Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du kan godt le, men det er korrekt. Summetone = 440Hz (A).

9440859[/snapback]

Sånn ca i hvert fall... i følge min kromatiske tuner er den nærmere en G# (om enn en litt høy en)... (Og dersom noen skulle trekke tuneren i tvil, summetonen er også hørbart lavere enn en 440 Hz stemmegaffel) men, om man ikke har noe annet, er det jo et utgangspunkt...

 

M.

 

Edit: Kom i fcrskningsmodus nå... Dersom jeg kalibrerer ned tuneren til å bruke ca 420 Hz som referanse, blir det riktig... Eller altså, summetonen (i hvert fall fra min sentral) er på 420 +/- et par Hz.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Men kan noen gi litt mere seriøse svar :)?

9440880[/snapback]

Som sagt, dersom du skrur A-strengen til å være samme tone som summetonen,blir den ca riktig, så stemmer du D-strengen så den er lik med A-strengen på 5. bånd, G-strengen skal være lik D-strengen på 5. bånd. H-strengen skal være som G.-strengen på 4. bånd og den lyse E-strengen som H-strengen på 5. bånd. Den dype E-strengen skal stemmes så den på 5. bånd er lik med A-strengen, da skal den også klinge "likt" med men 2 oktaver dypere enn den lyse E-strengen, den skal også klinge "likt" men 1 oktav dypere enn A-strengen på 7. bånd og D-strengen på 2. bånd.

 

Det er enkelt og kjapt å stemme med tuner, men man bør kunne stemme "på øret" også. Forresten har jeg vært borti en del gitarer som er innmari vanskelige å stemme om de ikke er "i kammer" altså at utgangstonen er rimelig riktig. I teorien skulle ikke det ha noe å si, men i praksis... :hmm:

 

Lykke til!

 

M.

Lenke til kommentar

Dette med at summetonen var 440hz var vel mer i gamledager, nyere telefoner har ulike summetoner har de ikke?

 

Kan forsåvidt nevne at A strengen på gitaren er 110 hz (og 55 på bassgitar).

 

Det vil si at dersom du har 440hz (summetonen, eller f.eks. stemmegaffelen), kan du stemme 2. overtone til A strengen identisk med referansetonen. Du holder bare pekefingeren forsiktig på 5. bånd på A strengen.

 

Jeg har ikke stemmeapparat, bruker kun gaffel og hodet.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Ja, det er var ikke den verste fargen å få, så det er godt mulig jeg beholder den..er bare det at jeg var instillt på skinnende svart ;)

 

Takk forresten :D

 

edit: Nå har jeg snakket med gitarhuset, og de skal sende en ny, i skinnende svart..så det kommer et nytt bilde her om en ukes tid :!:

Endret av Thomas`
Lenke til kommentar
Like vanleg med 22.

9446503[/snapback]

Mje, nei, ja, jo, tja.

 

 

:green:

 

Ein ting er i alle fal greit. Ein Fender skal IKKJE ha 24-bånd. :---S

 

 

Edit: Fann forøvrig denne liggjande og slenge på jobb i dag:

post-26831-1189183857_thumb.jpg

 

Mistanke om at det kan vere ein gammal Harmony/Silvertone.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...