Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Hadde bursdag på Tirsdag og fikk en imo rå forsterker ,men jeg kan ikke så mye om gitarspilling og forsterkere og lurer litt på hvordan jeg får de forskjellige lydene..

 

Ta f.eks Gain.. Det stiller inn følsomheten på mikrofonene på gitaren. Hva skjer hvis jeg skrur den høyere eller lavere. Kan dette ødelegge forsterkeren på noen måte? Hvis jeg skrur alt på fullt volum er det mulig å sprenge forsterkeren eller er den lagd sånn at den ikke spiller høyere enn den klarer?

 

Spiller for det meste grunge og rock og en del Nirvana siden sangene dems er greie å spille for en nybegynner :p

 

Edit: Hvordan fikser jeg sånn miniatyrbilde greie?

 

Edit 2: Skulle dette vært i gitareffect tråden?

Endret av Hamaestra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-77217
Noen som har noen ideer til hvilke sanger jeg kan spille?

8174233[/snapback]

Det var en åpen post... Kanskje fortelle litt mer hvilken musikk du spiller og hvilket nivå du er på. Ellers vet ingen om en skal anbefale en vise med 3-4 grep eller en fullblods tapping-solo...

8174306[/snapback]

Najs, noe ala stairway to heaven?

Lenke til kommentar
Noen som har noen ideer til hvilke sanger jeg kan spille?

8174233[/snapback]

Det var en åpen post... Kanskje fortelle litt mer hvilken musikk du spiller og hvilket nivå du er på. Ellers vet ingen om en skal anbefale en vise med 3-4 grep eller en fullblods tapping-solo...

8174306[/snapback]

Najs, noe ala stairway to heaven?

8174890[/snapback]

 

Sjekk ut Opeth - Damnation albumet.

Lenke til kommentar
Nokre Stratt'ar har denne justeringsskruen. Kva er den til?

8177517[/snapback]

Det kalles en Micro-Tilt skrue. Gitarene som har det har også en plate på baksiden av halsen som denne skruen skrus mot. Dersom du løsner de to skruen på siden av den som fester halsen til kroppen, og så strammer denne skruen, presses foten av halsen opp og dermed halsen bakover en smule, altså får du en lavere action (strengehøyde på nedre del av halsen.

 

På bolt on neck gitarer uten Micro-Tilt er det vanlig å "shimme", det vil si at man legger tynne skriver (shims) eller lignende i den ene enden av halslomma før man strammer festeskruene. Legge du dem innerst får du lavere action, legger du dem ytterst får du høyere.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Vil ikke dette påvirke lyden i gitaren? Det vil jo bli vesentlig mindre anlegg mot kroppen, og etter det har jeg erfart, spiller faktisk lakk i dette området på gitaren en rolle. Lakk og annet snusk vil medføre en dødere gitar, fordi kropp og gitar ikke vibrere sammen.

 

Noen som har erfaring, eller er dette ren "placebo"?

Lenke til kommentar
Vil ikke dette påvirke lyden i gitaren? Det vil jo bli vesentlig mindre anlegg mot kroppen, og etter det har jeg erfart, spiller faktisk lakk i dette området på gitaren en rolle. Lakk og annet snusk vil medføre en dødere gitar, fordi kropp og gitar ikke vibrere sammen.

 

Noen som har erfaring, eller er dette ren "placebo"?

8178349[/snapback]

Har de samme mistankene jeg også! Men kanskje ikke mer død? En lakkert akustisk har en skarpere lyd enn en uten (retter sagt at lakken er pusset ned igjen) som har en mer dump lyd.

Men på den andre siden så har feks basser med gjennomgående hals mye bedre sustain.

Håper noen, les TWFA, vet! :)

Lenke til kommentar
Vil ikke dette påvirke lyden i gitaren? Det vil jo bli vesentlig mindre anlegg mot kroppen, og etter det har jeg erfart, spiller faktisk lakk i dette området på gitaren en rolle. Lakk og annet snusk vil medføre en dødere gitar, fordi kropp og gitar ikke vibrere sammen.

 

Noen som har erfaring, eller er dette ren "placebo"?

8178349[/snapback]

Har de samme mistankene jeg også! Men kanskje ikke mer død? En lakkert akustisk har en skarpere lyd enn en uten (retter sagt at lakken er pusset ned igjen) som har en mer dump lyd.

Men på den andre siden så har feks basser med gjennomgående hals mye bedre sustain.

Håper noen, les TWFA, vet! :)

8178408[/snapback]

 

Nå er ikke jeg TWFA- guru, men erstattet metall- shims med en nøye tilpasset trekile en gang i tiden. Det hjalp noe, spør du meg. Nå kan det diskuteres hvor mye rolle det spiller, uansett er man på marginaler, og inne på en en evig diskusjon på hva som er best av gjennomgående hals, fast hals, limt hals, og så videre. Det jeg mener er veldig viktig, er at halsen sitter skikkelig fast. Har man slakk der, så rører ting og tang på seg, og da blir gitaren ustemt hele tiden. Det kan jeg garantere. Mener bestemt at det er viktigere at det ikke kan flytte på seg, framfor måten det er gjort på. Som en tommelfingerregel, kan man stappe et tynt plekter ned mellom kropp og hals, så er det store rom for forbedringer.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Har et stort problem, folkens..

 

Etter at jeg skrudde opp hele rythm-pickupen (humbucker) (ikke spørr hvorfor :p) på SG'en min fungerer det ikke å spille på 15 bånd eller lengre ned på begge E-strengene (de andre fungerer nogenlunde fint der).. Problemet er at når jeg presser strengene ned etter 15. bånd kommer de nedi pickupen. JEg har skjekket strenghøyden, og den er som den har vært.. Pickupen er også skrudd ordentlig fast..

 

What to do? :(

 

Edit: Leif :p

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar
Har et stort problem, folkens..

 

Etter at jeg skrudde opp hele rythm-pickupen (humbucker) (ikke spørr hvorfor :p) på SG'en min fungerer det ikke å spille på 15 bånd eller lengre ned på begge E-strengene (de andre fungerer nogenlunde fint der).. Problemet er at når jeg presser strengene ned etter 15. bånd kommer de nedi pickupen. JEg har skjekket strenghøyden, og den er som den har vært.. Pickupen er også skrudd ordentlig fast..

 

What to do? :(

 

Edit: Leif :p

8180278[/snapback]

 

Har du justert pickup-høyden? Det er to skruer på hver side som justerer høyden på pickupen i ramma.

 

Har du vært ute med pickupen kan det hende at kablene ligger i knute under pickuphuset, slik at du ikke får justert den ved ovennevnte metode.

Lenke til kommentar

Noen her som har prøvd LTD M-1000? Lurer på om jeg skal bestille en slik til sommeren. Den ser fin ut, og jeg har lyst på EMG; syntes det låter rått.

 

Er det noen som vil dele erfaringer med denne gitaren? Som enten har prøvd den i butikken, eller er så heldig og har en selv?

 

For dere som ikke vet hvordan den ser ut, så er det denne. :love:

 

-

Martin

Lenke til kommentar
Noen her som har prøvd LTD M-1000? Lurer på om jeg skal bestille en slik til sommeren. Den ser fin ut, og jeg har lyst på EMG; syntes det låter rått.

 

Er det noen som vil dele erfaringer med denne gitaren? Som enten har prøvd den i butikken, eller er så heldig og har en selv?

 

For dere som ikke vet hvordan den ser ut, så er det denne. :love:

 

-

Martin

8181494[/snapback]

 

Ikke bruk så mye på en LTD..

Lenke til kommentar
Noen her som har prøvd LTD M-1000? Lurer på om jeg skal bestille en slik til sommeren. Den ser fin ut, og jeg har lyst på EMG; syntes det låter rått.

 

Er det noen som vil dele erfaringer med denne gitaren? Som enten har prøvd den i butikken, eller er så heldig og har en selv?

 

For dere som ikke vet hvordan den ser ut, så er det denne. :love:

 

-

Martin

8181494[/snapback]

 

Ikke bruk så mye på en LTD..

8181905[/snapback]

 

 

Den skal bestilles fra USA, så skal ikke betale 15000 for den hvis du tror det ;)

 

Dessuten er det en LTD Deluxe og jeg dropper ikke denne gitaren bare fordi det er en LTD.

Kom heller med litt om gitaren :)

Lenke til kommentar

Den skal bestilles fra USA, så skal ikke betale 15000 for den hvis du tror det ;)

 

Dessuten er det en LTD Deluxe og jeg dropper ikke denne gitaren bare fordi det er en LTD.

Kom heller med litt om gitaren :)

8182021[/snapback]

 

Sikkert ok å spille på, men allikevel ville jeg sjekka ut andre gitarer i samme prisklasse.

 

Den ser rå ut da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...