Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke det er noen som setter 85 i stolen og 81 i halsen. Det vil virke mot sin hensikt. 81 er laget for å gi mer diskant, 85 for å gi mere bass. En 81 vil altså fremheve karakteristikken i stolen (siden den posisjonen gir mer diskant i alle fall), men bare kompensere ved halsen. Samme men motsatt med 85. Siden en 81 har mye høyere effekt vil den knekke mye tidligere og du får mindre dynamikk ut av å leke med volumkontrollene. Det blir mer av og på.

Det er selvsagt mange gitarister som bruker 85 i begge posisjoner, det gir mer dynamikk på bekostning av litt trøkk, og noen få (e.g. Kirk Hammet) som bruker 81 i begge posisjoner. Sistnevnte kombo (81+81) gir altså liten fleksibilitet, men hvis du bare skal spille urheavy riffs er det kanskje greit.

Så sett 81 i stolen og 85 i halsen. Skjønt du kan jo prøve motsatt en stund for å høre hvordan det låter, om du er i det eksperimentelle hjørnet... :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, heres the deal:

Jeg har spilt akustisk gitar en stund nå, tingen er at jeg vil ha et avbrekk, altså med el-gitar. Det jeg ønsker å spille er "stoner-rock", eller noe som ligner iallefall. Jeg trenger bare litt starthjelp, litt basics til å lage slike riff og soloer. Har jo aldri vært nødvendig (eller mulig?) for tunge riff på akustiske gitaren, og heller ikke soloer som ligner noe som kan kalles stoner aktig. Så jeg lurer på hvordan jeg skal få dette her til, håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Ok, heres the deal:

Jeg har spilt akustisk gitar en stund nå, tingen er at jeg vil ha et avbrekk, altså med el-gitar. Det jeg ønsker å spille er "stoner-rock", eller noe som ligner iallefall. Jeg trenger bare litt starthjelp, litt basics til å lage slike riff og soloer. Har jo aldri vært nødvendig (eller mulig?) for tunge riff på akustiske gitaren, og heller ikke soloer som ligner noe som kan kalles stoner aktig. Så jeg lurer på hvordan jeg skal få dette her til, håper noen kan hjelpe meg :)

9038533[/snapback]

Hmm.. Jeg er ingen lærer i gitar på noen slags måte, men jeg ville anbefalt deg å lære mange sanger (riff og soloer) fra forskjellige band i denne "stoner-rock" sjangeren :) Kjenner personelig ikke til sjangeren.. Dette burde hjelpe deg litt på vei, så du kan noen lick du kan slenge inn i en solo, osv.. Som sagt, er ingen gitarlærer.. Om dette ikke hjalp det større, så nvm ^^

Lenke til kommentar
hvor kan jeg finne gitar skala tabs?

hva e den viktigste skalaen å lære seg?

takk for alle svar

9037726[/snapback]

Tror du finner det du trenger av skalaer på ultimate-guitar.com.

Men for å lage soloer, kan du lage en nogenlunde solo med bare pentaton skalaen. Den vil imponere i 8. og 9. klasse. Skal du lage litt bedre soloer må du kunne noen moll og dur skalaer. Kan du hele bøttebaletten av "normale" skalaer godt kan du lage syke soloer.

Dette er bare litt for å vise hva du kan lage av soloer med spesielle kunnskaper om skalaer. Det er ikke sånn at hvis du pugger masse skalaer blir konge på soloer, dete er selvfølgelig mange andre ting du må kunne.

Endret av Hidephix
Lenke til kommentar

Si du har ett riff som går i E, A og D.. (*host*acdc*host*) kan du om nøkkelsignaturer (yay, enda et ord jeg kan på engelsk og ikke på norsk) og forskjellige skalaer i disse tonegangene kan du lage noe å spille over dem!

Jeg skal egentlig ikke prate, da jeg ikke kan noen av delene, men det er inntrykket jeg har fått :) (btw, jeg har planer om å lære meg.. ^^)

Lenke til kommentar
Hvor viktig er det egentelig å kunne skalaer? (Håpe på langt svar fra Geir) Eller hvem som helst annen som mener de har noe å fare med :)

9056075[/snapback]

Å kunne skalaer er bare viktig hvis du skal bruke dem til noe. Altså spille soloer basert på skalaer. Du kan riktig nok planke en låt fra tabs uten å ane hva du spiller, men du greier ikke å lage soloer eller improvisere hvis du ikke vet hvordan skalaen går. Om du ikke har gehør da, og de generelle ferdighetene på plass. Kjenner du igjen en skala når du hører den kommer mye av seg selv. Det er som å reise til jobben/skolen. Du trenger ikke kart fordi du har reist den veien så mange ganger før.

Jeg startet mitt liv som rytmegitarist og brydde meg fint lite om å kunne skalaer. Derfor kan jeg heller ikke spille slikt idag. Jeg angrer litt på at jeg ikke trente mer på det, men slik ble det bare og det får jeg leve med. Skal du bli super-soloist er det ingen vei utenom å øve skalaer. Det skal ikke jeg, jeg synes rett og slett slik musikk er litt kjedelig, så da bryr jeg meg ikke så mye om det.

Å skjønne skalaer i prinsippet er i tillegg greit hvis du skal lage musikk. Altså en generell forståelse for å kunnskap om musikkteori. Det er ikke så viktig å vite hva skalaen heter, annet enn for å kunne poste her på forumet. Jeg leker med de fleste skalaer når jeg lager musikk, men aner knapt hva de heter alle sammen.

Det finnes hauger av gode gitarister som er kjent for annet enn å kunne dra skalaer opp og nedover gripebrettet, og some r vel så spennende for meg som de som kan. Så er det selvsagt noen som kan begge deler. En SRV som kunne spille nesten alt. Men jeg foretrekker en Mark Knopfler, som sikkert kan om noen gir ham et plekter, men som fokuserer på andre sider ved gitarspillet.

Sikkert ikke noe svar til å bli klok av dette. Poenget er at skalaer er viktige bare dersom du vil at de skal være det. Skal du spille gitar, annet enn for moro skyld, er det øving som gjelder. Men det er ingenting som sier at du må øve skalaer, med mindre du ønsker å bli den nye Satriani, Vai eller Malmsteen.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

kjekssjokolade.. hvorfor?

edit: 20x er jo praktisk talt en 30x i et mindre format.

15x mangler chorus, flanger, phaser, tremolo, delay og reverb. Den har mindre CMOS modelleringer og har ikke stemmeapparat. Den er 5w svakere men ikke stort mindre i størrelsen. 20x er etter min mening garantert verdt de ekstra 500 kr du legger i den.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...