Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Alle cubene har 1/4" jackutgang til hodetelefoner. cube 15 er ikke noe dårlig kjøp, for all del. Det du mister er effektene, romklangen, powersqueezer, tuner og 2 cmos modeleringer kontra cube 20x (4 kontra 30x). Har du bare bruk for en god amp med clean og vreng er 15x absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er et litt vanskelig spørsmål, da det er kjipt å bruke en bunke tusenlapper hvis du gir deg etter en kort stund.

Jeg kjøpte en nybegynnerpakke til 3000 kr med forsterker, gitar og slikt og det gikk ikke mer enn 1 år før jeg kjøpte ny gitar. Så jeg ville nok brukt en rundt 5000 kr på en første gitar hvis du vil ha glede av den en stund (hvis vi snakker el-gitar her).

8831567[/snapback]

Beklager at jeg svarer veldig sent her, men jeg har vært på ferie.

Jeg har tittet litt på nettet, og jeg syntes denne

gitaren så fin ut (Ibanez GSA-6JU)

Kom gjerne med tips, da jeg er helt blank på dette området. :)

Lenke til kommentar
Alle cubene har 1/4" jackutgang til hodetelefoner. cube 15 er ikke noe dårlig kjøp, for all del. Det du mister er effektene, romklangen, powersqueezer, tuner og 2 cmos modeleringer kontra cube 20x (4 kontra 30x). Har du bare bruk for en god amp med clean og vreng er 15x absolutt å anbefale.

9120999[/snapback]

Ok, det var fint. Kan du enkelt forklare hva disse effektene gjør? Powersqueezer, cmos modeleringer, feks.

Jeg ser at Cube 15 har Lead lyder: Overdrive, Distortion, Metal og Metal Stack, hva er dette? Jeg spiller for det meste metal, og rock.

Lenke til kommentar

Cube 15x og 20x har de samme forsterkerinstillingene, nemlig overdrive, distortion, metal, og metal stack. Cube 30X har i tillegg til disse digitale simuleringer av kjente forsterkere som Fender, Marshal og Mesa.

Cube 20x og 30x har digitale effekter: Chorus, flanger, phaser og tremolo, pluss romklang og delay.

Den beste måten å skjønne hva de enkelte lydene og effektene er, er å gå i en gitarforretning og prøve. Men om du går inn på Rolands websider på http://www.roland.no/ og søker på cube, så får du listet de forskjellige modellene, og der er det en demofunksjon som lar deg høre noen av forsterkervariantene for de ulike modellene.

De sidene har desverre ikke demoer på hvordan effektene høres ut. Men du kan gå inn på Boss sine sider og høre på hvordan de ulike effektene typisk høres ut.

Power Squeezer er rett og slett en funksjon som demper utgangseffekten fra den normale (15, 20 eller 30 watt) og ned til 2 watt, som er det samme MicroCuben har. Dermed kan du guffe på hjemme uten at naboene blir sinte. 2 watt høres lite ut, men husk at effektkurven er logaritmisk. 10 ganger så høy effekt utgjør bare en dobling av volumet slik øret oppfatter det. Dermed er en 20 watter bare dobbel så "lydsterk" som en 2 watter, og en 200 watter faktisk bare 4 ganger så lydsterk. (Dog vil en kraftigere forsterker kunne drive større høyttalere, og skape mer trøkk og dermed allikevel høyere lyd.)

MicroCube gir stort sett de samme mulighetene som Cube 30, men i en langt mindre boks og med mindre utgangseffekt.

Geir ;)

Lenke til kommentar

Fin forklaring Geir (som vanlig) og takk for linker, det hjalp.

Jeg syns det hadde vært veldig fint med en akustisk erstatning, så da må det vel bli en microcube på meg. Spørsmålet er om jeg klarer å cope med den knøttlille boksen, blir nesten litt for puslete for meg ;p (luksusproblem)

Lenke til kommentar

Hallo godtfolk!

Nå tror jeg at det blir en periode med gitarspilling igjen etter å ikke ha rørt gitaren siden rundt juletider. Hva går POD xt'er for nå for tiden? Skal jeg plukke med meg en brukt en for 1500 kr? Har lite plass på rommet til forsterker, så kunne tenke meg å heller bruke en pod el.

Lenke til kommentar
Prisen var uansett mye høyere enn andre steder jeg kan skaffe den.

Kan bestille fra USA til 4200kr ca. inkl. porto. Men må jeg betale toll eller noen andre gebyrer?

9133607[/snapback]

I alle tilfeller skal det betales merverdiavgift som beregnes etter 25% av verdien på varene. I tillegg kan toll bli beregnet med 10%. Toll beregnes kun av varer som kommer fra de land hvor det ikke er inngått handelsavtaler med Norge.

Les mer her

Lenke til kommentar
Prisen var uansett mye høyere enn andre steder jeg kan skaffe den.

Kan bestille fra USA til 4200kr ca. inkl. porto. Men må jeg betale toll eller noen andre gebyrer?

9133607[/snapback]

I alle tilfeller skal det betales merverdiavgift som beregnes etter 25% av verdien på varene. I tillegg kan toll bli beregnet med 10%. Toll beregnes kun av varer som kommer fra de land hvor det ikke er inngått handelsavtaler med Norge.

Les mer her

9133691[/snapback]

Betyr det at jeg må uansett betale 25% av verdien på varen (4000kr) ?? Altså en tusenlapp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...