Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gratulerer! Jeg har så himla lyst på en Les Paul for tiden!

 

Geir :)

9513496[/snapback]

Tiden for å kjøpe nå...

16995,- på diverse steder...

Kampanje fra importøren av Gibson.

www.tre45.no f.eks.

 

Bilder kommer. Akkurat nå er jeg på ferie, så skal se om jeg får posta noen bilder når jeg kommer hjem til helgen.

Lenke til kommentar
hva er forskjellen mellom en les paul, og en fender/ibanez bortsett fra utsende?

9513763[/snapback]

Lyd og spillbarhet.

Har lyst til å være særs subjektiv her nå, men rent objektivt sett så er ibanez kanskje mer egnet til speed metal, raske soloer enn f.eks. fender og gibson les paul.

For min spilling så egner Gibson Les Paul mest. Ibanez er for min del bare morro å "ta av" på nå og da.

Fender er kanskje mer all-around enn noen andre gitarer. Tenker da spesielt på Stratocaster.

 

Men dette var svært generelt. Det finnes mange Les Paul'er...og ikke bare hos Gibson. Les Paul refererer mye til formen, mens Fender og Ibanez er produsenter.

Gibson har også gitarer som egner seg godt til "gitar-onanering". Flying V f.eks.

 

Alle produsenter har gitarer med forskjellige egenskaper og lyd. Jeg tror første del av svaret mitt er det svaret du er ute etter, men som sagt... det er utrolig generelt.

Du må nesten prøve ut selv og finne det som passer deg best.

 

For meg er utseende nesten like viktig som alt annet, spesielt hvis jeg skal betale noen tusen for det. Der er det ingenting som slår en vakker Gibson Les Paul...men det er min egne personlige subjektive vurdering.

 

Men selve drømmegitaren er Mark Knopflers Pensa Suhr...men de koster noe mer enn jeg er villig til å betale for en gitar. Dette er også basert på utseende og lyd.

 

Hadde PRS som drømmegitar før. Prøvde en PRS Tremonti SE som var utrolig god å spille på. Tenkte at hvis den til 6000,- (ca) er så god, så må jo de proffe gitarene deres være langt bedre enn Gibson Les Paul. Siden har jeg prøvd mange PRS gitarer til 20.000,-+++ og bare blitt skuffet. For meg er de nesten vond å spille på, med tanke på prisen. Like gode og høres like bra ut som mange gitarer i 4-5000,- klassen. Men Tremontien er meget bra....

Lenke til kommentar

hei, på gitaren min så har jeg 2 humbuckere, og en singelcoil i midten, jeg er ikke helt fornøyd med pickupen, lyden er veldig lav, også blir lyden litt rar, er dette vanlig? har tenkt til og bytte den ut, noen anbefallinger? også lurte jeg på om man kan få tak i en sån greie som gjør at man bruke en coil på humbuckeren om gangen

Lenke til kommentar

Du tenker på en såkalt "coil splitter". Det er rett og slett en bryter, gjerne montert sammen med et potmeter. Man kan skifte ut en volum- eller tonekontroll på gitaren, og sette inn en slik.

Det du må huske på, er at man må ha en humbucker som har fire tilkoblingsledninger for å kunne bruke en coilsplitter. Har pickupen bare to, er det rett og slett ikke noe å koble til bryteren. Nå skal det sies at det er mulig å bygge om en humbucker, men tror ikke det er det første loddeprosjektet man skal forsøke seg på, for å si det slik :D

Lenke til kommentar

Hvor langt kommer man uten å kunne musikkteori egentlig?

jeg kan next to nothing, men kan både spille å improvisere, men lurer på om teorien er "nødvendig", dersom jeg klarer å lage fete riff og slikt uten å kunne noter og skalaer i hodet...

Jeg planlegger jo å spille mye innenfor metallsjangeren, og der er det jo ikke vits i med bluesskalaer og slikt (eller er det?)

 

Er det noen gode kjente (metall)band som har sagt at de spiller uten teori, eller kan alle teorien både opp,ned, fram og tilbake?

 

:)

Lenke til kommentar
men åssen finner jeg ut om det er 4 ledninger på humbuckeren?

9516035[/snapback]

se om det kommer 4 ledninger ut fra humbuckeren...

og er det et projekt som er verdt og satse på?

9516035[/snapback]

Nei...

 

 

Hvor langt kommer man uten å kunne musikkteori egentlig?

9516012[/snapback]

Mange metallband spiller uten noe spesielt god teori bak seg. Selv synest jeg det meste av slik musikk er dritt, men hver sin smak. Uten teori kan du likevel gå glipp av en god del som kan hjelpe å gjøre musikken din bedre. Jeg vet jeg hadde greid å lage bedre musikk om jeg hadde vært bedre på musikkteori. Mye å lære fra jazz og blues forresten.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Hagstrøm i Bergen tar vel inn de fleste Hagstrømgitarer om du bare spør pent.

9497080[/snapback]

 

Ja, det håper jeg. Har sendt de mail.

 

Gitaren er visst US-only, fikk tilbake mail fra Tre45 nå.

 

Venter fortsatt på mail fra Hagstrøm. Hva skal jeg gjøre hvis de ikke tar den inn?

 

Jeg ser at de selger gitaren på Playback Guitar, men hvor trygt er det å bestille der? Er sjansen stor for at jeg kan få et 'mandags-produkt'; med div skader på lakk, løs jack-kontakt osv?

Lenke til kommentar

Snufs...

 

Nå har jeg lagt min Custom Shop Albert Collins Telecaster ut for salg på Finn. (Ingen link, det er ikke lov.) Det var faktisk den første gitaren i min tele-samling. (Men ikke min første Telecaster, jeg hadde en på begynnelsen av 80-tallet også.) Nå har jeg bare en annen Fender Tele igjen, pluss et par custombygg.

 

Trist å selge en så god gitar, men trenger pengene til å kjøpe en annen øks. Og den ble altfor lite spilt, skal jeg først spille på en Tele blir det helst min Eugen Thinline.

 

AC3.jpg

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...