Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Jepp, men av og til kan det bli litt -for- skarpt og tynt etter mi meining.

Var på tur og prøvde tolvstrengarar i går og prøvde ein Takamiine som låt heilt jævlig (ok, ikkje så dårleg, men ganske tynt og uengasjerande), men den som stod på lageret (samme type gitar) låt mykje bedre. Virkar som om det er ein del slingring i kvaliteten på treverket, men det er òg det einaste eg har å utsette. Resten har dei bra skikk på.

8071320[/snapback]

Stemmer veldig. Min egen Takamine høres litt vel skarp ut etter min smak. Men er bare å leite litt, så finner man akkurat samme med mye bedre lyd.

Har prøvd tre-fire (billige) Yamaha-gitarer, som alle har vært ganske bra. Veldig gode å spille på, og grei lyd til prisen. Du får mye for pengene iallfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har noen sett ''welcome to the jungle''?

når The Rock for først gang tar opp to pumphagler og går ut fra muren han sitter bak, kommer det en jævla tøff gitar-solo... noen som kan tabbe denne, eller linke til den? (hva heter den?)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

på gitarkurset sier læreren at vi til neste gang skal kunne spille en skala fra 3 bånd i 6. streng, til 12 bånd i 1. streng...

jeg sliter med dette... kan noen hjelp meg?

og er det noen som har et bilde av hvilken tone hver av notene indikerer? også de som går utenfor de fem linjene... (hjelpelinjer eller hva de heter...)

8068949[/snapback]

bump!

Lenke til kommentar
Har noen sett ''welcome to the jungle''?

når The Rock for først gang tar opp to pumphagler og går ut fra muren han sitter bak, kommer det en jævla tøff gitar-solo... noen som kan tabbe denne, eller linke til den? (hva heter den?)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

på gitarkurset sier læreren at vi til neste gang skal kunne spille en skala fra 3 bånd i 6. streng, til 12 bånd i 1. streng...

jeg sliter med dette... kan noen hjelp meg?

og er det noen som har et bilde av hvilken tone hver av notene indikerer? også de som går utenfor de fem linjene... (hjelpelinjer eller hva de heter...)

8068949[/snapback]

bump!

8076050[/snapback]

Her har du skalaen :)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 0 - 1 - 3 - 5 - 7 - 8 - 10 - 12 -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 0 - 1 - 3 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - 0 - 2 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - 0 - 2 - 3 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - 0 - 2 - 3 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - 3 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jeg er litt usikker på 1 strengen, men det skal være rett frem til 5. bånd ;)

Lenke til kommentar

En liten feil-

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 0 - 2 - 3 - 5 - 7 - 8 - 10 - 12 -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 0 - 1 - 3 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - 0 - 2 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - 0 - 2 - 4 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - 0 - 2 - 3 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - 3 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

;)

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Eg må sei ein ting. Skala og greier kan eg ikkje, og vitsen veit eg heller ikkje... Kan nokon fortelle meg litt om   det? sikter til inlegge ovanfor for eksempel.

8085721[/snapback]

Skalaer er nyttige til Bl.a. improvisering... Du bruker det faktisk til alt hvor du ikke spiller kun rett fra papiret.

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar
Eg må sei ein ting. Skala og greier kan eg ikkje, og vitsen veit eg heller ikkje... Kan nokon fortelle meg litt om  det? sikter til inlegge ovanfor for eksempel.

8085721[/snapback]

For at du skal kunne spille til de akkordene sangen går i må du spille i skalaene! Ganske så enkelt! Ganske så greit!

Lenke til kommentar
Eg må sei ein ting. Skala og greier kan eg ikkje, og vitsen veit eg heller ikkje... Kan nokon fortelle meg litt om  det? sikter til inlegge ovanfor for eksempel.

8085721[/snapback]

For at du skal kunne spille til de akkordene sangen går i må du spille i skalaene! Ganske så enkelt! Ganske så greit!

8087997[/snapback]

Kan du ikkje berre spele akkordane då?

Lenke til kommentar
Eg må sei ein ting. Skala og greier kan eg ikkje, og vitsen veit eg heller ikkje... Kan nokon fortelle meg litt om   det? sikter til inlegge ovanfor for eksempel.

8085721[/snapback]

8087997[/snapback]

Kan du ikkje berre spele akkordane då?

8093885[/snapback]

Jo, men hvis du skal improvisere over akkordene. Hadde samme "holdningen" som deg for en stund siden, men tok til vettet og sitter å pugger i skrivende stund.

Mye lettere å lage egen licks når du har teorien i boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...