Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis den skal heilt ned i A bør det i alle fall vere .60 og opp. .56 duger til H, men gitaren har òg ein del å seie på kva strengar ein bør bruke.

9328999[/snapback]

Ah ok, tenker jeg går for .10 - .46-pakke pluss en .60 da. Søkte litt rundt, og virka som det skulle passe bra for A. Kanskje et dumt spørsmål, men er det mulig å få kjøpt strenger enkeltvis, eller må jeg kjøpe en pakke med en .60 i tillegg til .10 - .46-pakka? Noen forslag til nettbutikk å bestille fra og? Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Hvis den skal heilt ned i A bør det i alle fall vere .60 og opp. .56 duger til H, men gitaren har òg ein del å seie på kva strengar ein bør bruke.

9328999[/snapback]

Ah ok, tenker jeg går for .10 - .46-pakke pluss en .60 da. Søkte litt rundt, og virka som det skulle passe bra for A. Kanskje et dumt spørsmål, men er det mulig å få kjøpt strenger enkeltvis, eller må jeg kjøpe en pakke med en .60 i tillegg til .10 - .46-pakka? Noen forslag til nettbutikk å bestille fra og? Takk for all hjelp!

9332344[/snapback]

Dette er linker fra Sam Ash i USA, men det er forskjellige 7strengers gitar-strenger som en hvilken som helst musikkbutikk kunne importert/tatt inn fra distributør. Jeg vet også at Stikker.NO tar spesialbestillinger. Vet ikke hvor mye de vil ha for det, men..

http://www.samash.com/catalog/categorysub....=categorysearch

Korn signatur strengene der fra Dean Markley har størrelses kombinasjonen du er ute etter ;)

Endret av Strat90
Lenke til kommentar
Jeg visste litt hvordan en kill switch fungerer fra før, men jeg har nok ikke gitar som kan ha mulighet for dette. Jeg har uansett vurdert lenge å kjøpe en ny gitar, men blir nok en stund til siden denne fortsatt fungerer bra.

Hadde vært gøy å kunne laget en selv. Finnes sikkert noen tutorials på nett.

Den les paul'n så veldig stilig ut. Det eneste som blir hinder, er nok prisen, som sikkert er høyere enn fjellet bak huset mitt  :ph34r:

9330304[/snapback]

Nja, du får den for under tusen dollar i USA. Her på berget har Sound1 priset den til 8890 kroner. Det er ikke galt for en LP.

Link

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Eg har prøvd 2.

For det første tykkjer eg den er rompestygg og voldtekt og som rein blasfemi å rekne samanlikna med det klassiske LP-designet, men det er jo ein smakssak. Så til sjølve gitaren. Eg vart rett og slett ikkje imponert i det heiletatt! TI(!)tusen kroner for denne gitaren er direkte latterleg. Du betalar ekstra for at den blir produsert av høgtlønna arbeidarar i USA sansynlegvis av dei med kortast erfaring i Gibson-fabrikken, så kan du legg til litt for at den har open-book headstock og Gibson-logo. Kvalitetsfølelsen var totalt fraværande sjølv om forholda KUNNE ha lege til rette for det. ibson har desverre spara inn aaalt for mykje på denne gitaren og prissatt den aaaalt for høgt.

Edit: For 10k kan du få ein brukt Classic. Tonnevis meir gitar for pengane.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar

Jeg har i det siste merket (siden jeg prøver meg på vanskeligere og vanskeligere sanger...) at jeg har et problem med å spille med lillefingeren...

er det normalt, og kan jeg klare meg videre med å bare bruke ring, lange og pekefingeren? Noen andre med erfaring som kan fortelle?

og er det noen måte å få med lillefingeren på?

:)

Lenke til kommentar
Jeg har i det siste merket (siden jeg prøver meg på vanskeligere og vanskeligere sanger...) at jeg har et problem med å spille med lillefingeren...

er det normalt, og kan jeg klare meg videre med å bare bruke ring, lange og pekefingeren? Noen andre med erfaring som kan fortelle?

og er det noen måte å få med lillefingeren på?

9337399[/snapback]

Ikke annet enn øving, i grunnen..

Lillefingeren er jo ikke akkurat den sterkeste tassen i familien.. så det trengs litt ekstra øving med akkurat den..

Et lite tips for nybegynnere; Tving deg selv til å ha EN finger PER bånd!! (Her er det unntak, selvfølgelig).

De fleste skalaer kan spilles over 4 bånd.. ta f.eks C-dur -skala, og begynn på 8. bånd, lav E-streng -og jobb deg så opp til høy E -streng.. Over den skalaen bruker du kun bånd 7, 8, 9 og 10.. spill den skalaen! Og TVING deg selv til at hver finger har sitt eget bånd!!

Pekefinger tilhører 7. bånd, langefinger til 8., ringfinger til 9. og lillefinger til 10. bånd..

Men, ikke bare skalaer.. alt du spiller.. har du mulighet (er selvfølgelig masse unntak), så spill så langt det gjør seg (forsvarlig i forhold til stykket) gjøre: la hver finger ha kontroll over et bånd for seg selv..

Lenke til kommentar

det er ikke det som er problemet :p

f eks skalaer (som vanligvis ikke går så fort) går greit, samt den øvingsteknikken der man spiller:

-1-2-3-4----------------------------------------------------------------------------------2-3-4-5-

----------1-2-3-4----------------------------------------------------------------2-3-4-5----------

-------------------1-2-3-4----------------------------------------------2-3-4-5-------------------

----------------------------1-2-3-4-----------------------------2-3-4-5---------------------------

-------------------------------------1-2-3-4-----------2-3-4-5------------------------------------

-----------------------------------------------1-2-3-4---------------------------------------------- OSV....

Men f eks slik som Denne:

-----------------------------------------------------------------------------------------

-----------------------------5--7--5------5--------------------------------------------

-----4--5--7--5--4--5--7-------------7------7--5--4--5--4-------4--7---------------

--7------------------------------------------------------------7--6---------------------

-----------------------------------------------------------------------------------------

(skal spilles fort)

...blir fort vanskelig uten mr. Pinkey :)

Jeg klarer å bruke selv fingen, men problemet er at jeg ikke bruker den bevisst...

f eks

----------------------------------

---------------7------------------

---7--9--10-------10--9--7--9--

der bruker jeg pekefingen på D7, ring på D9 og sklir så bort på D10 med ringfingen...

Er det noen annen måte enn å øve for å få det vekk?

:ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...