Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det var vel litt tynt Kim :p

 

Du kjenner nok allerede til den tonebryteren helt øverst...

Den ene tonekontrollen styrer den ene humbuckeren, og kan gjøre tonen skarpere. den andre gjør det samme med den andre humbuckeren. Før du har fått deg en knallpedal, trenger du ikke bruke dem særlig, og du kan la dem stå på maks 24/7 :)

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg har spilt klassisk gitar i 3 år nå, og har lyst til å prøve elgitar. Har aldri spilt elgitar før, men det frister veldig å kjøpe en. Hvis jeg først skal kjøpe vil jeg gjerne ha en av litt kvalitet, så det skal friste å spille på den, og som jeg kan ha en stund. Hvor mye bør man ut med for å få en ok gitar + alt det andre man trenger? Har ikke noe særlig peiling på elgitar, er selvlært, så kan ikke noe særlig "gitarspråk". :p

 

Om noen har peiling på hvor mye jeg burde legge på bordet for å få noe som ikke bare er boss, hadde det vært kjekt. Skal primært brukes på et middels stort gutterom, så trenger ikke være allverdens power, så lenge det låter litt bra. Bruksområdet blir vel litt av hvert, men liker godt Pink Floyd, Eagles og noe av Zeppelin. Om noen har noen konkrete forslag hadde det vært supert. Skal vel ta meg en tur til en butikk i nærheten en gang, for å prøve forskjellige gitarer, men greit å vite litt hva man skal være på jakt etter osv. :p

 

 

 

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke komme med anbefalinger når det gjelder gitar, men du trenger en forsterker som kan gi deg et bredt spekter av lydkarakteristikker. Jeg har nylig kjøpt en Cube 30x (rundt 2000,-) som jeg er overvettes fornøyd med.

 

Det skal nevnes at jeg har spilt aktivt i over 25 år, og har hatt et rikelig utvalg forsterkere i alle prisklasser. Det jeg kan si om cube 30x er at den gir et svært troverdig utvalg av ulike forsterkertyper/krakteristikker (du har alt fra blackface til 5150), samt en mer enn brukbar effektdel (delay, chorus, reverb etc) I tillegg får du en innebygd tuner.

 

Den gir trøkk nok til å være noe mer enn en "hybelforsterker". Bruker denne i øvingssammenheng samt et par studiojobber (teknikerne elsker små forsterkere!)

 

Når det er sagt finnes det flere merker som tilbyr noe av det samme, så ta deg tid til å lese tilbake i denne tråden og bruk gjerne Google for å finne tester av aktuelle gitarer/forsterkere.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte å bestille en liten teori-pakke fra Amazon:

-Chord Chemestry

-Modern Chord Progressions

-Jazz Guitar Single Note Soloing, Volume 1

Alle med samme forfatter, Ted Greene

 

Noen som har erfaringer med disse bøkene?

Evt, forslag til andre bøker, som omhandler det samme, eller andre gode gitarbøker, som egentlig kan omhandle det meste som har med gitar å gjøre. Spillemessig selvfølgelig :)

Lenke til kommentar

Noen som har peiling på tunerene til PRS Custom?

 

Bilde her: http://www.prsguitars.com/csc/tuners/wing3.html

 

Altså, de vingene er løse til meg. Har byttet strenger helt fint helt til jeg kom til de to siste, som er løse og bare svaier rundt. Hjelper ikke å skru på selve stemmenøklene heller. Er de virkelig ødelagt? Synes å huske at de var løse på en anna en og, men fikk den stram igjen. Noen som vet hvordan jeg gjør det?

 

 

 

edit: NEVERMIND, fikk det til:)

Endret av razh0r
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
fenderen min begynner å bli full av fingeravtrykk, og noen svettemerker helt bak... hva er best til å tørke vekk dette med?

en våt klut? tørrklut? mikrofiberklut? engangs-jif-kluter? what?

9581690[/snapback]

 

 

bare å gi opp, hvis du skal pusse gitaren hele tia får du ikke tid til å spille på den.

Lenke til kommentar
Noen som har peiling på tunerene til PRS Custom?

 

Bilde her: http://www.prsguitars.com/csc/tuners/wing3.html

 

Altså, de vingene er løse til meg. Har byttet strenger helt fint helt til jeg kom til de to siste, som er løse og bare svaier rundt. Hjelper ikke å skru på selve stemmenøklene heller. Er de virkelig ødelagt? Synes å huske at de var løse på en anna en og, men fikk den stram igjen. Noen som vet hvordan jeg gjør det?

 

edit: NEVERMIND, fikk det til:)

9579158[/snapback]

 

Fint om du kunne poste løsninga også, til glede for andre som kanskje kommer borti samme problem!

Lenke til kommentar
fenderen min begynner å bli full av fingeravtrykk, og noen svettemerker helt bak... hva er best til å tørke vekk dette med?

en våt klut? tørrklut? mikrofiberklut? engangs-jif-kluter? what?

9581690[/snapback]

 

Mikrofiberklut er fint, vær forsiktig med fuktighet. Det er veldig lurt å tørke av en gitar ofte, fordi svette inneholder stoffer som tærer på lakken. Gitaren holder seg pen mye lenger. Men nå er det jo så inn med "relic"- gitarer, så kanskje du skal la det være. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...