Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå fikk jeg lyst å gjette, så får dere si om det er rett eller feil. En 12str har 12 strenger, men de ligger i par. Så de ligger nesten vedsia hverandre så det ser ut som en valig 6str. Den nederste er i standard tuning, men den andre er i en opp eller ned. Er det riktig? Var noe jeg kom på i vill fantasi, men er jo ikke dumt da..

Lenke til kommentar
Nå fikk jeg lyst å gjette, så får dere si om det er rett eller feil. En 12str har 12 strenger, men de ligger i par. Så de ligger nesten vedsia hverandre så det ser ut som en valig 6str. Den nederste er i standard tuning, men den andre er i en opp eller ned. Er det riktig? Var noe jeg kom på i vill fantasi, men er jo ikke dumt da..

9378593[/snapback]

 

De andre strengene (som er "nye" i forhold til en vanlig gitar) er stemt en oktav høyere. Samme forskjellen som hvis du slår på den mørke E-strengen og så gjør det på 12. bånd på den samme strengen, samme note, men en oktav høyere.

Lenke til kommentar

Har bare lyst til å legge til angående 12- strengere, i tillegg til det TWA så korrekt anfører. Skal du kjøpe deg en 12- strenger, så pass på at du får en modell der den oktaverte strengen i paret (den tynne) ligger først i paret, det vil si at det er streng 12, 10, 8 og så videre.

 

Det finnes begge deler, nemlig, og hvis den lyseste strengen er nærmest deg i parene, blir gitaren vesentlig lettere å spille på. Grunnen er at den tynne strengen nærmest "gjemmer seg" bak den tykke hvis den tykke er først. 12- strenger spilles fortrinnsvis med plekter, og det er fort gjort å "hoppe over" anslag på de tynne strengene. Da får du ikke den fine harpelignende lyden, og det eneste utbyttet man har, er endeløse stemmeøkter, og såre fingertupper. :D

 

Det med den tynne strengen som 12, 10 osv. er nok mest vanlig, men har sett på og spilt på flere forskjellige modeller som er strenget "omvendt."

Lenke til kommentar
Har tenkt og kjøpe min første elektriske gitar og har sett litt på denne: Ibanez

 

Og denne her:

Line 6

 

Kommentarer?

9379478[/snapback]

 

Enig med Stigf. Har hørt angående Ibanez RG at man burde kjøpe 370+ også 2005 eller nyere. Leste et sted at de bytta noen pickuper eller noe som var bedre på 2005 og nyere. Vet også at 370 er veldig populær. Bare les på nettet vil du se det samme som meg.

 

Hørt veldig mye fint om Roland 30x. Jeg hadde satsa på den istedet. Har selv 20x, som er en smule dårligere lyd og ikke så mange forskjellige lyder.

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar
Et lite spørsmål om amp: "Jeg" har en Marshall JCM2000 med 1960 kabinett, og lurer på om kabinettet skal stå i 2 eller 4 ohm-porten?

9380478[/snapback]

http://www.marshallamps.com/downloads/file...00_50%20hbk.pdf

evnet kan du se nærmere her :jcm2000 manual

 

 

Har også et spørsmål!

Er det noen som vet bruktpris på jcm800 50w 2 channel med et 4x12 vinklet kab (1960)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...