Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en variant av den øvelsen du postet over Valkyria.

--------------------------1-2----------------------------------------------------2-3--------------------------

---------------------1-2------1-2------------------------------------------2-3------2-3----------------------

----------------1-2----------------1-2--------------------------------2-3----------------2-3-----------------

-----------1-2--------------------------1-2----------------------2-3--------------------------2-3------------

------1-2------------------------------------1-2------------2-3------------------------------------2-3-------

-1-2---------------------------------------------1-2---2-3----------------------------------------------2-3-- OSV

Så gjør du det samme med 3-4 for så og gjøre det med 1-3 og 2-4 før du til slutt gjør det med 1-4.

Når du er ferdig, gjør du det tilbake, den samme veien du kom;

--------------------------4-1----------------------------------------------------4-2--------------------------

---------------------4-1------4-1------------------------------------------4-2------4-2----------------------

----------------4-1----------------4-1--------------------------------4-2----------------4-2-----------------

-----------4-1--------------------------4-1----------------------4-2--------------------------4-2------------

------4-1------------------------------------4-1------------4-2------------------------------------4-2-------

-4-1---------------------------------------------4-1---4-2----------------------------------------------4-2--

Når du har gjort alt dette en hel gang, flytter du hele greia ett bånd oppover. Gjør slik litt oppover til eget ønske :ph34r:

Fingrene er da selvfølgelig

1=pekefinger

2=langefinger

3=ringefinger

4=lillefinger

Dette er fra den store elektriske gitarboka :) Det er også det eneste jeg har giddi og lært meg. Det skal visst funke ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er ikke det som er problemet :p

...

Men f eks slik som Denne:

-----------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------5--7--5------5--------------------------------------------

-----4--5--7--5--4--5--7-------------7------7--5--4--5--4-------4--7---------------

--7------------------------------------------------------------7--6---------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------

(skal spilles fort)

...blir fort vanskelig uten mr. Pinkey :)

...

Er det noen annen måte enn å øve for å få det vekk?

Jo, problemet er at du har problemer med å utnytte Mr. Pinky helt.. :)

Eksempelet du ga er identisk med skalaen jeg ga deg..

Der har du pekefinger på 4. bånd... osv til lillefinger på 7. bånd..

Når du da spiller det du har her, skal KUN lillefinger være på 7. bånd.. KUN!! :)

Nei, det er ingen annen måte enn å øve! :p ..du kunne kanskje ha vært et Gudebegavet naturtalent, men på en annen side; da hadde vi vel ikke hatt denne diskusjonen her! :p hehe.. så, nei.. ikke så mye annet enn å gjøre..

Det JEG ville frem til.. er at du tenker BEVIST på at lillefinger skal være med der den kan.. slik som i eksempelet ditt.. (og mitt) .. der KUN lillefinger "SKAL" være den som kontrollerer 7. bånd..

Klarer du å tenke på dette når du spiller låter, osv.. så har du kommet et stykke på vei.. tenker du på dette, vil du dermed unngå at du "skipper vekk" å bruke lillefingeren, til fordel for fingrer du behersker bedre.. :)

og, den korte versjonen..

Svar: Nei, man må øve..

Hva jeg skulle frem til: bare et tips til øving!

:)

Lenke til kommentar
Den klassiske 1-2-3-4 øvelsen er vel best på styrke?

9340653[/snapback]

Vet ikke om du snakket generelt, eller til meg.. men, er det ikke det man/han trenger da!? :p

Selv snakker jeg egentlig ikke så mye om en "1-2-3-4" -øvelse, men mer hvordan man faktisk "skal" spille noe.. for det "riktig spilling" at hver finger har sin "egen plass" ..

Poenget mitt er fremdeles (hvis det fortsatt skal være uklart): Bruk lillefingeren! Ikke "dropp" å bruk den (slik som jeg også ofte kunne gjøre helt i starten), til fordel for andre fingrer som man har bedre kontroll over..

Lenke til kommentar

Kom over en fin øvelse som Vai bruker i et gitar blad en gang:

||----------------------------------------------7-8-9-6--------------------------------------

||-------------------------------------6-7-8-9----------8-9-6-7----------------------------

||----------------------------9-6-7-8----------------------------9-6-7-8-------------------

||-------------------8-9-6-7-----------------------------------------------6-7-8-9---------

||----------7-8-9-6-----------------------------------------------------------------7-8-9-6

||-6-7-8-9-----------------------------------------------------------------------------------8-9-7-6

Var litt vrien i begynnelsen.

Finger plasseringen blir 1 på 6 2 på 7 3 på 8 og 4 på 9, for de som lurte :)

Lenke til kommentar

Jeg har et aldri så lite (dumt) spørsmål: Er gitaren min ekte saker (Squier Showmaster)? Fikk den og en Roland Microcube-forsterker for et par tusenlapper, men "skikkelige" gitarer (Fender og Gibson sine modeller) pleier vel koste en del?

Uansett, her et par bilder jeg tok. Kanskje dere kan fortelle meg litt om gitaren om dere får til å lese det som står. Jeg syns jo den er grei å spille på og alt det, men jeg er slettes ingen ekspert.

Lenke til kommentar

Nå har jeg faktisk lest gjennom hele tråden. :) Det tok noen dager, men jeg synes jeg har lært en god del. Jeg kommer vel til å henge mest i nybegynnertråden inntil videre, men følger med her også. Jeg har kjøpt en Yamaha APX500 kassegitar, og tenker at jeg kjøper en Epi LP Standard også, gitar er morsomt! ;)

Lenke til kommentar
Nå har jeg faktisk lest gjennom hele tråden. :) Det tok noen dager, men jeg synes jeg har lært en god del. Jeg kommer vel til å henge mest i nybegynnertråden inntil videre, men følger med her også. Jeg har kjøpt en Yamaha APX500 kassegitar, og tenker at jeg kjøper en Epi LP Standard også, gitar er morsomt! ;)

9341294[/snapback]

Du har lest 407 -sider?! :ohmy:

Lenke til kommentar
Nei, er du gal! Jeg har 40 innlegg pr side, så jeg slapp med drøyt 200 sider. ;)

Jeg har for vane å lese mye om nye ting jeg interesserer meg for. :)

9343005[/snapback]

DA så.. *puh* .. begynte å lure.. :tease:

Håper du ble klokere i hvert fall! :)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med Marshall Valvestate VS100h?

Vet av en til 2000,-. Jeg har prøvd en, men har ikke anledning til virkelig å teste den. Uten kabinett...

Lyd kul "bluesy" lyd med fender stratocaster med neck pickup, men skulle gjerne visst om hvordan den er med en Gibson Les Paul... Type standard, classic eller custom som jo er en av de tre jeg har som intensjon å kjøpe i løpet av høsten.

Gode, dårlige erfaringer.

Antar at emulatorutgangen på denne ikke er noe særs å skryte av heller ettersom det ble sagt i et tidligere innlegg da jeg spurte om Marshall DFX100H.

Endret av Griffin
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med IDL gitarer? Fant en liknende Pensa Suhren jeg snakka om for noen sider siden.. Kosta 3950 på tilbud. Husker ikke modellnavnet, men kan finne det ut.

Men først og frems, noen med erfaringer? Var iallefall genialt god å spille på ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...