huf Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 I telefonen din er summetonen din en A. LOL 9440784[/snapback] Er det nå jeg skal le, eller? 9440837[/snapback] Du kan godt le, men det er korrekt. Summetone = 440Hz (A). Lenke til kommentar
greiven Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Men kan noen gi litt mere seriøse svar ? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Du kan jo bruke en online gitartuner, f.eks. denne, evt kjøpe deg en tuner for et par hundrelapper. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) . Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Du kan godt le, men det er korrekt. Summetone = 440Hz (A). 9440859[/snapback] Sånn ca i hvert fall... i følge min kromatiske tuner er den nærmere en G# (om enn en litt høy en)... (Og dersom noen skulle trekke tuneren i tvil, summetonen er også hørbart lavere enn en 440 Hz stemmegaffel) men, om man ikke har noe annet, er det jo et utgangspunkt... M. Edit: Kom i fcrskningsmodus nå... Dersom jeg kalibrerer ned tuneren til å bruke ca 420 Hz som referanse, blir det riktig... Eller altså, summetonen (i hvert fall fra min sentral) er på 420 +/- et par Hz. Endret 6. september 2007 av mysjkin Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Men kan noen gi litt mere seriøse svar ? 9440880[/snapback] Som sagt, dersom du skrur A-strengen til å være samme tone som summetonen,blir den ca riktig, så stemmer du D-strengen så den er lik med A-strengen på 5. bånd, G-strengen skal være lik D-strengen på 5. bånd. H-strengen skal være som G.-strengen på 4. bånd og den lyse E-strengen som H-strengen på 5. bånd. Den dype E-strengen skal stemmes så den på 5. bånd er lik med A-strengen, da skal den også klinge "likt" med men 2 oktaver dypere enn den lyse E-strengen, den skal også klinge "likt" men 1 oktav dypere enn A-strengen på 7. bånd og D-strengen på 2. bånd. Det er enkelt og kjapt å stemme med tuner, men man bør kunne stemme "på øret" også. Forresten har jeg vært borti en del gitarer som er innmari vanskelige å stemme om de ikke er "i kammer" altså at utgangstonen er rimelig riktig. I teorien skulle ikke det ha noe å si, men i praksis... Lykke til! M. Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Altså, du har A440. Om summetonen er 100% rett, er eg ikkje sikker på. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 (endret) Dette med at summetonen var 440hz var vel mer i gamledager, nyere telefoner har ulike summetoner har de ikke? Kan forsåvidt nevne at A strengen på gitaren er 110 hz (og 55 på bassgitar). Det vil si at dersom du har 440hz (summetonen, eller f.eks. stemmegaffelen), kan du stemme 2. overtone til A strengen identisk med referansetonen. Du holder bare pekefingeren forsiktig på 5. bånd på A strengen. Jeg har ikke stemmeapparat, bruker kun gaffel og hodet. Endret 6. september 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
huf Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Står det meste om summetone her. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 Du kan jo bruke en online gitartuner, f.eks. denne, evt kjøpe deg en tuner for et par hundrelapper. 9440927[/snapback] Tusen takk, den hjalp meg virkelig Lenke til kommentar
Epixx Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Da har jeg fått henta gitaren jeg bestillte hos gitarhuset, men de har selvsagt sendt meg feil farge..usikker på om jeg skal sende den tilbake, ettersom de er så sinnsykt treige. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) . Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
Epixx Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Ja, det er var ikke den verste fargen å få, så det er godt mulig jeg beholder den..er bare det at jeg var instillt på skinnende svart Takk forresten edit: Nå har jeg snakket med gitarhuset, og de skal sende en ny, i skinnende svart..så det kommer et nytt bilde her om en ukes tid :!: Endret 7. september 2007 av Thomas` Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 hvor mange bånd er det på den halsen egentlig? 24? min nye hadde bare 21 Lenke til kommentar
Enojo Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Det er vel normalt at en Fender har "bare" 21 bånd da. Lenke til kommentar
huf Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Det er vel normalt at en Fender har "bare" 21 bånd da. 9446457[/snapback] Like vanleg med 22. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 (endret) Like vanleg med 22. 9446503[/snapback] Mje, nei, ja, jo, tja. Ein ting er i alle fal greit. Ein Fender skal IKKJE ha 24-bånd. :---S Edit: Fann forøvrig denne liggjande og slenge på jobb i dag: Mistanke om at det kan vere ein gammal Harmony/Silvertone. Endret 7. september 2007 av KimNK Lenke til kommentar
Strat90 Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Valkyria, jeg tenkte også mye på dette da jeg kjøpte min egen strat, men tro meg, du vil ikke savne de siste båndene så mye som du tror;) Hvis det blir for ille, er det på tide med ny gitar allikavel Lenke til kommentar
Epixx Skrevet 7. september 2007 Del Skrevet 7. september 2007 Pft, 24 bånd er et must Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå