Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...

SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Installer siste drivern til lydkortet?

7543361[/snapback]

Jada, ikke noe problem der.. Alt er oppdatert etter ny-installasjonen.. Formaterer jo av og til, og aldri vært noe problem, og jeg kjører jo stort sett samme rekkefølge på programvare og drivere, og hva slags saker jeg installerer..

Men, nå prøvde jeg med en "vanlig gitarkabel" via Line-in (2) (frontpanelet til lydkortet), i stedet for Mic-inngangen, og da fungerte det greit..

Vet virkelig ikke hva som har gått galt med mic-inngangen..

Da får jeg klare meg med denne løsningen så lenge.. og ikke hijacke denne tråden til mitt bruk..

Takker for hjelp :)

(Men, er det noen som har en GOD tanke til hva som KAN være årsaken til dette tullballet her, så er det fritt frem for å komme med et lite innslag! :) )

Lenke til kommentar
Kan e bruke polish bak på fretten eller er det no-no, er det bare for finishen? :p

7544227[/snapback]

Om du mener polish på baksiden av halsen (der du har hånda) er det helt ok, men du kan oppleve at det blir seigt, at hånden "henger/sitter fast".

Veldig mange gitarister pusser bort lakken på halsen, og setter den inn med olje på samme måte som med gripebrettet (om dette er av palisander eller annet treverk som ikke er lakkert)

Selv har jeg bare ulakkerte halser på mine elgitarer, men det krever som sagt litt finpuss og innsetting av olje fra tid til annen. Man kan gjerne bruke scotch-pads i stedet for papir når man pusser bort håndsvette/leverpostei/potetgullfett etc.

Det er svært lite som slår følelsen av en nypussa lakkfri hals, gjerne i kombinasjon med nyrenovert gripebrett og ferske strenger.

Lenke til kommentar
Har sett på Fendere nå, og fant noen fine på samash.com

Men jeg bar lurer på om det er lurt å bestille fra USA til Norge, eller om jeg bør styre unna.

I værste fall bestiller jeg bare til onkelen min som bor der borts, så kan han sende den hjem :)

7544066[/snapback]

Det går bra å bestille fra USA, så lenge du velger en respektabel butikk å handle fra. To ting du bør være oppmerksom på:

1. Prisen. Alle priser i amerikanske butikker er uten amerikansk moms (sales tax). Du må altså betale den prisen som averteres på websiden, det er ingenting å trekke fra. Så koster det en tusenlapp eller mer og få den sendt til Norge. Når den kommer til Norge må du betale 25% norsk moms, på hele beløpet inklusive frakt. Og gjerne et gebyr for tollbehandlingen. Da blir totalprisen: (Amerikansk pris + frakt) x 1,25 + gebyret.

2. En del produsenter vil beskytte sine lokale distributører, og nekter derfor butikkene å selge over landregrensene. Du må undersøke om Fender er en av dem. De færreste butikker vil selge over landegrensene mot produsentens vilje.

Geir :)

Lenke til kommentar

Om noen mndr så har jeg min fine Konfirmasjon :)

og da får jeg nok en del penger.

så jeg tenker at jeg skal bruke dem på en skikkelig aukustisk Gitar.

liker lyden MYE bedre, en på en el.gitar. så jeg tipper jeg er villig til å bruke opp til 10-11'000kr

om det er nylon eller stål strenger bryr meg ikke alt for mye. så hvis noen har lyst til å anbefale noen gode gitarer. så er det bare å gjøre det :)

vet at jeg burde prøve dem først. men hvis jeg vet hva som er bra så vet jeg hva jeg skal prøve!(er lettere å finne en gitar du liker når du har noe bra å velge mellom)

skal også spørre gitar læreren min om han kan anbefale noen gitarer også!

Endret av the_odd
Lenke til kommentar
Om noen mndr så har jeg min fine Konfirmasjon :)

og da får jeg nok en del penger.

så jeg tenker at jeg skal bruke dem på en skikkelig aukustisk Gitar.

liker lyden MYE bedre, en på en el.gitar. så jeg tipper jeg er villig til å bruke opp til 10-11'000kr

om det er nylon eller stål strenger bryr meg ikke alt for mye. så hvis noen har lyst til å anbefale noen gode gitarer. så er det bare å gjøre det :)

vet at jeg burde prøve dem først. men hvis jeg vet hva som er bra så vet jeg hva jeg skal prøve!(er lettere å finne en gitar du liker når du har noe bra å velge mellom)

skal også spørre gitar læreren min om han kan anbefale noen gitarer også!

7544817[/snapback]

I den prisklassen er det utrolig mye bra å velge mellom, så jeg anbefaler deg å ta noen runder med gitarlærern din før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Til 10K får du vel en sinnsykt bra akkustisk gitar, kanskje litt overdrevet mye penger :tease:

7544829[/snapback]

10 000 for akustisk er da slett ikke overdrevet :) Skal du ha skikkelig kvalitet og god lyd bør du opp i den prisklassen.

the_odd: Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd Furch. Husker ikke hva modellen het, men det var en superjumbo til rundt 11-12 000, med DEILIG lyd!

Ellers ville jeg muligens gått for en Martin.

Og det er lurt å sjekke bruktmarkedet, gjør jo ingenting om de er ferdig innspilt :)

Btw, det du sier om stålstrenger/nylon: Har du spilt mye på begge deler? Er jo veldig stor forskjell å spille på klassisk (nylon) og vanlig akustisk med stålstrenger... Forskjellig måte å spille på(du bruker f. eks. ikke plekter på klassisk), forskjellig lyd osv.

Lenke til kommentar
Har sett på Fendere nå, og fant noen fine på samash.com

Men jeg bar lurer på om det er lurt å bestille fra USA til Norge, eller om jeg bør styre unna.

I værste fall bestiller jeg bare til onkelen min som bor der borts, så kan han sende den hjem :)

7544066[/snapback]

Det går bra å bestille fra USA, så lenge du velger en respektabel butikk å handle fra. To ting du bør være oppmerksom på:

1. Prisen. Alle priser i amerikanske butikker er uten amerikansk moms (sales tax). Du må altså betale den prisen som averteres på websiden, det er ingenting å trekke fra. Så koster det en tusenlapp eller mer og få den sendt til Norge. Når den kommer til Norge må du betale 25% norsk moms, på hele beløpet inklusive frakt. Og gjerne et gebyr for tollbehandlingen. Da blir totalprisen: (Amerikansk pris + frakt) x 1,25 + gebyret.

2. En del produsenter vil beskytte sine lokale distributører, og nekter derfor butikkene å selge over landregrensene. Du må undersøke om Fender er en av dem. De færreste butikker vil selge over landegrensene mot produsentens vilje.

7544506[/snapback]

Takk for fint svar :)

Om det koster så mye å få den til Norge tror jeg jeg bestiller den til onkelen min, så kan han ta den med seg når han kommer.

Lenke til kommentar
Til 10K får du vel en sinnsykt bra akkustisk gitar, kanskje litt overdrevet mye penger :tease:

7544829[/snapback]

vel...

det finnest gitarer til over 1 mill så :)

7544843[/snapback]

De koster så mye fordi det er gamle/sjeldne gitarer, eller kjente artister har spilt på dem.

Men til saken: Jeg ville nå gått for en Takamine

Lenke til kommentar

7544066[/snapback]

7544506[/snapback]

Jepp, det gjelder blant annet Gibson. Til og med tilbehør som originale Gibson pickuper, kofferter og annet tilbehør blir ikke sendt ut. Jeg ble blandt annet nektet å bestille en Gibson hardcase fra USA :hrm:

Du kan bestille dem gjennom et fraktfirma som Magnum, der får du en "falsk" adresse i USA. Alt som blir sendt til den blir sendt videre til deg :)

Priser på 1 mill og det som verre er, har nok mer med affeksjonsverdi enn at de er så voldsomt mye bedre å spille på enn billigere gitarer. Eller at de har brukt meget kostbare materialer.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...