apegryn Skrevet 2. mai 2007 Del Skrevet 2. mai 2007 (endret) tom waits for alice: Er det bare en myte at bass kan ødelegge gitarforsterkere? Evt. hva kommer det av? Endret 2. mai 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Jeg ser det er en av de mest populære postene på ulike gitarforum når noen spør om dette: "Å nei, du kommer til å sprenge forsterkeren i fillebiter." Men jeg har til gode å se noen fortelle hvorfor... Hvis noen kan gi meg et teknisk begunnet argument for at en bass skulle kunne ødelegge en gitarforsterker, er jeg med på den diskusjonen. En basspickup eller gitarpickup er ingen betydelig strømkilde. De varierer fra 0,5 til 5 Volt. Aktive pickuper har som regel høyere output enn passive. Ser du på EMG sine ser du at en singlecoil strat pickup har 0.85 Volt, en Precision bass picup 1,4 Volt peak og en 81 eller 85 humbucker hele 4,5 Volt. De har samme impedanse alle sammen på 10K. Se på en Fralin strat pickup, humbucker og bass pickup. Gitarpickupene er normalt fra 6,5 til 10K, basspickupene fra 8 til 10. Igjen har vi altså ca. samme impedanse. Det er større forskjeller mellom ulike gitarpickuper enn mellom bass og gitarpickuper. Så hvordan skulle en basspickup produsere et signal som kunne ødelegge en forsterker? Den eneste andre forskjellen er selvsagt at bassen ligger i et dypere frekvensområde. Men frekvenser kan ikke sprenge en forsterker. Når du kommer utenfor frekvensområdet klippes signalet rett og slett. En helt annen sak er at det kan låte for jævlig når det skjer. Så er det helt uproblematisk, dette? Nja, som nevnt er det en forskjell på gitar og bass kabinetter. Basskabinettene er lukket og demper høyttalerbevegelsen noe. Så det er mulig at hvis gitaranlegget har et underdimensjonerte høyttalerkabinett så vil de får et større trøkk en de har godt av fra en dyp bass. Men det er en annen problemstilling. Da har du rett og slett feil kabinett til forsterkeren. Hvis noen mener noe annet, så si fra. Og nei, jeg tar ikke noe ansvar for forsterkeren til folk som prøver dette. Geir Lenke til kommentar
Kjekssjokolade Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 tom waits for alice: Er det bare en myte at bass kan ødelegge gitarforsterkere? Evt. hva kommer det av? 8525432[/snapback] Det er jo ingen pen lyd, med masse bass, iallefall Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Enig med TWFA, som vanlig. Men som mangeårig bassist- har erfaring med at gitarkasser bør brukes med omhu og forsiktighet hvis man spiller bass på dem. Da går det bra. Flesker man til, er det fare for at man må oppsøke nærmeste høyttalerfabrikk.. Forsterkeren er det ikke noen fare med. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Så en Roland Cube 30x er et godt alternativ til han? En god øvingsamp til gitar, samt at den kan brukes til bass (Ihvertfall godt nok til en fersking ) Takk for svar, klarnet opp en del! - Martin Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Ah skiftet endelig strenger på gitaren min nå (er vel over 2 år siden jeg kjøpte den hehe) og gud for en forskjell! Mye bedre lyd nå enn tidligere. Hadde aldri trodd at det skulle gjøre så stor forskjell bare å skifte strengene, selv om jeg kanskje burde gjort det for en stund siden hehe. Men noe herk var det... Har floyd rose bridge og jeg byttet i tillegg til tjukkere strenger enn jeg hadde, så det ble litt googling og slikt. Var for øvrig disse strengene jeg kjøpte: Elixir Electric Guitar Strings with ultra-thin NANOWEB™ coating 12102 Medium .011 .014 .018 .028w .038w .049w Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Jeg lurer på en ting; hvordan modder man egentlig pedaler? Jeg har en Jim Dunlup GCB-95 og en Boss DS1 og har lest at disse er enkle å modde. Hva er det man må kunne for å gjøre dette? Hva er det man gjør? - Martin Lenke til kommentar
huf Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Synst det er litt for lite bilete i gitar-tråden for tida. Hokkus pokkus Custom Rosewood Telecaster Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 idag mottok jeg denne: http://musikkland.no/shop/default.aspx?ProdID=1823726 fy faen så rå den er! den vrenger lyden så sykt, og effekten er til å få gåsehud av! den er anbefalt på det absolutt sterkeste Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Jeg lurer på en ting; hvordan modder man egentlig pedaler? Jeg har en Jim Dunlup GCB-95 og en Boss DS1 og har lest at disse er enkle å modde. Hva er det man må kunne for å gjøre dette? Hva er det man gjør? - Martin 8530632[/snapback] Når du modder en pedal endrer du verdier på komponenter, bytter ut komponenter, legger til ekstra funksjoner o.l alt etter hva modden gjør. Enkle mods krever kun loddekunnskap, men litt forståelse for elektronikk bør man vel også ha med seg. DIYstompboxes.com har ganske flinke folk på forumet. EDIT: selv holder jeg på med en custom-gitar for tiden (billig leke-prosjekt nærmest), og noen piezo-mikrofoner for akustisk gitar. Pickupsene er igrunnen nesten ferdig, men trenger noe støydemping og tweaking av preampen før de er ordentlig brukandes. Endret 3. mai 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Synst det er litt for lite bilete i gitar-tråden for tida. Hokkus pokkus Custom Rosewood Telecaster http://www.themusiczoo.com/RosewoodTele_CZ504607combo.jpg[/imgx] 8530993[/snapback] Hjelp, ein møbel-tele! :--o Eigenteleg ikkje den verste eg har sett. Klarer nesten ikkje å gjere meg opp noko meining om den. =/ Heldivis ikkje flammelønn i alle fall. ;D Edit: OG HEISANN HOPPSANN! Nye ltd. utgåver av 335! http://www.music123.com/CustomLists/Custom...ay.aspx?lid=568 Hårete helvete! Customen med Bigsby er det tøffaste eg har sett sidan eg var hore under den italienske revolusjonen! Endret 3. mai 2007 av KimNK Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hjelp, ein møbel-tele! :--o Eigenteleg ikkje den verste eg har sett. Klarer nesten ikkje å gjere meg opp noko meining om den. =/ Heldivis ikkje flammelønn i alle fall. ;D Vær snill nå. Det er en replica av George Harrisons berømte gitar som han forærte til Delaney Bramlet, som solgte den for noen år siden for 400 000 dollar. Jeg synes den er vakker! Fender planla forøvrig også en rosewood strat som de skulle gi til Hendrix. Folk strides om det noensinne ble noe av. OG HEISANN HOPPSANN! Nye ltd. utgåver av 335!http://www.music123.com/CustomLists/Custom...ay.aspx?lid=568 Hårete helvete! Customen med Bigsby er det tøffaste eg har sett sidan eg var hore under den italienske revolusjonen! 8531764[/snapback] Skal vi spleise på den? Jeg har den de første 5 årene, og så får du ha den de neste 5... Den var uhyggelig stilig! Geir Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 (endret) Eg sa jo at det ikkje var den verste eg har sett? ^^ ein av dei tøffaste telecasterane eg har sett tilhøyrer faktisk ein kompis eg går på skule med. Det er eit utkast av Highway1 som aldri kom i produksjon med reversert kontrollplate og nitrolakk. Hvis du har ES'en i 5år, så får eg ha den resten av mi levetid så er det greit. ;P Endret 3. mai 2007 av KimNK Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hvis du har ES'en i 5år, så får eg ha den resten av mi levetid så er det greit. ;P 8532092[/snapback] Den gitaren i 5 år for 14000 kroner er nesten verd det. Men resten av livet for 14 til er ikke så dumt det heller... Har uansett ikke råd. Nå må jeg betale for Mary Kaye'n, og så er det så mye annet jeg drømmer om... Geir Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Kjenner så altfor godt til det. =( Første på lista mi no er å få solgt unna Mesa'en for å få råd til ein THD Univalve-topp som er litt meir husvenleg. Etter det må eg ha kabinett for å få brukt toppen. I tillegg til det har eg pickups og RS-kit til Straten å betale. Ein fin Furch stålstrenger og utbytting av Telen hadde heller ikkje skada. =/ Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Jupp. jeg skal jo ha en hals til jazz bassen også. (Har kropp og pickuper og elektronikk i boks nå.) Og så har jeg så innmari lyst på en Cornford Carrera. Og hvis det dukker opp en vintage Guild X500 eller 550 med Franz pickuper vet jeg ikke om jeg klarer å dy meg. Lot være å slå til på en for et par måneder siden, og angrer ennå. Geir Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Starfire III, ouuh! Gløymte nesten at eg har skummelt lyst på ein '72 Deluxe Tele. knapt Tele igjen av den, men dæven den gitaren er så råkk'n råll at det er til å få fnatt av. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) ... Endret 6. februar 2017 av Bønne Lenke til kommentar
huf Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 (endret) OG HEISANN HOPPSANN! Nye ltd. utgåver av 335!http://www.music123.com/CustomLists/Custom...ay.aspx?lid=568 Hårete helvete! Customen med Bigsby er det tøffaste eg har sett sidan eg var hore under den italienske revolusjonen! 8531764[/snapback] I svarte kardemomme! Snasne saker 335, men eg siklar for tida på tele :/ Har lyst på ein strat til også, custom olympic white/rosentre med lipsticks. ^^ Utsjåandemessig ala Charley: http://www.jcdisciples.org/musicians/srv/g...r/art/srv-7.jpg Endret 4. mai 2007 av huf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå