Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en hardbarka rørmann da, så kan ikke uttale meg for mye om AVT, men jeg syns det er flere hakk bedre enn MG.

Du vil nok få en god del mer trøkk i et 1960A enn i AVT kabinettene.

Viss du plukker opp et brukt 1960A rundt 4000, så kan du senere bruke det når du har råd til røramp.

Det ser jeg på som beste løsning :)

Hvilke gitarer har du tenkt på?

Budsjett?

Lenke til kommentar

er egentlig veldig åpen for hvilken type gitar det blir. har tenkt litt på en eller annen Ibanez superstrat (er det ikke det de heter?) eller en LTD kh-202. Vet ikke om jeg tør si noen bestemt øvre prisgrense, men det blir neppe noe til over 8000,-.

Kan vel også nevne at jeg spiller for det meste rock og metal, kan vel kanskje kalle meg sologitarist (hvertfall wannabe :p).

Lenke til kommentar

Jeg syns KH-202 er overpriset da og liker ikke floyd rose kopien særlig godt, men for all del viss du har prøvd den og liker den så gjerne kjøp den :) Men det er en STOR fordel å ha en god gitar som ikke har floating trem, for da kan du skifte tuning uten problem.

Min anbefalning ville vært å kjøpe en brukt SLSMG soloist til rundt 4500 (nypris ca 10 000) og bestille EMG ZW fra USA til ca 1100 kroner og så montere de selv (Eventuelt få montør til å gjøre det)

Da får du en helt super metall/rock gitar!

Har ingenting å utsette på den, meget kul finish og lekkert ibenholt gripebrett. Jeg bruker den langt mer enn min andre Jackson som kostet nesten 10 ganger så mye, pga av at den har fast stol.

Er morsomt med aktive pickuper, får en del andre tonale muligheter da, SÆRLIG kombinert med e-bow :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg fikk tak i en på www.finn.no :)

Lurt å følge med bruktmarkedene i en måned (eller så lang tid som trengs) , da dukker det ofte opp ting av interesse!

www.musikkweb.no og www.finn.no er gode bruktplasser.

Viss du noen gang kommer over en skikkelig PRS til under 10 000 , så løp og kjøp! (eller si fra til meg først :dribble: )

Lenke til kommentar

Hvor kraftig forsterker trenger man strengt tatt for å drive et 4*12" høytalerkabinett? F.eks. et Marshall ATV som tar maks 200w. Har en peavey bandit 112, den har en forsterker på 100w, vil denne klare å drive et slikt kabinett sånn temmelig ok? (det er utgang for ekstern høyttaler på forsterkeren)

Lenke til kommentar

AVT er en såkalt hybrid-forsterker kun med rør i preampen, som fks Vox Valvetronix.

Jeg syns ikke det klarer å emulere rør-lyd noe særlig bra, men hjelper nok litt på tonen iforhold til en Randall ren transistor-amp.

En 100W Peavey bandit vil nok kunne drive kabinettet helt fint, men tror ikke det vil bli den ultimate lyden for å si det sånn.

Maks watt er hva kabinettet TÅLER, ikke hva du trenger for å drive det.

Fks du trenger aldri mer enn en 100W all-tube amp for å drive et 1960A til bristepunktet. Men så skal det sis at rør-watt er mye "louder" (kommer ikke på det norske ordet :p har sovet hele dagen) enn transistor.

Jeg har spillt med forskjellige gitarister som har hatt Randall open-back komboer & half stack, Marshall MG og Crate transistor-amper. Jeg bruker selv en Marshall DSL100 Full stack (kommer an på anledningen, ofte bruker jeg bare 1960A kabinettet) og å få en balansert lyd med de de andre gitaristene funket VELDIG dårlig!

2. Gitaristen i bandet insisterte på å skru seg selv opp hele tiden så da hørte publikum i front bare transistor-vrælingen, mens lenger bak ble det bare oppfattet som bråk over rørtonen.

Å få en balansert lyd med transistor og rør når man spiller higains-musikk er så og si umulig har jeg erfart, og anbefaler deg ikke til å prøve det, rør skjærer generelt bedre igjennom enhver miks.

Og jo mer man presser røret, jo fetere gain for man.

Med transistorer så er det omvendt.

Jeg anbefaler alle og enhver som spiller musikk av den tyngre typen å holde ut med utstyret de har til de har råd til en brukt rør-amp, de vil tjene mye på dette i live-sammenheng.

En venn av meg som spiller igjennom et PA-anlegg med en Ibanez fuzz pedal får sjelden spillejobb samme plass to ganger pga den grusomme lyden fra riggen hans, så vær advart.

Jeg ber dere å lese dette med en dråpe salt, for mangel på søvn de siste 40 timene kan føre til ganske utilgivelige grammatiske feil :p

Lenke til kommentar

www.sound1.no/ har lagersalg nå, og har en god del Danelectro effektpedaler til fristende priser. Jeg vet bare ikke hvordan de høres ut :p

Jeg skjønner hva vibratoeffekt er, men de andre står det ikke godt beskrevet hva gjør. Noen som kan fortelle hva de forskjellig Danelectropedalene gjør? Eller om noen kan si navnet på en sang en slik/lignende pedal er brukt? :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tatt de såkalte lagersalgene til Sound1 helt på alvor. Danelectro er en billigprodusent, og var jeg deg, ville jeg heller funnet brukte effektpedaler av bedre produsenter.

Jeg kjenner litt til Sound1, og personlig boikotter jeg dem pga. at de er noen sleipe (fyll inn skjellsord).

Lenke til kommentar
er egentlig veldig åpen for hvilken type gitar det blir. har tenkt litt på en eller annen Ibanez superstrat (er det ikke det de heter?) eller en LTD kh-202. Vet ikke om jeg tør si noen bestemt øvre prisgrense, men det blir neppe noe til over 8000,-.

Kan vel også nevne at jeg spiller for det meste rock og metal, kan vel kanskje kalle meg sologitarist (hvertfall wannabe :p).

Bare sånn P.S. KH-202 koster vel godt under 8000 nå (kjøpte min for 6000...). Så det finnes sikkert gitarer med bedre lyd og materiell til 8000.

Lenke til kommentar

Har gjort det store jeg nå ;) . Etter å ikke ha spilt gitar på 5-6 år (satsa på trommer, seinere litt bass), skaffa jeg meg nylig en deal på en rå gitar, til en veldig fin pris, kunne rett og slett ikke avslå... Washburn X40 Pro, svart finish, nye låsestemmeskruer+seymour duncan dimebucker i stolposisjon. Inkludert koffert med nypris 2000... Totalsum 3000 kr. (vennetjeneste kan man si).

Gitaren skal vel se ca. sånn ut selv om jeg ikke har fått noe bilde av den faktiske gitaren...

x40Blille.jpg

Har den antagelig neste torsdag. Så var det bare å skaffe seg en forsterker, selv om jeg har et lite PA-anlegg jeg kan kjøre den på midlertidig da... :thumbup: Blir moro med litt gitar-klimpring igjen.

Lenke til kommentar

Ok, dilemma:

Jeg har bursdag, også får jeg sikkert penger.

Hadde tenkt å bruke de pengene på en akkustisk gitar, siden mamma sin ikke er super. Men så fant jeg ut at jeg kanskje ikke trengte det, også fikk jeg lyst til å kjøpe en annen ting:

Gitaren min, fender stratocaster squier, har floating trem (det er det vib-arm heter, ikke sant?). DET LIKER JEG IKKE! Derfor har jeg litt lyst til å kjøpe meg en ny gitar, denne uten floating trem, sånn at jeg får en gitar uten floating trem som jeg kan skifte tuning på osv. Men jeg vet ikke om jeg "fortjener", eller har bruk for, en ny gitar. Jeg har spilt i et halvt år, og spiller jævlig mye, men fendern funker jo forsåvidt. Det er kun det at jeg ikke er helt fornøyd med den.

Hva synes folket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...