Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Godt å høre. :)

Pengene er ikke noe problem nei, så fremt vi ikke begynner å snakke om summer på 1500+. Da får jeg bare satse på at ikke noe innvendig har gått med i samme sleng, men ser lyst på det med tanke på at gitaren i seg selv ikke fikk nærmest en eneste skramme, foruten strengene og switchen.

Noen som har noen formening om hvor lang tid det vil ta å fikse? Kan jeg regne med å få den tilbake etter en dag eller to maks? Vil helst ikke komme helt ut av treningen heller. :p Må jo vente til tirsdag også før butikkene åpner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Godt å høre. :)

Pengene er ikke noe problem nei, så fremt vi ikke begynner å snakke om summer på 1500+. Da får jeg bare satse på at ikke noe innvendig har gått med i samme sleng, men ser lyst på det med tanke på at gitaren i seg selv ikke fikk nærmest en eneste skramme, foruten strengene og switchen.

Noen som har noen formening om hvor lang tid det vil ta å fikse? Kan jeg regne med å få den tilbake etter en dag eller to maks? Vil helst ikke komme helt ut av treningen heller. :p Må jo vente til tirsdag også før butikkene åpner...

8330783[/snapback]

Kommer ann på hvor mye de har å gjøre... men med litt serviceinnstilling bør de kunne skifte den mens du venter...

Tviler sterkt på noen innvendige skader... evt. andre skader vil mest sannsynlig ligge i at halsen er slått litt skjev... men jeg regner med at den landa med "rompa" først, så da er det god sjans for at dette også gikk bra. Du kan jo be folka på den gitarsjappa di sjekke det for deg... det gjør de på noen minutter og gratis vil jeg anta...

Lenke til kommentar

Jess, will do. Kan ikke se at halsen har fått noen som helst skader nei, men jeg vil selvsagt få ekspertene der borte (for øvrig på Sagevik i Stavanger, hvis noen har noen erfaring med de?) til å dobbeltsjekke alt.

Men takk for hjelpen, folkens, jeg setter stor pris på det. Var jævlig langt nede da jeg oppdaget hva som hadde skjedd, og tankene mine begynte å svirre på at nå måtte jeg kjøpe ny gitar og vente lenge osv osv. :p Men dere har roet meg ned og det er vel bare en bitteliten bagatell i forhold til hva som kunne ha skjedd, og hva andre har opplevd av gitaruhell ... Så takk! :)

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar
Jess, will do. Kan ikke se at halsen har fått noen som helst skader nei, men jeg vil selvsagt få ekspertene der borte (for øvrig på Sagevik i Stavanger, hvis noen har noen erfaring med de?) til å dobbeltsjekke alt.

Men takk for hjelpen, folkens, jeg setter stor pris på det. Var jævlig langt nede da jeg oppdaget hva som hadde skjedd, og tankene mine begynte å svirre på at nå måtte jeg kjøpe ny gitar og vente lenge osv osv. :p Men dere har roet meg ned og det er vel bare en bitteliten bagatell i forhold til hva som kunne ha skjedd, og hva andre har opplevd av gitaruhell ... Så takk! :)

8330820[/snapback]

Sagevik... de på kvadrat? Har handla noen få greier der. Litt blandede signaler jeg har mottatt... De har vært svært hjelpsomme de få gangene jeg har vært der (nylig tilflyttet Stavanger), men når jeg skulle ha en del forskjellige ledninger til studioet mitt og hadde noen spørsmål så følte jeg kanskje at de ikke var helt de riktige å spørre... De kom jo fram til et svar, men følte ikke at de var noen autoritet på det området...

Men det er mulig de har bedre peiling på gitarer. Godt utvalg i alle tilfelle. Men nå er jeg litt bortskjemt fra tre45 i Trondheim som har ytt svært god service til meg og de har peiling...veldig peiling og de er dønn serviceinnstilte... Har hørt noen mene annet, men det er deres opplevelse, ikke min...

Når det gjelder deres avdeling i Stavanger sentrum (nearby) så var de fraværende. Mulig det er meg, men jeg pleier ikke oppleve at betjeningen tar med seg instrumentene sine for å spille på de i et annet rom... Nå skulle jeg bare se, så det spilte liten trille for meg, men de virka litt uengasjerte.

Nå er det Sagevik som er både på Kvadrat og nær sentrum ja...?

Lenke til kommentar

Det er Sagevik på Kvadrat og i Sentrum, ja, stemmer det.

Jeg bor relativt nær Kvadrat, så jeg blir vel å gå der. Har ikke hatt så mye med dem å gjøre før, annet enn at jeg kjøpte noen plekter og litt andre småting for en stund siden. Men satser på at de har folk som kan fikse en gitar ...

Lenke til kommentar

En pickup-bryter til Les Paul koster ca 75 kroner i USA. Link. I Norge må du nok regne med det dobbelte, siden de sikkert ikke selger dem i bøtter og spann akkurat. Så koster det litt for selve jobben, den tar litt tid dersom ledningene er loddet og ikke klipset på Epiphone. Men det kan jo hende de gjør det som en service for en ny kunde.

Det er ingenting "inni" en Les Paul som kan gå istykker, annet enn bryterne, men den kan selvsagt ha fått skjulte sprekker. Det er i så fall ikke noe å gjøre med, og heller ikke noe å bekymre seg om. Så lenge ikke stolen løsner eller halsen er skjev betyr det ingenting. Gitaren låter like fint for det. Bare spør Willie Nelson, hans spiller fortsatt på sin gamle Martin, "Trigger":

wn5.jpg

Nå skal jeg ikke kimse av slike skader, er de alvorlige kan det koste dyrt i en slunken lommebok, men jeg har lyst til å si følgende:

Jeg har i de 35 årene jeg har spilt gitar sett mange av mine få seg en smell. Inkludert en kveld i militæret når jeg kom tilbake til brakka og fant en medsoldat bokstavelig talt i ferd med å banke opp en annen med min gamle Ibanez akustiske. Den overlevde det, akkurat som den overlevde noen netter ute i regnet en sommer. Så den har noen skrammer, men låter like fint.

Det er surt første gangen det skjer, men etterhvert blir det som med rynker, de kommer med årene og for meg er alle hakk og riper som et minnealbum over et langt liv. Den gangen noen fikk låne den og den gikk i gulvet, den gangen man stanget hodet i PA'en og gikk i gulvet selv, barn og barnebarn som har lekt med den, det idiotiske gitarstativet jeg hadde en gang som "alltid" veltet...

Geir :)

Lenke til kommentar

til jul planlegger jeg å ønske meg en gitar... helst en fender stratocaster.

så lurer jeg på, hvilken av de 10,000 forskjellige gitarene egner seg best til en Iron Maiden spillestil?

verdien bør være på ca 10,000kr.

tenker på enten denne eller denne.

hva er spesielt med hver av dem? Hvilken egner seg best? noen andre stratocaster anbefalinger?

Lenke til kommentar

De to du linker til er akkurat samme modellen, bare i forskjellig farge. Sunburst må påføres i flere omganger, derfor litt dyrere.

Edit: Synes å huske at Fender Japan ga ut en Iron Maiden modell med Floyd Rose og Seymour Duncan pickuper. Kan jo hende du kan finne en slik et sted...

Nok en edit: Sånn så den ut:

eddies.jpg

Legg merke til strat size humbuckeren ved stolen.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Fender Japan er vel egentlig bare en lisenshaver, altså et frittstående firma som har fått lisens til lage Fender-gitarer under Fender sitt navn. Noen av Japan-modellene har funnet veien til Europa og USA opp gjennom årene.

Du finner neppe denne inoen butikk i Norge. Men hvis du er interessert i den skal du sende en epost til Ishibashi. Det er en wehbutikk i Japan som selger til hele verden. Jeg vet om mange som har kjøpt derfra og er godt fornøyd. Skriv en epost (på engelsk) og send den til [email protected] og spør.

De japanske modellene er også relativt prisgunstige.

Ellers er det jo mulig å få laget en slik. Duncan pickupene er enkle å få tak i, og et krommet plekterbrett også. Det største problemet er nok å få satt en Floyd Rose på (om du ikke finner som har det allerede), det krever fresing og styr av gitaren.

Lenke til kommentar
hva er prisen på den iron maiden stratoen?

Ifølge Harmony Central har folk i USA betalt 900-1400 dollar, altså 6-10 tusen kroner. (Det tilsvarer 9-14 tusen inklusive frakt hit og moms.) Den får mye skryt der: Link

hvilken stratocaster utgave er den bygd på?

8332834[/snapback]

Det er nok en rimelig standard strat, med de nevnte spesialitetene. Merk at den har lønnetre gripebrett, ikke palisander slik som de du linket til.

Lenke til kommentar
Åssen funker sånne sustain pickuper egentlig?

Har sett Jackson f.eks selger moen modeller med dette..

8332980[/snapback]

Jeg har aldri sett eller prøvet en slik, så unnskyld hvis jeg er helt på viddene, men her er min oppfatning: Signalet fra pickupen deles i to. Det ene sendes så videre gjennom gitarens vanlige kontroller jack'en og videre til forsterkeren på vanlig måte.

Det andre signalet sendes derimot til en forforsterker i gitaren (drevet med et vanlig 9 Volts batteri.) Det forsterkede signalet sendes så tilbake til en transducer av et eller annet slag, for eksempel en "omvendt pickup" som konverterer det elekriske signalet til magnetisk svingninger. Disse får så strengen til å vibrere. man kan også tenke seg en akustisk variant, hvor det elektriske signalet lager fysiske vibrasjoner i stolen på gitaren. Dermed vibrerer strengen igjen, og dette fanges opp av pickupen som igjen splitter det og sender det tilbake til forforsterken, og dermed har man en "evig" løkke. (I praksis kan man antagelig ikke få evig sustain, fordi signalet da etterhvert vil gi feedback.)

Så i korte ord: Man bruker altså en magnet drevet av et batteri til å lage svingninger, og trigger dette fra det opprinnelige signalet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...