Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bytter strenger for første gang nå, men har vel ikke den letteste gitaren å bytte strenger på. Har en av typen Louder. Tror det er en kopi av en Strato, men går så langt dårlig. Har kommet i gang med 5 og 6 strengen, men når jeg gikk i gang på 4. strengen så røk den når jeg skulle surre opp. På den 5. strengen gikk det bare ca. en halv runde før jeg var redd for at den også skulle ryke.

 

Noen som har lignende gitar eller som kan hjelpe meg? Er et tremolosystem på den, men ikkem av typen Floyd Rose. Noe som ikke gjør det enklere når det er så og si umulig å finne instruksjonsvideoer.

 

Strengene er fra Peavey og er lagd av Nikkel.

9398847[/snapback]

 

ikke stikk strengene helt igjennom stemmeskruene slik at de er stram når du begynner og snurre. La det være nok streng til å surre 4-5 ganger rundt

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

du burde ikke ha nikkel strenger, kjøp stål,

ellers gjør du som sagt over.

 

med den tykkeste trenger ikke så mange runder, holder med en,

de tynneste burde du tre igjennom hullet 2 ganger også tvinne dem opp...

Lenke til kommentar
hei, jeg har nettop kjøpt meg en ibanez grg 170dx og den har justerbar høye på humbuckerne, hvor nærme strengene burde disse ligge?

9398528[/snapback]

Det er egentlig subjektivt. De skal ligge så høyt at du liker lyden. :cool:

 

Du får et kraftigere signal jo nærmere de ligger strengene, som logisk er, men også mer forvrengning. Og du taper sustain om du kommer for nærme, fordi magnetene trekker på strengene.

 

En del mennesker legger bridgepickupen nærmere strengene enn den/de andre. Det har tre årsaker: Dels at strengene svinger mer jo lenger fra stolen du kommer, dels at det er lettere å treffe kanten av pickupen med plekteret jo nærmere den sitter (om det er der du slår an strengene) og dels fordi de ønsker en roligere lyd i neck pickup enn i bridge. Spesielt hvis de er av samme modell.

 

Nå kjenner jeg ikke pickupene på GRG'en, men vil anbefale at du starter på ca 3 mmm avstand (fra den tynne e-strengen til pole piece) på bridgepickup og skrur deg oppover. Skru lite av gangen og hør deg fram. Sett volum og tone-kontrollen på gitaren på fullt, og ha såpass guffe på forsterkeren at du hører endringene mens du skrur, men ikke så mye at forsterkeren vrenger selv.

 

Sannsynligvis havner du på mellom 1,5 og 2 mm når du blir fornøyd. Husk at det ikke er gitaren som skal forvrenge tonen, det gjør du med pdaler og forsterker. Best er resulatet når du ennå har en klokkeklar tone, med maks dynamikk (slik at pickupene plukker opp små endringer i spillestil) og god sustain.

 

Deretter justerer du neck pickup på samme måte. Vær gjerne litt mer konservativ der, så du ender antagelig litt lavere med den.

 

Lykke til.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
viss jeg skal spille mer clean med neck humbucken, og mer solo og rock med brigde burde jeg da ha neck humbuckern lave enn brigde viss jeg har forstått det riktig?

9401725[/snapback]

Ja, det er riktig. Men det kommer an på pickupene. Hvis bridge pickup allerede er kraftigere og "hottere" i seg selv enn neck pickup, så kan det være unødvendig å variere avstanden på den måten. Si hvis du har en humbucker i bridge, og en single coil i neck. Eller om du har en EMG 81 i bridge og en 85 i neck.

 

EMG pickuper kan forørig stå nærmere strengene enn passive, fordi magnetene er svakere og ikke skaper samme magnetisk draget på strengene. Men du ska jo fortsatt ha litt mellomrom så du kommer til med plekteret og så strengene ikke slår borti.

 

En annen ting å tenke på er om volumet skal matche andre gitarer, dersom du har flere. Men spiller du bare på en er ikke det noe problem.

 

Som sagt, start med en konsevativ avstand og skru deg oppover mens du prøver. Når du syned lyden begynner å tape seg, så skrur du litt ned igjen til den er perfekt. Det er viktig å tenke lydkvalitet her, ikke volumn, fordi volumet vil bedre seg hele tiden, men etterhvert på bekostning av lydkvaliteten.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
du burde ikke ha nikkel strenger, kjøp stål,

9399725[/snapback]

 

Laff.

9399752[/snapback]

 

og det betyr?

9400012[/snapback]

Noko med å gå på tur samtidig som du plukkar bær.

9402458[/snapback]

Det betyr: "Jeg synes noe om posten din, men gidder ikke å si hva eller bidra med noe konstruktivt. Så jeg poster bare 'Laff' så andre brukere kan se at jeg synes noe. På den måten øker jeg min status, jeg viser at dette har jeg peiling på, men risikerer ikke å måtte begrunne mitt syn." På fagspråket kalles det spam, altså poster som ikke bidrar til annet en posteren postcount. Slikt vil en våken moderator normalt slette. (Men nå er jeg ikke helt våken for tiden.)

 

En god regel er at skal du kritisere andres poster så fortell hvorfor, og presentert fortrinnsvis argumenter eller dokumentasjon for det du mener er det riktige standpunkt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Noen som har noen erfaringer med Epiphone Les Paul 100? Passer den til nokså nybegynner, som liker og spille rock og heavy metal? Guns n' Roses og Metallica f.eks.

 

Bare lurer skjønner dere, den ser så fint ut i Vintage Sunburst, man kan få den fargen i Norge, ikke sant?

 

:cool:

post-118332-1188650569_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Fikk nå beskjed fra Gitarhuset om at min gitar aldri forlot svergie, for de hadde den ikke... Flott.. venta 2 uker på ingenting.. Så nå blir det vel pengene tilbake, og ut på leting etter en ny gitar.. :s

9398814[/snapback]

 

Huff, den er kjip, sånn kan skje når man ser hvem som eier gitarhuset (eieren av netthandelen.no). Men, min står i alle fall som "sendt" på status..håper den kommer kjapt :)

Lenke til kommentar
Noen som har noen erfaringer med Epiphone Les Paul 100? Passer den til nokså nybegynner, som liker og spille rock og heavy metal? Guns n' Roses og Metallica f.eks.

 

Bare lurer skjønner dere, den ser så fint ut i Vintage Sunburst, man kan få den fargen i Norge, ikke sant?

 

:cool:

9404149[/snapback]

 

Les Paul er en veldig fin gitar. Har en selv. Første jeg kjøpte og er ikke ufornøyd. Kick Music har den tror jeg. (www.kickmusic.no) Jeg har ikke Les Paul 100 da. Den er endel billigere enn min og har bolted neck såvidt jeg vet. LP skal være limt om jeg ikke tar feil igjen. Men det er jo egentlig en bagatell om du vil ha en billig gitar og ikke bryr deg så veldig om finessene. Veldig fin i vintage også. Epiphone har veldig greie nybegynnergitarer.

 

Håper det gav et svar.

Lenke til kommentar
takker for hjelpen Geir, har sittet og justert den nå og satte neck humbuckeren til ca 3mm og brigde til ca 2mm, nå låter den perfekt :D

9403077[/snapback]

 

TWFA har forklart det hele på en utmerket måte, men jeg må få legge til en liten ting. (ikke aktuelt for deg, skjønner jeg) Om man har justert neck-pickupen for nært strengene kan det faktisk føre til at man får klirr (om man har kraftige magneter), noe som kan få en urutinert gitarist til å undre seg over om halsen må justeres. Jeg har hatt noen kunder som har blitt gledelig overrasket over: "neida, jeg justerte litt på pickup-høyden, og det var det hele. halsen er dermed helt fin, og du slipper å betale."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...