Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Får 2 stk. EMG(81/85) plass i en Ibanez RG321MH? Hvis det gjør det, blir nok dette mitt neste gitarkjøp :)
eg vet ikke sikkert om pickupene vil passe eller ikke, men etter hva jeg fostår så går disse på batterier og det vet jeg ikke om du har plass til på den gitaren. Men jeg er ikke sikker, noen andre vil antagelig gi deg et bedre svar ;)

8153326[/snapback]

Hørte at det var en spesielt kropp på denne mahogony eller noe slikt, har lest på nettet om folk som hadde planer om å sette inn EMG, men har ikke sett noe ferdig produkt ennå :p Noen andre som kan svare?

Lenke til kommentar
Edit: Så i teorien er E# og F det samme, og Fb er det samme som E. Skjønner?

8153866[/snapback]

Jeg har aldri hørt at man kan si E# siden det likevel er en halvtone mellom E og F.

I Norge har vi en tendens til å skrive mest med # og vi legger da til en 'iss i uttalen. Ciss, Ess, Fiss osv. Husk at bokstavene har opprinnelse i C-dur og at det i mellom bokstavene E-F, C-B ikke er heltone, men halvtone!

8153935[/snapback]

Feil, Ess = Eb.

Endret av Seian
Lenke til kommentar

8153866[/snapback]

Jeg har aldri hørt at man kan si E# siden det likevel er en halvtone mellom E og F.

8155721[/snapback]

Det kommer an på skalaen. Hvis du spiller i Diss moll (D# moll) så er det unaturlig å bruke F fordi du også får F#. Det ville bli: D# - F - F# - G#...

Da er det riktigere å si at det er kryss for E (siden det faktisk er det det er): D# - E# - F# - G#...

Om du derimot sier at det er Ess moll, som er akkurat samme skalaen, sier du F, fordi da blir tonerekken: Eb - F - Gb - Ab...

Geir :)

Lenke til kommentar

8153866[/snapback]

Jo det kan man. Det er når man spiller F# og F i samme takt. isteden for å bruke oppløsningstegne og # hele tiden skriver man E#-F#-E-F isteden for F-F#-F"oppløsningstegn"-F#-F"oppløsningstegn"

Jeg har til og med sett 2 # og 2 b'er på samme tone som blir da hel tone opp og ned... akkurat dette blir litt gresk for meg hvorfor man gjør.

Lenke til kommentar
Men det kunne vært løst MYE enklere, og billigere med en balansert impedansetilpasset kopling. :) Men seff kult å reklamere med digital teknologi...

ngt: Hvor var MIDI-porten?

8151000[/snapback]

ok kanskje ikke akkurat innebygd i gitaren.....

skal du ha MIDI må du ha en omformer etter digital boksen

Lenke til kommentar

Akkurat på den der passar 70's headstocken utmerka. Du får Custom-utgave med vanleg tele-headstock òg, men då med singlecoil i bridge.

Er jo eigenteleg berre kroppen som er tele med den der.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Det kommer an på skalaen. Hvis du spiller i Diss moll (D# moll) så er det unaturlig å bruke F fordi du også får F#. Det ville bli: D# - F - F# - G#...

Da er det riktigere å si at det er kryss for E (siden det faktisk er det det er): D# - E# - F# - G#...

Om du derimot sier at det er Ess moll, som er akkurat samme skalaen, sier du F, fordi da blir tonerekken: Eb - F - Gb - Ab...

Geir :)

8155881[/snapback]

Haha, der røyk min tillit til korpsteorien min ;(

Lenke til kommentar

Har lurt på å kjøpe litt utstyr slik at jeg kan ta opp el gitar. Har fra før en halvakustisk kassegitar som jeg bruker til opptak. Vil ha el gitar for å legge på litt soloer og tyngre ting.

Har sett på Line6 GuitarPort, men finnes det andre (kanskje bedre) løsninger? Vil ha et "komplett" opplegg dvs med valg av forskjellige amper, med effekter og vil ha det så enkelt som mulig.

Amplitube og GuitarRig er jo gode plugins, men er vel en god del dyrere?

Og har kvaliteten på gitaren noe å si når jeg tar opp på denne måten? Eller har det ingenting å si pga at det kun er simulering av forsterkere og ikke gitaren koplet inn i en ekte forsterker.

Lenke til kommentar

Gitarens lydegenskaper påvirker sluttresultatet, men former du mye på lyden i programmet så er det ikke alltid like gjenkjennelig.

--

Har ikke satt meg noe godt inn i line6 sine plug'n'play lydkort, vet noen hvilke fordeler guitarport har ovenfor UX1 og UX2? Bruker de ikke noe av den samme programvaren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...