul Standard framfor LP100? Standard koster 1500kr mer, men jeg er villig til å betale det hvis det er verdt det.

Har aldri prøvd en LP100, men Standard har jeg kun lovord om. Veldig fin gitar etter min smak, så den kan hvertfall anbefales. LP100 har jeg som sagt ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...